Onderzoek naar kwaliteit schoolgebouwen

Onderzoek naar kwaliteit schoolgebouwen

De Algemene Rekenkamer is een onderzoek gestart naar de kwaliteit van de onderwijshuisvesting van primair en voortgezet onderwijs.

Dit onderzoekt voert de Rekenkamer uit om de staat van schoolgebouwen in Nederland in beeld te brengen. “Goede gebouwen zijn nodig om goed onderwijs te kunnen geven. We onderzoeken hoe het rijksbeleid in de praktijk uitpakt en tegen welke problemen schoolbesturen en gemeenten aanlopen”, staat op Checkjeschoolgebouw.nl.

Samenwerking gemeenten en schoolbesturen

Het onderzoek bestaat uit 3 delen. De casusstudie in gemeenten gaat over de samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen, het toezicht op de onderwijshuisvesting en eventuele belemmeringen voor de renovatie van schoolgebouwen. In de analyse van de (open) database worden onder meer de leeftijd en capaciteit van de gebouwen en de middelen voor onderwijshuisvesting in kaart gebracht. Als derde kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten via Checkjeschoolgebouw.nl hun mening geven. Dit kan tot 26 oktober 2014.

De kwaliteit van een schoolgebouw bestaat uit verschillende aspecten, zoals de technische, functionele en esthetische kwaliteit. De Algemene Rekenkamer kijkt vooral naar de geschiktheid van het gebouw voor het onderwijs vanuit de beleving van de gebruikers.

Bevindingen naar minister van Onderwijs

Ze voert dit onderzoek op eigen initiatief uit en gebruikt de oordelen voor nadere analyses op bijvoorbeeld gemeenteniveau. De bevindingen gaan in het eerste kwartaal van 2015 naar de Tweede Kamer en naar Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Nederland telt ruim 10.000 schoolgebouwen voor basis, voortgezet en speciaal onderwijs. In 2012 gaven de schoolbesturen en gemeenten zo’n € 2,6 miljard uit om scholen te bouwen, te onderhouden, schoon te maken, te verwarmen en te verlichten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reacties

Een beetje vreemd dat de Algemene Rekenkamer nu een onderzoek doet naar de kwaliteit van schoolgebouwen. De GGD heeft afgelopen 5 jaar bijna 5.000 basisscholen bezocht in het kader van het bewustwordingsproject 'Binnenmilieu Basisscholen'. De resultaten zijn bekend: 47% heeft onvoldoende ventilatiemogelijkheden en bij circa 55% van de lokalen is het mogelijk om de CO2 concentratie onder de 1.000 ppm te houden, mits er voldoende wordt geventileerd met beschikbare ventilatievoorzieningen (ramen, deuren, ventilatieroosters). Het is de hoogste tijd voor de volgende stap en dat is één CO2 indicator in ieder klaslokaal, zodat de leerkrachten bewust(er) kunnen ventileren!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up