Werkt doordecentralisatie duurzame scholen in de hand?

timer3 min
Werkt doordecentralisatie duurzame scholen in de hand?

De bijeenkomst 'Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Duurzame Scholen' van vrijdag 10 oktober laatsleden bracht me naar het I/O gebouw van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, een prachtontwerp van LIAG architecten overigens. Na vele jaren belanddde ik er nog eens op de schoolbanken voor een resem boeiende lezingen.

Toch mijmerde ik tijdens de lezing van Gerard Lokhorst van de Stichting Duurzame Scholen even weg naar vroeger, noem het 'scholen en nostalgie'. Ik vroeg me af of ik me in mijn collegtijd ooit wel eens druk heb gemaakt over te veel lawaai, slechte lucht of verblindend licht. Had ik wel eens last van hoofdpijn, los gezien van de ochtend na het zoveelste studentenfeestje? Dachten mijn ouders of ouders van vrienden na over het binnenklimaat van scholen en heeft een gezonde schoolomgeving ooit meegespeeld in mijn schoolkeuze? Wellicht niet: afstand, bereikbaar en sfeer van de studentenstad, dát was belangrijk.

Bewuster dan ooit

Tegenwoordig zijn we meer dan ooit bewust bezig met onze gezondheid en vooral ook met die van onze kinderen. Scholen, vinden wij, moeten hun verantwoordelijkheid dragen. We lezen in dagbladen hoe slecht het is gesteld met bestaande scholen op het gebied van luchtkwaliteit, akoestiek, verlichting, ergonomie en andere facetten. Als onze kinderen thuiskomen met hoofdpijn, dan wijten we dit niet aan het studentenfeest van gisterenavond of de vele uren computerspellen, maar stellen het binnenklimaat op school in vraag. Via social media praten we hierover met vrienden, mocht zoon- of dochterlief die taak nog niet hebben overgenomen. Zo heb je als niet-duurzame school voordat je het weet een imagoprobleem. 

Unaniem groen?

Plots werd ik uit mijn mijmeren ontwaakt door Gerard’s eerste van drie stellingen die hij het publiek voorlegde: “Doordecentralisatie werkt duurzame scholen in de hand in de toekomst”. Er was een groene kaart voor ‘eens’ en een rode voor ‘oneens’ voorzien. Meer geld voor de scholen dus, die allen duurzaamheid en gezond binnenklimaat belangrijk vinden, dit moet wel tot meer duurzame scholen in de toekomst leiden, want in een schoolomgeving is 1+1 nog altijd 2. Ik verwachtte eigenlijk unaniem ‘groen’ te zien. Hoe kon het ook anders op de dag van de Duurzaamheid. Rechts voor me begon er echter iemand te twijfelen en die stak een rode en groene kaart op, helemaal rechts zelfs een paar rode. Ook mij stemde het tot nadenken, waardoor de stelling de rest van de dag en een gedeelte van het weekend door mijn hoofd bleef spoken …

Doordecentralisatie staat voor de berg geld, die nu bij de gemeenten ligt voor onderhoud en exploitatie van schoolgebouwen en die op 1/1/2015 door de scholen zelf beheerd mag worden. Dit budget zal in eerste instantie dienen om de enorme tekorten op energie en onderhoud, waarmee schoolbesturen kampen, te dichten. De geponeerde stelling gaat er van uit dat het restantbedrag zal dienen voor het nemen van maatregelen, die leiden tot duurzamere scholen.

Containerbegrip

Het mooie aan een ‘duurzame school’ is natuurlijk dat het een dusdanig containerbegrip is dat elke genomen maatregel trots afgekondigd kan worden als duurzame maatregel. Hierin schuilt echter ook het gevaar van de eenzijdige benadering. Het terugdringen van energiekosten en onderhoudskosten hebben een direct positief effect op de exploitatiekost van het gebouw. Duurzaam brengt dus geld in het laatje, maar de meest energiezuinige, onderhoudsvriendelijke school, zelfs indien gebouwd met uiterst duurzame bouwmaterialen is niet per definitie de meest gezonde school. Hiervoor is extra aandacht nodig op het vlak van licht, lucht, geluid, ergonomie en visueel comfort.

Indien schoolbesturen en directies dat inzien, kan doordecentralisatie inderdaad leiden tot duurzamere schoolgebouwen. Aan ideeën en oplossingen voor een gezond binnenklimaat ontbreekt het niet, het is daarom rekenen op de bouwende partij, zijnde de opdrachtgever, om duurzaamheid integraal door te trekken en die extra mijl te zetten voor een duurzamere leeromgeving. ROCKFON en met ons wellicht vele andere marktpartijen, staan klaar om deze droom waar te maken.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reacties

Goede blog. Een productief integraal samenspel is nodig om om een verduurzamingslag van onze scholen nu eens echt waar te gaan maken. Het leggen van juiste verbindingen van vraag (opdrachtgever) en aanbod (opdrachtnemer) zijn daarbij cruciaal. Kleine kant-tekening waar het de term -Doordecentralisatie- betreft. De overheveling van gelden tav buitenonderhoud betreft geen doordecentralisatie (maar een overheveling) van gelden. In het veld worden deze twee zaken gemakkelijk door elkaar heen gebruikt.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up