Straten als speeltuin

Straten als speeltuin

Nederlandse stedenbouw is een rangschikking van woningen op basis van de plek van de meterkast en de parkeernorm. De straat is kinderen ontnomen als speelplek, en zij hebben daarvoor geen goed alternatief teruggekregen. Keerzijde is dat ouders veel meer tijd kwijt zijn aan het controleren en bezighouden van hun spelende kinderen.
Weg met de auto voor de deur en weg met de schuttingtuintjes! Om ecologische, sociale èn economische redenen moeten we naar een nieuwe uiting van de straat als speeltuin, met efficiëntere stalling van onze heilige koeien, gekoppeld aan een duurzame wijkvoorziening.

Vroeger had ik een huis met een tuin ter beschikking maar speelde ik altijd op straat. Alle kinderen uit de straat speelden voetbal, soldaatje, krijtten de stoepen vol en schoten besjes door open ramen. Bovendien hielden we onze eigen Olympische spelen – een blokje om met alle vervoersvormen die je als kind had: fiets, step, rolschaatsen, je eigen benen. Onze ouders hadden het volgens mij erg gemakkelijk: pa kon overdag gewoon werken en terwijl wij ons uitleefden op straat deed ma thuis het huishouden (ja sorry, maar zo was de rolverdeling nu eenmaal...), met een kopje thee in de namiddag.

Kermiskleurige attributen
Nu ik zelf vader ben moet ik er niet aan denken dat mijn dochtertjes zonder controle de straat op gaan en daar straatraces houden. Nu woon ik in een grote stad en niet in het dorp van vroeger, maar ook daar kan het simpelweg niet meer. Immers, zo'n dertig jaar geleden kon de straat alleen een speeltuin zijn bij de gratie van niet al te veel auto's. Dat is tegenwoordig ondenkbaar.

Kinderen moeten het nu gewoon weer hebben van hun eigen tuintje (vergeleken bij de straat vond ik dat een gevangenis) of van speeltuinen die over de gemeente zijn uitgestrooid (ondanks alle kermiskleurige attributen ken ik weinig triestere plekken). Nu hebben mijn kinderen nog geluk, want in de van oudsher krappe stad moesten voldoende speelplekken worden voorzien, maar in de kleinere plaatsen, waar de straat de speeltuin was, is verarming opgetreden. Ik ben blij dat ik geen kind van deze tijd ben.

Minder creatief
Daarnaast merk ik ook twee andere effecten. Ten eerste dat je als moderne ouder door het toegenomen verkeer op straat veel meer tijd kwijt bent aan veiligheidscontrole. Het is onvoorstelbaar dat je met je eigen dingen aan de gang gaat (zoals mijn ouders destijds) terwijl de kleintjes vrolijk de straat op rennen. Het tweede effect is dat kinderen door alle goedbedoelde, ver uitgedetailleerde wipkippen, graafmachines en klimkastelen minder creatief lijken te worden en daardoor ook meer beroep op hun ouders doen.

Aldo van Eijk ontwierp in de jaren zeventig sobere speelplekken met het argument dat kinderen hun eigen verbeelding moesten ontwikkelen. Ooit leek me dat spartaans, maar ik zie nu dat hij gelijk had. De tijd dat je je koters behoedt voor ongevallen ben je ook doorlopend bezig om ze bezig te houden.

Verandering van spijs
Wat heeft dit nou met duurzaamheid te maken, denkt u. Nou, alles. Duurzaamheid heeft een ecologische, sociale en economische kant, en deze spelen in dit geval allemaal. Willen we duurzame wijken waarin de toekomst creatief en veilig opgroeit, dan zal stedenbouw anders moeten.

De Nederlandse stedenbouw is van lieverlee verworden tot rangschikking van woningen op basis van hoofdzakelijk twee parameters: de plek van de meterkast (zoals Jón Kristinsson vijftien jaar geleden al opmerkte) en de parkeernorm. Met de veranderde maatschappij is de oude norm van 1,25 per woning al lang niet meer voldoende. En nog steeds willen mensen hun auto voor de deur parkeren. Dat juist dít tot onleefbare wijken leidt, daar heeft men het in de politiek nooit over.

Dus: weg met de auto voor de deur en weg met de schuttingtuintjes! Er moet een nieuwe uiting van de straat als speeltuin voor terugkomen. Ik denk daarbij aan openbare groene of verharde binnengebieden. Autovrij natuurlijk. We hebben langzamerhand zo veel auto's, dat we niet anders kunnen dan ze efficiënt opslaan aan de rand van de straat of wijk, in geconcentreerde parkeerhavens, -flats of -kelders. Voor de sociale controle kunnen ze worden gecombineerd met het beheer van de duurzame wijkvoorzieningen die Arjan van Timmeren voorstelt.

Stel je de leefkwaliteit voor die daarmee ontstaat. Je zou zelf weer kind willen zijn.

Andy van den Dobbelsteen
 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243 c244
Planet Passionate-strategie met 12 doelen voor 2030

Planet Passionate-strategie met 12 doelen voor ...

Gisteren om 08:00 uur

Een nieuwe ‘Planet Passionate’-strategie van Kingspan bevat 12 ambitieuze doelstellingen die de impact ...

Lees verder »

c21 c120 c184 c225
Woonwaard laatste winnaar WoCo25, ook kansrijk in 2020

Woonwaard laatste winnaar WoCo25, ook kansrijk ...

