Kinderen helpen bij verduurzaming van hun school

Kinderen helpen bij verduurzaming van hun school

Als je het schoolgebouw wilt verduurzamen, is het goed de belangrijkste gebruikers mee te laten denken in de maatregelen. Met dat motto hebben kinderen uit groep 6 van de Vrije School Zaanstreek vrijdag 19 februari een duurzaamheidsonderzoek uitgevoerd ten behoeve van het Project Waardevolle School.

Het onderzoek door de kinderen is een eerste stap en belangrijk onderdeel van de inventarisatiefase die momenteel wordt uitgevoerd. In maart volgt nog een visiemeeting met het docententeam, een energiebesparingsonderzoek en een CO2 footprintberekening. Deze input zal in maart en april vertaald worden naar een concreet plan voor de verduurzaming van het schoolgebouw, de organisatie en het lesmateriaal dat ontwikkeld wordt ten behoeve van de Waardevolle School.

Educatie

Na een gastles duurzaamheid door 'gastmeester' Joost Bennekers, mochten de kinderen zelf op onderzoek uit. Dit deden ze aan de hand van BREEAM-NL Junior. Een interactieve lesmethode waarmee leerlingen hun eigen schoolgebouw op duurzaamheid onderzoeken en beoordelen. Dit gebeurt aan de hand van tien categorieën: afval, communicatie, energie, gebouw en omgeving, groen, hygiëne, mobiliteit, veiligheid, voedsel en water.

Belangrijkste stakeholders

Annemarie van Doorn, directeur DGBC: "Door de kinderen te betrekken en hen een stem te geven, krijgen we inzicht in de wensen van de belangrijkste stakeholders. Zij vertellen ons hoe hun school er in de toekomst uit zou moeten zien." Op hun verkenningstocht door de school constateerden de kinderen dat er nog genoeg te verbeteren valt op hun school. Zo is het binnenklimaat niet optimaal en het CO2 gehalte te hoog. Dit is wel bij te sturen door de ramen open te zetten maar daardoor wordt het koud in de klassen en gaat er veel energie verloren. Ook constateerden de kinderen dat de lampen soms onnodig branden en plastic niet apart wordt ingezameld.

Kinderen laten ons zien dat er met inzicht en gedragsmaatregelen al veel is bij te sturen. Joost Bennekers: "Dit is dan ook een aanvullende uitdaging bij de verduurzaming van bestaande gebouwen. Het gaat niet alleen om de fysieke maatregelen maar zeker ook om hoe het gebouw wordt gebruikt."

Waardevolle school

De Waardevolle School is een concept dat ontwikkeld wordt door DGBC, Vrije School Zaanstreek en diverse participanten van DGBC. Een duurzaam gebouw, goed beheer, duurzaam gedrag én ruimte voor educatie over duurzaamheid; dat zijn de ingrediënten van ‘De Waardevolle School’.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up