Luchtkwaliteit scholen ongezond ondanks investeringen

Luchtkwaliteit scholen ongezond ondanks investeringen

“De lucht in klaslokalen is, ondanks ruim 250 miljoen euro aan investeringen door het Ministerie van Onderwijs, nog steeds ongezond.” Dit concluderen controleurs en experts. Het CDA vraagt het kabinet om opheldering over het gebrek aan vooruitgang op het gebied van luchtkwaliteit in scholen.

Frans Rasenberg, adviseur op het gebied van luchtkwaliteit in gebouwen, controleerde de luchtkwaliteit in honderden scholen. Aan BNR vertelt hij: “De eerste school in Nederland die goed is moet ik nog tegenkomen.”

Volgens Rasenberg worden de ruim 250 miljoen euro, beschikbaar voor de verbetering van schoolgebouwen vanuit het ministerie van Onderwijs, te vaak besteed aan verkeerde installaties. “Er staat een Rolls-Royce op het dak van scholen qua luchtbehandelingskast. Het rendement van zo’n installatie is echter nog geen tien procent, en dan spreek ik het nog positief uit. De meeste installaties halen vijf procent nog niet.”

Geschokt
Michel Rog, CDA, reageert geschokt op de constateringen en benadrukt dat er met een deel van het extra kabinetsgeld CO2-meters zouden worden aangeschaft. De vraag is dan ook in hoeverre dit gebeurd is en hoe het geld verder is besteed. Het aantal verkochte CO2-meters blijkt in ieder geval sterk gedaald en ook meetexperts krijgen van scholen zelden een opdracht.

Ernst
Om de ernst van de situatie aan te duiden, belicht Rasenberg een schrijnend geval van gebrekkige luchtkwaliteit: “In Leiden belde de huisdokter: ‘Ik heb nu al veertig kinderen met aspirines. Zou je voor ons even willen meten wat er met de school aan de hand is?’ Dat was gewoon schrikbarend slecht.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reacties

Keep it Simple en Stupid!! Natuurlijk ventilatie, juiste positie ten opzichte van de zon en voldoende m3 voor het aantal kinderen was 100 jaar geleden al het uitgangspunt voor scholenbouw. Vandaag de dag komen we om in systemen die juist vertroebelen. Ik pleit voor lowtech en simpele oplossingen. Met bv het gebruik van duurzame materialen en een damp open bouwwijze en natuurlijke ventilatie. Waarin ook in het interieur geen materialen worden gebruikt met toxische stoffen die nog jaren uitdampen. Climop biokunststof verstelbaar schoolmeubilair van 4 tot 12 jaar, is bijvoorbeeld zo,n product. Kortom terug naar de centrale vraag: wat hebben we werkelijk nodig?

dit noem ik misleidend. Bij het rijksproject frisse lucht ging het niet alleen om frisse lucht in lokalen maar onder andere ook om frisse lucht daarbuiten. Het was voor het plaatsen van WTW installaties op lokalen, het vervangen van oude cv ketels, oude verlichtingsarmaturen, het vervangen van enkele beglazing, enz. Als de scholen alles hadden besteedt aan WTW installaties dan had er maar ca 25% van de lokalen kunnen worden aangepakt. De praktijk zal dan wel zijn dat er niet alleen WTW is aangeleg, dat niet het gehele bedrag is besteed omdat scholen en gemeenten niet bereid waren om de eigen substantiele bijdrage te leveren voor de verbeteracties.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up