5 dec om 10:00 uur
timer 3 min

Woningcorporatie Woonwaard is de laatste winnaar van de WoCo25, een van de Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards. ...

Lees verder »

c21 c225
Arash Aazami op Duurzaam Gebouwd Congres 2020

Arash Aazami op Duurzaam Gebouwd Congres 2020

5 dec om 08:00 uur

Met gepaste trots maken we weer een keynotespreker voor het Duurzaam Gebouwd Congres 2020 bekend. Op het podium ...

Lees verder »

c21 c225
Jury Duurzaam Bouwen Awards bekendgemaakt

Jury Duurzaam Bouwen Awards bekendgemaakt

3 dec om 10:00 uur

Wim Hazeu, Robert Koolen, Jos van Dalen en Lian Merkx nemen dit jaar zitting in de jury van de Nederlandse Duurzaam ...

Lees verder »

c10 c21 c225
Wethouder Sven de Langen lanceert platform ZorgSaamWonen 

Wethouder Sven de Langen lanceert platform ZorgSaamWonen 

3 dec om 09:58 uur
timer 1

Wethouder Sven de Langen van gemeente Rotterdam lanceerde tijdens het ZorgSaamWonen Congres op 25 november in ...

Lees verder »

c21 c225 c244 c246
Oude kabelgoten gesloopt en nu online te koop

Oude kabelgoten gesloopt en nu online te koop

2 dec om 13:00 uur
timer 2 min

De voedingsbodem voor circulair slopen wordt steeds beter. Dat bewijst wel de sloop van een grote drukkerij in ...

Lees verder »

c21 c225
Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards: ‘Zoek elkaar meer op’

Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards: ‘Zoek ...

2 dec om 08:00 uur

De inschrijving voor de Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards is geopend en de eerste projecten zijn ingediend. We ...

Lees verder »

c21 c143 c172 c225 c243
“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal hebben er aandacht aan besteed”

“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal ...

29 nov om 10:00 uur
timer 3 min

Heb jij een bijzonder duurzaam project in handen, rijp voor een Duurzaam Bouwen Award? Lees nu wat dat de eerdere ...

Lees verder »

c21 c122 c225
Advertorial - Isoleren en direct luxe afwerken

Advertorial - Isoleren en direct luxe afwerken

28 nov om 14:00 uur

Kingspan Unidek introduceert dakelement dat direct geschikt is voor luxe plafondafwerking.

Lees verder »

c21 c120 c225 c251
Industrieel maatwerk nodig voor woningrenovaties

Industrieel maatwerk nodig voor woningrenovaties

28 nov om 10:00 uur
timer 3 min

Om de doelen uit het Klimaatakkoord te realiseren, is een opschaling van het aantal woningrenovaties essentieel. ...

Lees verder »

c21 c225 c243
Podcast: Energielabel C, ben jij er blind voor?

Podcast: Energielabel C, ben jij er blind voor?

28 nov om 09:00 uur
timer 1 min

In een kersverse podcast van Technische Unie kom je als gebouweigenaar alles te weten over de energielabel C-verplichting. 

Lees verder »

c21 c225
Wethouder Sven de Langen bij opening ZorgSaamWonen Congres

Wethouder Sven de Langen bij opening ZorgSaamWonen ...

28 nov om 06:30 uur
timer 2 min

“Het sociale veld in de zorg is wegbezuinigd ten gunste van individuele zorgverlening. Daardoor is de ziel ...

Lees verder »

Reacties

Waarom dan niet gewoon beginnen met de flinke hoeveelheid ruimte die in een stad als Amsterdam wordt ingenomen door verloederde binnentuinen- d.w.z. tuinen is geen juiste omschrijving; meestal zijn het eerder vuildepots van winkelpanden, die de begane grond verdiepingen bezetten. Stel je voor wat een prachtig, besloten tuin en speelgebied er zou kunnen ontstan in het hart vaan een woonblok als die 'tuinen' bij elkaar worden gevoegd, gezamenlijk beheerd (door de woningbouwcorporaties) en toegankelijk gemaakt door middel van externe brandtrappen (ook meteen goed voor de brandveiligheid, die toch al vaak niet zo best is). De auto uit het straatbeeld is een mooie gedachte, maar niet echt realistisch, ben ik bang. Laten we maar beginnen met deze verloren ruimtes. Daarna kunnen we dan het spelen uitbreiden naar de straat.

Beste Anne-Mette, Sorry dat ik niet eerder reageer. Ik had simpelweg niet eerder gekeken toen er de eerste weken geen reactie kwam. Ik ben het met je reactie eens. Mijn artikel is vooral gericht op de aanpak van vinexwijken en kleine steden of dorpen en niet de de grote steden. Het lijkt alsof je met je oplossing mijn eigen woonblok in Amsterdam beschrijft: een oase van rust omgeven door woningen en bereikbaar per brandtrap. Dat dit niet overal zo is, lijkt me vanzelfsprekend. Toch willen mijn kinderen vooral spelen buiten het blok. En daar regeert de auto, een onmisbare, heerlijke gesel van deze tijd. Veel straten lijken alleen nog maar te bestaan als parkeerterrein, wat tenminste discussieerbaar is (kunnen we onze wagen niet iets verder weg zetten?) of wat zou moeten leiden tot de conclusie dat er meer leefruimte (voor kinderen maar ook andere mensen) elders gevonden moet worden. Maar inderdaad: er is veel nutteloze restruimte, die we eerst moeten benutten!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up