Stelling #VanGasLos: Particuliere woningeigenaar is grootste uitdaging in bestaande bouw

Stelling #VanGasLos: Particuliere woningeigenaar is grootste uitdaging in bestaande bouw

In de opmars naar het Duurzaam Gebouwd Congres op 1 februari vraagt Duurzaam Gebouwd haar experts om een stelling te poneren, ten behoeve van discussie omtrent #VanGasLos. Dit keer is het woord aan Robbert van Rijswijk van Merosch.    

Auteur: Robbert van Rijswijk

Stelling #VanGasLos: Om #VanGasLos te gaan in de bestaande bouw, vormt het meekrijgen van de particuliere woningeigenaar het grootste struikelblok.

Een trend van de laatste tijd is dat meer en meer gemeenten in hun duurzaamheidsbeleid opnemen dat er voor nieuwbouwwijken geen gasinfrastructuur meer wordt aangelegd. Daar waar we gemeenten een paar jaar geleden nog moesten overtuigen met uitgebreide rapportages en soms uren aan overleg, lijkt het kwartje dan eindelijk gevallen en raakt men er in toenemende mate van overtuigd dat de aanleg van nieuwe gasinfrastructuur vanuit het oogpunt van milieu en toekomstige kosten onverantwoord is.

Focus op bestaande bouw

Hiermee verschuift gelijk de focus van gemeenten naar de uitfasering van bestaande gasinfrastructuur. Zoals vermeld in de Energieagenda, gaan gemeente en regionale netbeheerder namelijk een grote rol spelen in de uitfasering van gas in bestaande wijken.

Om de belangrijkste uitdagingen van deze opgave te identificeren zijn op 26 en 28 juni 2017 twee Merosch Open Source sessies georganiseerd met als thema #vangaslos in de bestaande bouw. Daaruit bleek dat de grootste uitdagingen niet zozeer technisch of financieel van aard zijn, maar dat het meekrijgen van de particuliere woningeigenaar het grootste struikelblok vormt. Uit de sessies bleek dat er voldoende alternatieven om van aardgas af te gaan voorhanden zijn. Ondanks de grote verscheidenheid in gebruik en kwaliteit, zijn er voor alle gebouwtypen wel technische oplossingen te verzinnen om van aardgas los te raken. Lees een samenvatting over de sessies.

Financieel gezien zou het van aardgas af komen geen probleem mogen zijn. Door hard dalende prijzen van bijvoorbeeld warmtepompen enerzijds en stijgende gasprijzen anderzijds, worden terugverdientijden van alternatieven voor een gasketel steeds kleiner. Met de inwerkingtreding van de energieprestatievergoeding is het voor verhuurders inmiddels ook mogelijk om een zeer duurzame NOM-renovatie te financieren.

Overtuig de particuliere eigenaar

Gezien de technische en financiële mogelijkheden, zie ik voor de utiliteitsbouw en sociale woningbouw geen grote belemmeringen. Immers gebouweigenaren en woningcorporaties hebben over het algemeen een lange termijn vastgoedvisie en beschikken over een MeerJarenOnderhoudsPlan, waardoor het met bovengenoemde aanpak goed mogelijk is om (op termijn) van gas los te komen. 

Voor particuliere woningeigenaren ligt dit echter anders. Deze groep heeft namelijk geen MeerJarenOnderhoudsPlan, waardoor vervanging over het algemeen op ad-hoc basis plaatsvindt wanneer er storingen zijn of defecten optreden. Bovendien ontbreekt de noodzaak, bestaat er nog veel weerstand (het op gas koken blijkt nog een algemeen verworven recht) en wordt het spaargeld, indien al aanwezig, liever in een nieuwe keuken of badkamer gestoken.

Dit komt mede doordat de informatievoorziening nog veel te beperkt is. Het merendeel van de particulieren is niet bekend met het voornemen om in 2050 volledig aardgasvrij te zijn. En voor diegenen die dit wel weten en graag willen overstappen, die zien vaak door de bomen het bos niet meer. Eenduidige informatie over welke alternatieven het beste passen bij welke situatie en welke logische stappen al gezet kunnen worden om op termijn aardgasloos te worden, is er nog niet. Tot slot blijkt dat ook lokale installateurs en aannemers nog vaak de kennis en expertise missen om op goede manier te adviseren.

