‘Alles op alles om exploitatiefase scholen te verbeteren’

‘Alles op alles om exploitatiefase scholen te verbeteren’

Externe financiering en onafhankelijke intermediairs blijven noodzakelijk voor scholen met verduurzamingsambities. Daarnaast is het zaak om grote stappen te zetten in de exploitatiefase. “We moeten alles op alles zetten om deze fase aan te pakken, want we laten enorme kansen liggen.”

“De tender ‘Naar Energiezuinige Scholen en Kantoren’ leidde tot de ontwikkeling en bouw van negen Frisse Scholen”, vertelt zelfstandig adviseur Albert Hulshoff van AHB Consultancy. Hij refereert hiermee naar een opzienbarende monitoring van verschillende scholen. “Er zijn dan wel grote stappen gezet naar energieneutraal, maar met name de onderdelen beheer en monitoring scoren een zware onvoldoende. Ook lijkt zon- en lichtwering niet te passen bij de eisen van het hedendaagse onderwijs.”

Het klinkt als een duidelijke oproep aan de markt om de schoolbesturen te helpen om de beheerfase aan te pakken. Directeur Nick Liebrand van Grünbeck Waterbehandeling Nederland koppelt dit aan de financieringsproblematiek. “In de media lezen we dat schoolgebouwen in slechte staat zijn en aan verbetering toe zijn, maar geld om het goed aan te pakken is er gewoonweg niet. Dat maakt prestatie- en onderhoudscontracten kansrijker dan ooit.”

Quick wins en toekomstbestendigheid

Daarnaast zijn er volgens hem in de fase vóór het beheer nog quick wins te behalen, zoals op het gebied van waterbehandeling. “We kunnen 10 tot 25% energiebesparing behalen door water te ontharden of te ontzouten. Helaas is het onbekende onbemind, dus ik hoop dat ze scholen die het goede voorbeeld geven en zich hiervoor inzetten, dit ook uitdragen.”

Ook manager marketing & innovatie Olivier Hamers van VBI vindt dat niet alleen een externe financiering noodzakelijk is voor de meeste schoolbesturen, maar dat ook de exploitatiefase goed wordt gemonitord. “Verder is het belangrijk dat besturen een gebouw neerzetten met een goede structuur, die flexibel in te delen is. Dit zijn wat mij betreft belangrijke randvoorwaarden om toekomstbestendigheid te bereiken en te blijven garanderen.”

Bekijk de afbeelding op volledige grootte

Geen externe partners

Op de stelling ‘Het wordt voor beheerders interessanter om schoolgebouwen te verduurzamen door toevoeging van externe partners’ is de reactie sceptisch. “Een schoolbestuur moet studenten opleiden en zich vooral richten op het primaire proces”, vindt Hamers. Ook Hulshoff ziet geen heil in het aantrekken van dergelijke partners. “Externe verhuur aan bijvoorbeeld een sportschool heeft maatschappelijke waarde. Dit kan gecombineerd worden met het primaire proces, maar dan moet eerst de dagelijkse gang van zaken staan als een huis.”

Intrinsieke motivatie

Positiever reageren ze op het standpunt ‘Schoolbestuurders moeten als ambassadeurs actief kennis uitdragen en communiceren’. “Dat heeft de sector nodig: koplopers die helder communiceren over wat duurzaamheid hen heeft opgeleverd.”, zegt Liebrand. Hamers stemt in, met een kanttekening. “Het werkt alleen als er een intrinsieke drive aanwezig is om dit ook daadwerkelijk op te pakken. Het helpt bijvoorbeeld niet als je het een verplichting maakt of het doet om het ‘moeten’. Je moet het willen uitdragen en bijvoorbeeld andere scholen durven helpen.”

Hogere standaard stellen

Wat volgens Hulshoff nog in de markt ontbreekt, is een overheid die meer verantwoordelijkheid neemt. “Onder andere om de financieringsproblematiek op te lossen waarmee besturen nog steeds geconfronteerd worden. Daarbij moet de overheid stimuleren en meer standaarden stellen, onder andere over een goede uitvraag.” Ook Liebrand ziet ingrijpen van overheden bij de ambities van schoolbesturen als een zeer belangrijk middel. “Pas financieren en subsidiëren bij een goede uitvraag kan zeker helpen. Wanneer je in die uitvraag als standaard een goed prestatiecontract stelt, pak je ook de exploitatiefase aan. Als we de resultaten van het onderzoek dat Albert noemt in ogenschouw nemen, is dat wel zo wenselijk.”

Lees ook de expertblog van Albert Hulshoff en Hans Korbee ‘Superleerzame scholenbouw’ en bekijk de resultaten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up