400 miljoen euro voor herstructurering bedrijventerreinen

 400 miljoen euro voor herstructurering bedrijventerreinen

Samen met provincies en gemeenten gaat het Rijk 6.500 hectare verouderde bedrijventerreinen herstructureren tot en met 2013. Hiervoor stelt het Rijk 400 miljoen euro beschikbaar.

Dit staat in de kabinetsreactie op het advies van de Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen. Het kabinet heeft dat vandaag op voorstel van de ministers Maria van der Hoeven (EZ) en Jacqueline Cramer (VROM) besloten. Met deze inzet wil het kabinet bijdragen aan de vitaliteit van onze economie en aan een mooi Nederland.

Nieuw terrein goedkoper
Bedrijventerreinen vervullen een essentiële functie in de Nederlandse economie. Het is echter vaak goedkoper om nieuwe bedrijventerreinen te bouwen, dan oude op te knappen. Hierdoor wordt onnodig veel open ruimte geofferd aan nieuwe bedrijventerreinen, terwijl de bestaande terreinen aan aantrekkingskracht inboeten. Dat is slecht voor de economische en ruimtelijke ontwikkeling van regio's en steden.

Bedrijven lijden onnodig omzetverlies en imagoschade en zien zich soms gedwongen naar nieuwe locaties te verhuizen. Met verrommeling en verlies van open ruimte als resultaat.

Taskforce
Daarom heeft het kabinet begin dit jaar een Taskforce (Her)ontwikkeling Bedrijventerreinen ingesteld. Onder leiding van Peter Noordanus is een advies uitgebracht over een versnelde uitvoering van de herstructureringsopgave en de financiering daarvan. Het kabinet heeft dit advies - "Kansen voor kwaliteit" - op hoofdlijnen omarmd.

Tot en met 2013 is door het Rijk 400 miljoen euro vrijgemaakt om de herstructurering te versnellen. Deze bijdrage is wel afhankelijk van overeenstemming met provincies en gemeenten over de aanpak en medefinanciering. Hierover maakt het Rijk nog voor de zomer van 2009 afspraken met gemeenten en provincies in een convenant.

Kern van de aanpak is: betere regionale samenwerking en planning, versnellen van herstructureringsopgave en samen investeren. Daarbij worden ook de mogelijke opties voor decentralisatie van Rijksmiddelen op voor en nadelen bezien. Om een vliegende start te maken, worden in maart 2009 samen met provincies en gemeenten pilots opgestart.

De financiële inzet van het Rijk na 2013 zal worden bepaald op basis van een tussenevaluatie van de resultaten tot en met 2013.

Om onnodige veroudering in de toekomst te voorkomen wordt bekeken of en hoe parkmanagement meer verplichtend kan worden gemaakt. Voor de lange termijn is meer betrokkenheid van private partijen gewenst.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up