De Parkeermeneer: Normvervaging

De Parkeermeneer: Normvervaging

Hoeveel parkeerplaatsen moeten we aanleggen? Dit is een standaardvraag die een ontwikkelaar aan een gemeente voorlegt. In mijn praktijk is het antwoord van de gemeente een showstopper gebleken. Het aantal parkeerplaatsen wijkt te veel af van wat de ontwikkelaar voor ogen heeft om het gebied te laten functioneren. Met als gevolg een onderhandelingstraject dat vaak leidt tot een, al dan niet tijdelijke, stopzetting van de ontwikkeling.

Je kunt je echter afvragen of het strikt hanteren van parkeernormen nog van deze tijd is. De auto is, vooral bij inbreiding in grote steden, niet meer het meest dominante vervoermiddel. Daarnaast heeft de gemeente voldoende mogelijkheden om het parkeren op een dusdanige wijze te reguleren dat iedere oplossing vrij is van een parkeerprobleem.

Er is dus veel voor te zeggen om het aantal parkeerplaatsen dat moet worden aangelegd in een ontwikkeling over te laten aan de ontwikkelaar. Hij moet er immers voor zorgdragen dat het vastgoed rendeert. Zowel te weinig, als te veel parkeerplaatsen gaat ten koste van zijn rendement.

Dit betekent niet dat je als gemeente niets meer hoeft te doen. Sterker nog; zonder parkeernormen werken betekent meer dan ooit dat je je reguleringszaakjes op orde moet hebben. Hoe zorg je ervoor dat een ontwikkelaar het adequaat aantal parkeerplaatsen realiseert? Het is de uitdaging om de parkeerregulering zo in te richten dat gebruikers van de ontwikkeling niet op ongewenste plekken buiten de ontwikkeling kunnen parkeren. Dit vraagt kennis, maar vooral een pragmatische instelling. Wat is het beste voor de stad?

Deze vraag is niet per definitie hetzelfde als ‘wat heeft het minste impact op de burger’ en al helemaal niet als ‘hoe maak ik mijn kiezers blij?’. Er is niets mis met een visie of een mening. Maar een stad besturen op basis van verkiezingsretoriek is nog nergens succesvol gebleken.

Interesse gewekt? Kijk dan eens naar de cursus Anders kijken naar parkeernormen - donderdag 28 maart 2019 te Utrecht.

Bron: Parkeer24

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up