Start nu met wijk-/straatgerichte aanpak

Om in 2050 een volledige aardgasvrije gebouwde omgeving te hebben, zullen gemeenten in samenwerking met de regionale netbeheerders vanaf nu dan ook vol aan de slag moeten. Daarbij moeten we beginnen met het per wijk inventariseren van wanneer welke gasinfrastructuur vervangen moet worden. Vervolgens is het van belang om op wijk- en straatniveau te bekijken welke alternatieven het meest voor de hand liggen.

Aan de hand daarvan wordt dan in een vroegtijdig stadium in een stappenplan aangegeven welke stappen genomen kunnen worden om aardgasvrij te worden. Dit alles vraagt uiteraard om een zeer goede en zorgvuldige communicatie en informatievoorziening richting de bewoners, waarbij de grootste uitdaging is om alle particuliere woningeigenaren van verschillende pluimage (van jong tot oud en arm tot rijk) mee te krijgen. Daar hoort in eerste instantie een strategie van verleiden bij, maar de grote vraag is wanneer de wortel plaats moet maken voor de stok.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c184 c225 c243
Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met datathermie

Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met ...

Dit whitepaper geeft je informatie over onzekerheden bij stakeholders over de aanleg van een warmtenet met datathermie voor transformatiegebieden. De publicatie ...

Lees verder

c184 c194 c223 c243 c265
Whitepaper: AB Sales & Trade | Met doorstromers vaart maken in de energietransitie

Whitepaper: AB Sales & Trade | Met doorstromers ...

De energietransitie wordt vaak als complex en kostbaar gezien. Om bestaand vastgoed van het gas af te halen, moeten er flinke veranderingen plaatsvinden aan de ...
c21 c184 c225 c243 c265
Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige woningvoorraad

Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige ...

Extreme wateroverlast, funderingsschade en hittestress zijn slechts enkele gevolgen van klimaatverandering. Er is op korte termijn actie nodig om de lasten eerlijk ...

Lees verder

c21 c26 c41 c184 c277
45 klimaatadaptieve en gasloze sociale huurwoningen

45 klimaatadaptieve en gasloze sociale huurwoningen

Woningcorporatie De Woonplaats en Janssen de Jong Bouw realiseren 45 klimaatadaptieve en gasloze sociale huurwoningen in Stroinkslanden-Zuid in gemeente Enschede. ...

Lees verder

c21 c125 c184 c225 c243
Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Voor de jaarwisseling werd duidelijk dat ook Den Haag, Groningen en Overijssel volle stroomnetten hebben. Ze worden toegevoegd aan een steeds langere rij aan plekken ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Trainingscentrum versnelt warmtepomptransitie

Trainingscentrum versnelt warmtepomptransitie

Het nieuwe trainingscentrum ATAG ComfortHub werd begin oktober 2023 geopend. Op dat moment stond de onderneming stil bij het 75-jarige bestaan en schetste de route ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Onzichtbare wand-inbouwunit met laag geluidsniveau

Onzichtbare wand-inbouwunit met laag geluidsniveau

Koelen en verwarmen kan voortaan via een onzichtbare wand-inbouwunit. Deze kan de installateur, op een tweetal roosters na, volledig onzichtbaar wegwerken. De inbouwunit ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Werkagenda Energietransitie Den Haag als duurzaam kompas

Werkagenda Energietransitie Den Haag als duurzaam ...

Om de aanpak van de energietransitie te versnellen, stelde gemeente Den Haag de ‘Werkagenda Energietransitie’ op. Met deze eerste van vier werkagenda’s ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
22 miljoen voor Groningse warmtetransitie

22 miljoen voor Groningse warmtetransitie

Het Nationaal Groeifonds stelt 22 miljoen euro beschikbaar voor de Groningse warmtetransitie. Met het fonds worden 5000 huizen en gebouwen in de noordelijke wijken ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243 c283
Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan Arthur’

Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan ...

