Transparantie

Transparantie

Vrij recent hebben wij met Mitsubishi Elevator Europe tijdens verschillende ontbijtsessies, met een groot aantal opdrachtgevers voor liftonderhoud in Nederland, gesproken over onderhoudscontracten van de toekomst. Wat hierin steeds naar voren kwam is het woord ‘transparantie’.

Veelal kwam dit naar voren omdat er een gebrek aan transparantie ervaren wordt bij het sluiten van een contract en het uitvoeren van onderhoud. Nu is het natuurlijk een feit dat het schilderwerk aan een pand zich door een leek beter laat beoordelen dan het onderhoud aan een lift. Dit alleen al door het gegeven dat veel van de te onderhouden componenten van een lift zich buiten het zichtveld van de meeste mensen bevindt. Desondanks denk ik dat transparantie in relatie tot onderhoud en contracten in meer sectoren dan alleen de liftenbranche een complex knelpunt is.

Vertrouwen

Toen ik tijdens deze ontbijtsessies onze gesprekspartners vroeg wat voor hun een voorwaarde is om te voldoen aan de behoefte aan transparantie, bleek dit niet zo eenvoudig. Er werden paralellen getrokken naar de autobranche, waar men in het verleden een onderdeel verving waarvan bijna niemand echt wist wat het was en hoeveel het kostte. Veel van ons weten bijvoorbeeld inderdaad niet wat een “homikeneet” is en als die dan vervangen diende te worden omdat het anders gevaarlijk was, dan moest dat maar. Tegenwoordig kan je bij het ophalen van de auto het vervangen onderdeel bekijken en dit geeft al een beter gevoel van vertrouwen, want het lijkt heel transparant.

Overigens kan ik hiermee nog steeds moeilijk beoordelen of het betreffende deel echt kapot was of, erger nog, het eigenlijk wel uit mijn auto komt. Maar ach, het voelt beter en daarbij rijden de meesten van ons toch een lease auto waarvoor we zelf niet meer bij de garage hoeven af te rekenen. In die zin ontzorgt de leasemaatschappij ons dus voor de directe economische partner van transparantie, namelijk kosten. Om dan weer de parallel te trekken naar liften, is dit laatste in onze branche niet veel anders waar liftadviseurs als intermediair veelal de kostenkant voor de klant behartigen.

Slim gebruik van data

Wel zo is de brug geslagen tussen transparantie en kosten. Het blijkt dus te gaan om 'hoeveel kost mijn onderhoud' en 'is wat ik hier voor terugkrijg wel rechtvaardig'? En nu kijk ik weer naar de autobranche, en dan met name naar de lease maatschappijen en zelfs al enkele merken die van te voren de kosten per gereden kilometer kunnen opgeven en op basis hiervan hun garanties en contracten afstemmen. Dit alles door slim gebruik te maken van data, daarbij inschattingen makend bij nieuwe types.

Dus de vraag naar transparantie blijkt eigenlijk een vraag naar een betrouwbaar kosteninzicht over de langere termijn. En hier komt de vraag naar levensduur van componenten, slijtage en gebruikscontext naar voren. Duurzaamheid van het component gecombineerd met kwalitatief goed onderhoud. Kwaliteit inzichtelijk maken door open communicatie. Dit is dan ook de opgaaf die we met z’n allen hebben als er nagedacht wordt over onder meer DBFMO, PPS en duurzame ontwikkeling.

Nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen

Bij Mitsubishi Elevator Europe werken wij op dit moment hard aan precies deze vraagstukken, zodat wij onze klanten met nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen echte transparantie over onze kwaliteit én kosten kunnen bieden. Graag nodig ik uw allen uit om over bovenstaande met mij van gedachte te wisselen tijdens het Duurzaam Gebouwd congres in Maastricht (12 en 13 november). Met Mitsubishi Elevator Europe zijn wij als een van de partners betrokken bij dit congres en hebben wij ook een stand waar u mij kunt aanschieten en wij elkaar hopelijk weten te inspireren.

'Duurzaam'

Als laatste noot geef ik uw allen nog graag het volgende mee: een duurzaam product was vroeger een product wat een lange levensduur had. Vandaag de dag praten wij met name over terugverdientijden, emissies enzovoorts, maar laten we met z’n allen ook de klassieke uitleg van ‘duurzaam’ niet vergeten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c184 c225 c243 c283
Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan Arthur’

Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan ...

De klok tikt door om de vastgoedvoorraad aardgasvrij te maken. Om grote stappen te zetten naar duurzame wijken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen en uitstoot ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225 c283
Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Het adviesbureau Alba Concepts publiceerde afgelopen week een kennisdocument over circulair aanbesteden. Deze whitepaper is erg interessant voor opdrachtgevers ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel veranderen’

‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel ...

De lancering van de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 heeft niet alleen nationaal veel aandacht getrokken. Ook internationaal timmert het model aan ...

Lees verder

c21 c225 c283
Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Wat zijn de ingrediënten voor een inkoopproces waarbij het streven is om doelen en ambities in de GWW-sector op een hoger niveau te behalen? Dat onderwerp ...

Lees verder

c21 c225 c283
Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge pieken samenwerking

Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge ...

Het was een opmerkelijke bijeenkomst, half januari in Deventer. Hoe beslecht je een langdurige samenwerking, van meer dan tien jaar, waarin de partijen het door ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

Als aan de kant van opdrachtgevers de inhoudelijke kennis ontbreekt, wat moeten hoofdaannemers dan meebrengen om projecten tot een goed einde te brengen? En wat ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Het geïntegreerde contract is nog lang niet afgeschreven’

‘Het geïntegreerde contract is nog ...

Hebben geïntegreerde contracten nog bestaansrecht in een aannemers-markt? “Meer dan ooit”, vinden Joris Vergouwen en Esteban Döll van Antea ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten van een toekomstbestendig gebouw

Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten ...

Om voor toekomstbestendige gebouwen een verantwoorde en duurzame investeringsbeslissing te kunnen nemen, is het van belang de levensduurkosten te berekenen. In ...

Lees verder

c21 c225 c269 c283
Samenwerking in bouw & infra fundamenteel gewijzigd

Samenwerking in bouw & infra fundamenteel ...

Het was afgelopen week exact twee jaar geleden dat een expertgroep van Duurzaam Gebouwd de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 lanceerde. Met dit document ...

Lees verder

c21 c225 c261 c283
Smart contracts in gebouwonderhoud

Smart contracts in gebouwonderhoud

In een pragmatisch verhaal over smart contracts en gebouwonderhoud, schrijft smart buildings-expert Wilfred van der Plas hoe je die contracten toepast en wat het ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Praten en afstemmen is ook je werk’

‘Praten en afstemmen is ook je werk’

Ruim vier jaar lang zette het ingenieursbureau van de gemeente Zaanstad de ramen wijd open. Door een transparante, samenwerkingsgerichte werkwijze met aannemers ...

Lees verder

c21 c135 c225 c283
Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering 7 kunstwerken

Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering ...

Hoe pak je bij de verbetering van sluizen ook thema’s aan als duurzaamheid en gebiedsgericht werken en let je tevens op meekoppelkansen? Samen met Hoogheemraadschap ...

Lees verder

Reacties

Evert, Ik kan mij hier helemaal in vinden. Aan het eind geef je een soort definitie van duurzaam, die ik op zich wel onderschrijf. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Sterker nog, ik ben van mening dat een levensduur vaak samengaat met een besparing op de kosten. Op langere termijn dan natuurlijk en met langdurende onderhoudscontracten waar ook afspraken in opgenomen zijn over de up- en downtime.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up