Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

In deel 1 van deze reeks heeft u gisteren al kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector voornamelijk wordt gezien als duurzaamheid van het bouwmateriaal. Duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant spelen een beduidend minder grote rol in de merkkeuze voor een specifiek product. Vanaf vandaag zullen de 4 pijlers van duurzaamheid besproken worden en zal er dieper worden ingaan op de eerste pijler.

Duurzaamheid is zeker in de bouwsector een containerbegrip wat voor alle partijen in de bouw een andere betekenis heeft. Wanneer over duurzaamheid wordt gesproken, is het belangrijk om goed vast te stellen wat het begrip precies inhoudt. In dat kader heeft USP Marketing Consultancy een branchebreed onderzoek uitgevoerd om in kaart te brengen wat duurzaamheid in de bouw nu werkelijk betekent. Er is gestart met een kwalitatief vooronderzoek om alle aspecten die met duurzaamheid samenhangen in kaart te brengen. Vervolgens is het belang van deze duurzaamheidaspecten gemeten. Aan de hand van deze resultaten zijn de duurzaamheidaspecten samengevat in vier hoofdthema’s, de pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. De pijlers zijn de hoofdthema’s waaruit duurzaamheid bestaat. Onder iedere pijler valt een aantal aspecten dat het belang van de pijler in kaart brengt. De belangrijkste pijler in de bouwsector is de product levensduur (31%), gevolgd door bron- en afvalmanagement (26%) en energie management (25%). Hieruit blijkt dus wederom dat duurzaamheid van het product en in mindere mate het productieproces het belangrijkste zijn, corporate social responisbility speelt de minst grote rol (17%).

 

Figuur 2: De 4 pijlers van duurzaamheid
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste pijler die hier wordt besproken is corporate social responsibility, oftewel de duurzaamheid van de organisatie. Hieronder vallen aspecten als het steunen van goede doelen, het niet uitbuiten van goedkope productiemedewerkers in derdewereldlanden en een goede omgang met het personeel. Ondanks dat er aan deze pijler het minste belang wordt gehecht is het zeer belangrijk om deze pijler goed op orde te hebben; wanneer dit niet het geval is, kan dit zorgen voor veel negatieve publiciteit. Wel kan er worden geconcludeerd dat er in veel gevallen, in de communicatie richting de doelgroep, geen focus moet worden gelegd op de prestaties op het gebied van corporate social responsibility. Er kan in de communicatie beter aandacht worden geschonken aan de andere pijlers van duurzaamheid. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het belang van corporate social responsibility kan verschillen per productgroep.

 

Reeks
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Woensdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin zal worden ingegaan op de tweede pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Energie management. In dat artikel zal er ook dieper worden ingegaan op de verschillen in het belang van de pijlers tussen een aantal productgroepen. 

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c127 c160 c168 c225 c245 c263
‘Een gezond gebouw is geen klantvraag, maar een principe’

‘Een gezond gebouw is geen klantvraag, ...

Vandaag om 12:01 uur
timer 8 min

‘Denk in kansen, niet in bedreigingen’. Dat sentiment stond aan de kern van de digitafel Healthy Buildings ...

Lees verder »

c21 c225 c237 c243 c244
CO2-impactscan maakt circulaire ambities meetbaar

CO2-impactscan maakt circulaire ambities meetbaar

Vandaag om 10:00 uur

Als je circulaire ambities wilt omzetten naar concrete resultaten, dan is het fijn om te weten aan welke knoppen ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c249 c250
Het afbakenen van de grenzen in een innovatiepartnerschap

Het afbakenen van de grenzen in een innovatiepartnerschap

Gisteren om 13:01 uur
timer 4 min

In een reeks van blogs geven experts van TwynstraGudde inzicht in de vormgeving van het innovatiepartnerschap ...

Lees verder »

c21 c225 c246
Werken aan vertrouwen met een bouwteam

Werken aan vertrouwen met een bouwteam

Gisteren om 08:00 uur
timer 5 min

De contractvorm bouwteam groeit in populariteit en is tegelijkertijd aan vernieuwing toe. Dat blijkt wel uit het ...

Lees verder »

c21 c225 c243
Video: Keynote Tjisse Stelpstra op Duurzaam Gebouwd Congres 2020

Video: Keynote Tjisse Stelpstra op Duurzaam ...

7 apr om 17:00 uur
timer 1 min

Beleef het Duurzaam Gebouwd Congres 2020 opnieuw en bekijk de keynote van Tjisse Stelpstra, gedeputeerde provincie ...

Lees verder »

c21 c127 c225
Zijn ventilatiekanalen veilig in tijden van corona?

Zijn ventilatiekanalen veilig in tijden van ...

7 apr om 13:01 uur
timer 2 min

Vier kennisorganisaties hebben hun expertise gebundeld om antwoorden te geven op corona-gerelateerde vragen over ...

Lees verder »

c21 c225 c243
Nieuwe investeringsronde voor energie-innovaties

Nieuwe investeringsronde voor energie-innovaties

7 apr om 07:30 uur
timer 4 min

Bedrijven die innovaties op energiegebied hebben aan te bieden, kunnen voor financiële en inhoudelijke ondersteuning ...

Lees verder »

c21 c225 c246
Buitenland kijkt jaloers naar Nederlandse bouwteams

Buitenland kijkt jaloers naar Nederlandse bouwteams

6 apr om 16:00 uur
timer 6 min

Witteveen+Bos is sinds kort partner van Duurzaam Gebouwd en dat niet in de laatste plaats vanwege het bouwteam. ...

Lees verder »

c21 c225 c244 c246
Prijs voor datadeal: omgevingsregister stimulans voor circulaire economie

Prijs voor datadeal: omgevingsregister stimulans ...

6 apr om 13:01 uur
timer 2 min

De vele gegevens die steeds vaker in Madaster terechtkomen, moeten ook weer slim ontsloten worden om de circulaire ...

Lees verder »

c21 c127 c225 c245 c263
Gezondheidsprimeur voor kopers De Groene Loper in Maastricht

Gezondheidsprimeur voor kopers De Groene Loper ...

6 apr om 07:00 uur
timer 1 min

Kopers van woningen aan de Groene Loper in Maastricht hebben een nationale primeur. Zij konden kiezen voor het ...

Lees verder »

c21 c127 c189 c225 c245 c261
IoT: de brug naar de toekomst van HVAC

IoT: de brug naar de toekomst van HVAC

3 apr om 16:00 uur
timer 3 min

Internet of Things (IoT) is tegenwoordig in heel wat industrieën een populaire term. Ook in de HVAC-industrie ...

Lees verder »

c21 c225
'Ik wil geen Don Quichot worden'

'Ik wil geen Don Quichot worden'

3 apr om 13:00 uur
timer 11 min

Hij wil geen Don Quichot worden – niet het gevoel hebben dat hij een hopeloze strijd voert. Zo maakt Bernard ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up