De klok tikt door om de vastgoedvoorraad aardgasvrij te maken. Om grote stappen te zetten naar duurzame wijken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen en uitstoot ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Kennisoverdracht essentieel voor opschaling warmtepompen

Kennisoverdracht essentieel voor opschaling ...

Vanaf 2026 is het noodzakelijk, als je cv-ketel het begeeft, om een duurzamer alternatief aan te schaffen. De aanschaf van een warmtepomp komt dan in beeld. Kennen ...

Lees verder

c21 c184 c225 c265
Vele duizenden woningen versneld van het aardgas af

Vele duizenden woningen versneld van het aardgas ...

In de Groningse wijken Selwerd, Vinkhuizen en Paddepoel worden vijfduizend woningen versneld van het aardgas afgehaald. Dankzij ondersteuning van het Nationaal ...

Lees verder

Reacties

De stop zal nooit helpen en zelfs de gedachte aan harde maatregelen naar eigenaar kopers van woningen werkt al aafrechts. De bouw en installatie branche zal moeten verleiden en verleiden met goede aanbiedingen dat elke woningbezitters vol enthousiasme van gas los wil gaan, duurzaam los wol gaan. Dat aanbod is nog veel te pover omdat het beter verdient om honderden woningen van de woningcorporaties aan te pakken en omdat er wordt gewacht op subsidies vanuit de overheid om de prijzen hoog te houden. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid eigenaren en de branches om ook het individuele bezit van het gas los te maken. We kunnen daar morgen mee beginnen want het voordeel is enorm, goedkoper, minder brand gevaarlijk en het volt goed. Alles draait om gedrag en focus van ons mensen. Daarom steunen we vanuit Delft, steun ik waar dat maar kan, de discussie over bewonersgedrag individueel en in de groep. Groepen zijn veilig havens voor eigenaren om hun keuzen binnen te maken. Ook hun eigen individuele keuzen. In de bouwsector weten we daar veel te weinig van. Daarom helpen we graag. Want ook de deskundigen in de bouw en installatie branche kunnen door eigen groepsprocessen stappen vooruit zetten. Sluit je aan, doe mee, stop met naar de overheid in deze kijken. Dat leidt af en schiet niet op, Fred Sanders

Beste Robbert, Ik vind je zienswijze wel interessant, er ligt een bestaande infrastructuur die onderhoud en vervanging vraagt. Deze zitten in een planning, overheid, aanbieder en gebruiker kunnen dus voorbereid afzien van vervanging van de gas infrastructuur en doorstromen naar een andere energiebron voor verwarming en warmwater. Wanneer we de overall kosten in een gezamenlijke pot stoppen kan het adhoc-deel worden gefinancierd, daarmee is/wordt het aantrekkelijk voor een particuliere eigenaar om vrijwillig verplicht mee te gaan in de ontkoppeling van zijn buurt. Wellicht zijn er politieke partijen die dit in hun locale verkiezingsprogramma willen opnemen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Lokaal ingezet kan succesvol zijn.

Dit onderwerp roept bij mij altijd meer vragen dan antwoorden op. Welke alternatieven zijn er dan? WKO, maar dat heeft ook weer voor en nadelen...zeker voor bestaande bouw. Wat is er nog meer? Ik denk dat de consument niet per se mee te krijgen moet zijn, maar dat er vooral een duidelijk beleid en plan moet komen, dat ook beleidsmatig en financieel gesteund wordt. Er ligt een grote taak bij de overheid. Daarnaast bedenk ik me wel eens dat 80% van de energie gebruikt wordt door de industrie. En dat alle inspanningen op het gebied van bezuinigen van energie door consumenten in hun woning door bijvoorbeeld de extra (vakantie)vluchten op Schiphol en straks Lelystad te niet gedaan wordt. Daardoor krijg ik als consument ook niet echt de behoefte om te investeren in een energiezuiniger woning en electrische auto.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up