Durven en doen bij Duurzaam Gebouwd Scholen Seminars

Durven en doen bij Duurzaam Gebouwd Scholen Seminars

Uitdagingen omtrent krappe budgetten voor schoolverduurzaming, dataverzameling over belangrijke kengetallen en de winst van een gezond binnenklimaat vormden discussieonderwerpen tijdens het Duurzaam Gebouwd Scholen-seminar in Brede Bossche School Boschveld in 's-Hertogenbosch. “Denk buiten de gebaande paden en leg je niet te snel neer bij financieringsproblemen. Succes behalen is durven en doen!”

“Belangrijke knelpunten voor een school om met verduurzaming te starten zijn de beperkte financiële ruimte”, geeft moderator Marco van Zandwijk van Ruimte-OK aan. “Daarom geven we vanuit de Green Deal Scholen niet alleen advies over het ontwerpen en realiseren van een gezond schoolgebouw, we laten ook mogelijkheden zien hoe partijen deze maatregelen kunnen bekostigen.” Er zijn diverse kredietverschaffers, financieringen en fondsen om uit te putten. De regelingen variëren van SDE+ voor de stimulering van duurzame energie tot groenfondsen van diverse banken.

Durven en doen bij Duurzaam Gebouwd Scholen Seminars

Afbeelding: Infographic 'Hoe gaan we dat betalen', bron: www.greendealscholen.nl

Besparen zonder te investeren

“Je kunt als schoolbestuur al 10% tot 15 % besparen zonder ook maar een cent te investeren”, vindt Jean Eigeman van Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling. Hij doelt hierbij op quick wins als het doorlopen van het beheer van schoolgebouwen. “Loop na of je installaties werken zoals ze behoren en check de diverse ruimten in je gebouw. Voldoet alles? Door mankementen op te lossen en je school goed te onderhouden kun je al heel wat energie en geld besparen.” Een bijkomend voordeel van een volledige inventarisatie is dat het een vertrekpunt vormt om aan de slag te gaan met verduurzaming.

Door data te analyseren kunnen we processen verbeteren en het voor de gebruiker aangenamer maken om in een schoolgebouw te verblijven.'

Dirk Huibers, Octo

Waarde van data

Ook oprichter Dirk Huibers van Octo onderstreept de waarde van data. “Wij verzamelen data over diverse kritische kengetallen voor schoolgebruikers, zoals het aantal bewegingen, gebruik van parkeergelegenheden, aan- en uitzetten van verlichting en meer. Door data te analyseren kunnen we processen verbeteren en het voor de gebruiker aangenamer maken om in een schoolgebouw te verblijven. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen aan temperatuur aan persoonlijke voorkeur, maar ook aan het gericht zoeken naar een flexibele werkplek.”

Prestaties inzichtelijk maken

Verzamelde gegevens over het gebruik van een gebouw kunnen tevens een renovatie versnellen. “We maken inzichtelijk in hoe ieder lokaal presteert”, verduidelijkt Huibers. “Stel dat er onvoldoende financiële middelen zijn om een compleet gebouw aan te pakken, dan is het handig om te weten welke lokalen je het eerst moet aanpakken om de grootste winst te behalen. Zie je dat een aantal lokalen slecht presteren, dan kun je daar eerst iets aan gaan doen.”

Durven en doen bij Duurzaam Gebouwd Scholen Seminars
Bekijk de afbeelding op volledige grootte

Ook adviseursbureau Merosch investeert tijd om kengetallen op een rijtje te zetten. “We monitoren onder andere nadat het project is opgeleverd om te beslissen of we over kunnen gaan tot definitieve oplevering of niet”, vertelde adviseur Jelle van der Knijff. Zijn organisatie is betrokken bij het gezonder maken van schoolgebouwen in Amsterdam. “Gemeente Amsterdam investeert om het binnenklimaat van in totaal 354 schoolgebouwen te optimaliseren. Die gebouwen kampen met verschillende problemen, zoals zonwering die de toevoer van binnenlucht blokkeert en filters die jarenlang niet zijn vervangen.”

Gemeente betaalt mee

Gemeente Amsterdam betaalt 80 % van de investeringen om de gebouwen te verduurzamen. “De school zelf betaalt maximaal € 50.000”, licht Van Der Knijff toe. “Daar vallen maatregelen onder als een upgrade van het ventilatiesysteem, het aanbrengen van pv-panelen en led-verlichting en het installeren van betere klimaatinstallaties.” De verbetering van het binnenklimaat staat ook bij adviseur Theo Verharen van Alklima / Mitsubishi Electric hoog op de lijst. “Niet lullen maar poetsen”, trapte hij zijn presentatie af over een gezondere omgeving in schoolgebouwen. “Scholen zijn normaliter slecht geïsoleerd met een ondermaats binnenklimaat. ’s Ochtends gaan de zonneluifels naar beneden om warmte zo veel mogelijk buiten te houden. Uiteindelijk lukt dat niet, wordt het stikwarm in de lokalen en hebben studenten en docenten het daglicht niet gezien.”

Je hebt slechts 10% energie nodig om de verse toevoer van lucht te verwarmen'

Theo Verharen, Alklima / Mitsubishi Electric

Meer aandacht voor betere ventilatie

Hij pleit dan ook voor meer aandacht voor betere ventilatie en goede temperatuurregeling in het onderwijs. “Met het City Multi R2-systeem kun je gelijktijdig koelen en verwarmen in verschillende ruimtes. Door warmteterugwinning toe te passen kun je direct energie en geld besparen. 85% van de warmte in ruimtes wordt met een wtw-systeem behouden. Daarnaast heb je slechts 10% energie nodig om de verse toevoer van lucht te verwarmen.” Ook accountmanager Dirk van Elderen van AFPRO Filters presenteerde mogelijkheden om het binnenklimaat op te waarderen. “Er vallen jaarlijks ruim 5.000 doden door een ongezond binnenklimaat. De concentratie van fijnstof is in scholen vaak hoger dan in andere gebouwen, omdat ze worden gebouwd langs drukke wegen.”

Denk aan de toekomst

Om die reden installeren scholen filters om de hoeveelheid fijnstof terug te dringen. “In de praktijk zien we dat de filters te laat worden vervangen. Goedkoop is ook vaak duurkoop. Schaf je een goedkope filter aan, dan profiteer je niet van een lange levensduur en valt de hoeveelheid fijnstof die bestreden wordt tegen.” Projectleider constructies Ronald Wenting van ABT vindt dat de focus niet alleen op een gezond binnenklimaat moet liggen. “We moeten slimmer omgaan met grondstoffen en rekening houden met de milieu-impact. Ook zouden scholen meer rekening moeten houden met flexibele indeelbaarheid van gebouwen.”

Remontabel ontwerpen voor tweede leven

Hij tipte het in Apeldoorn gevestigde Saxion College als voorbeeldproject binnen het onderwerp flexibiliteit. “We zorgen dat de gebruiker in de toekomst functieveranderingen kan doorvoeren. Het is remontabel ontwerpen, zodat het gebouw te zijner tijd een tweede leven kan krijgen. We keken daarnaast hoe we materiaalhoeveelheden konden beperken en welke materialen de laagste milieu-impact hebben. Denk als schoolbestuur niet alleen na over hoe je gebouw er over 40 jaar uit kan zien, maar ook over de grondstoffen die je inzet en je voetafdruk.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up