Verslag Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Duurzame Scholen

timer4 min
Verslag Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Duurzame Scholen

Op de Dag van de Duurzaamheid, afgelopen vrijdag 10 oktober, stond Duurzaam Gebouwd Op Locatie in het teken van Duurzame Scholen. De passende locatie was het duurzaamste schoolgebouw van Nederland: I/O-gebouw van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Hier spraken Gerard Lokhorst, Willem Adriaanssen en Thomas Bögl.

De aftrap vindt plaats door dagvoorzitter en Duurzaam Gebouwd-directeur Wietse Walinga, die een beeld schetst dat het speelveld op het gebied van duurzaamheid in scholen veel kansen biedt op onder andere de gebieden van leerprestaties, imago en financiering. Daarna richt Lokhorst zich op doordecentralisatie. “Vanaf 2015 zijn ook de scholen in het primair onderwijs zelf verantwoordelijk voor het totale onderhoud aan hun gebouwen”, vertelt de oprichter van Stichting Duurzame Scholen en directeur van DuurzaamGebouw. “Hierbij gaat het met name over de geldstromen.”

Gezondere scholen met betere leerprestaties

Om dit goed te organiseren is het in zijn ogen van belang een gebouw inzichtelijk te maken. “Daarom heb ik gezorgd voor het Digitaal Scholendossier”, legt hij uit. “Er bestond namelijk nog geen centrale database waar alle gegevens van alle scholen bewaard worden. Inmiddels maken de eerste scholen hiervan gebruik. We zijn nu bezig met nulmetingen om uiteindelijk te zorgen voor gezondere scholen, waarin betere leerprestaties mogelijk zijn. Het begint bij inzicht. Als je dit hebt, kun je betere beslissingen nemen voor het inzetten van de toch al krappe budgetten.”


Gerard Lokhorst

Daarna legt hij enkele stellingen voor aan de aanwezigen, die hierop kunnen reageren. Zo is iedereen het erover eens dat samenwerking tussen het bedrijfsleven, gemeenten, scholen en schoolbesturen de innovatie rond huisvesting versnelt. “De reacties op deze stelling verschilt per doelgroep. Zo willen gemeenten dit zo veel mogelijk intern houden”, vertelt Lokhorst. “Daarom is het belangrijk dat mensen van verschillende instanties met elkaar praten en elkaar verstaan.”

De weg naar duurzame school

Met de stelling ‘Duurzame Scholen dragen bij aan de keuze van ouders en leerlingen’ is Willem Adriaanssen, partner bij vastgoedspecialist Hevo en Duurzaam Gebouwd-expert, het eens en dat vormt een mooi bruggetje naar diens presentatie. Hij vraagt zich af wat de weg naar een duurzame school is. “Zo speelt bijvoorbeeld nog steeds de laagste prijs een belangrijke rol in bouwprojecten. Helaas zorgt dit niet altijd voor het beste project.”

Daarom vindt hij een visie erg belangrijk. “Op het gebied van duurzaamheid bekijk ik dat graag vanuit twee invalshoeken. Allereerst is energie overal, we moeten het alleen nog leren opslaan en bufferen. Daarnaast zijn grondstoffen eindig, we moeten ze dus zorgvuldig winnen en koesteren.”


Willem Adriaanssen

Hij adviseert om vanuit het einddoel terug te werken. “Alles draait hierbij om haalbaarheid: op financieel, politiek en maatschappelijk vlak. Hierbij ligt duurzaamheid op het snijvlak van people, planet en profit.” Volgens hem hangt haalbaarheid met name af van prioriteiten en principes. “Maar uiteraard spelen ook materiaalgebruik, energieverbruik, levensduurkosten en passieve en actieve maatregelen hierbij een belangrijke rol.”

Integrale bouworganisatievorm

Zo bevat het vernieuwde Lyceum Schravenlant veel cradle-to-cradlematerialen, waaronder het meubilair, het tapijt en het marmoleum. “Alleen met een integrale bouworganisatievorm, op basis van Design, Build, Maintain en Energy services, zijn duurzame prestaties gegarandeerd.” Die school in Schiedam is de connectie met de laatste spreker, want Thomas Bögl – partner bij LIAG architecten – heeft met zijn architectenbureau voor het ontwerp gezorgd van Lyceum Schravenlant. Daarnaast is LIAG geestelijk vader van het I/O-gebouw. “HAN had als doel dat dit gebouw 10% beter moest worden dan de Haagse Hogeschool Delft, dat tot dan het duurzaamste onderwijsgebouw was. Dit is dus ook gelukt.”

Naast duurzaamheid stonden twee andere zaken centraal. “Flexibiliteit en we moesten zorgen voor een gezonde omgeving voor leerlingen en medewerkers. Dit hebben we ingevuld door een vrije indeelbaarheid te creëren. Daarnaast speelt naast licht en lucht een ander aspect een belangrijk rol: het moest ook een leuk gebouw worden.”

Rekening houden met natuur

In vogelvlucht laat Bögl zien hoe dit project is verlopen, waaruit blijkt dat LIAG in het ontwerp met de natuurinvloeden rekening heeft gehouden. Uit zijn presentatie blijkt dat hij in zijn ontwerp duidelijk met de zon rekening heeft gehouden, in verband met de bestaande gebouwen in de omgeving. “Gezien de ontwikkelingen op dat gebied hebben we tot het laatste moment gewacht om zonnepanelen te bestellen. Het gevolg is dat ze nu een derde meer stroom opwekken. Dus meer duurzaamheid voor hetzelfde geld.”


Thomas Bögl

In Bögls ogen spelen drie zaken een belangrijke rol om tot een duurzaam gebouw te komen. “Naast een ambitieuze opdrachtgever en de uitvoerende partijen ook gezond verstand.” Daarna verdelen de aanwezigen, circa 90 personen, zich op in vier groepen voor een rondleiding door het I/O-gebouw (zie foto boven). Bij terugkomst wacht hen koffie, koek en een mogelijkheid tot netwerken.

Terugblik

Op de terugblikpagina van Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Duurzame Scholen vindt u onder andere meer foto's, de evaluatie en de presentaties van de sprekers. Het event werd beoordeeld met een 7,8.

 

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up