Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

timer2 min
Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

De deelauto-fluisteraar, zo wordt Martien Das ook wel genoemd. Het behoeft geen toelichting dat deze adviseur duurzame mobiliteit bij Rijkswaterstaat vol wil inzetten op delen. Op het seminar Passende Parkeernormen, 12 december 2019 op de Erasmus Universiteit, is Das een van de keynotesprekers. Nu alvast een voorproefje van haar betoog.

“Een eerlijke verdeling van de stedelijk ruimte is van groot belang”, geeft Das aan. Daarom vindt ze het belangrijk dat meer budget wordt besteed aan het geven van ruimte aan actieve mobiliteit in de stad. “Veilig en prettig lopen, fietsen, het verzorgen van een goede first and last mile rondom openbaar vervoer zijn cruciaal.” En dat houdt dus in dat er minder ruimte voor parkeren van de (privé-)auto kan zijn.

Ruimte
“We moeten de belangen van niet-autobezitters beter in beeld krijgen en hen beter bedienen”, zegt de adviseur. En dat is soms een lastig klus. “Want een beleidsmaker of bestuurder is vaak zelf autobezitter. Anders denken, vaste patronen loslaten is moeilijk en kost tijd.” Das ziet wel kansen: “Autodelen in plaats van (tweede) autobezit kan een deel van de oplossing vormen. Het scheelt ruimte.” De komende 10 tot 15 jaar komt er een miljoen mensen bij volgens recente scenario’s van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Bureau voor de Statistiek. “Waarvan de meeste in de steden zullen wonen”, merkt Das op. “Als het autobezit per inwoner ongeveer gelijk blijft, dan betekent dat dat er enorm veel extra auto’s in die steden komen. Kan en wil je daar ruimte voor maken? Of ga je met een mix aan maatregelen kijken of het autobezit-per-inwoner wat omlaag kan?”

Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

Auto-pesten
Wat is er voor nodig om de switch naar autodelen te kunnen maken? “Een duidelijke visie moet ontwikkeld worden op wat voor stad of wijk je wilt zijn. Dat houdt in dat beleidsmakers niet moeten proberen zo goed mogelijk te voorspellen wat er de komende 10 jaar gaat gebeuren, maar dat men meer moet sturen op wat je wilt dat er gebeurt met de mobiliteit in de stad. Stad durf te sturen! Wees niet zo bang voor het verwijt ‘auto pesten’. Als je de auto níet pest, pest je indirect een andere modaliteit zoals lopen, fietsen of openbaar vervoer”, betuigt Das. “Het is mooi dat steden zoals Utrecht en Amsterdam de kwaliteit van de stad vergroten door systematisch te werken aan verbeteringen voor lopen en fietsen.”

Seminar Passende Parkeernormen
Das is een van de keynotesprekers op het seminar Passende Parkeernormen dat op 12 december wordt georganiseerd bij de Erasmus universiteit in Rotterdam. De aftrap van dit seminar wordt verzorgd door de Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving Daan Zandbelt.

Waarom zij bedraagt aan dit seminar? “Ruimte in de stad wordt een steeds grotere uitdaging. Ik wil graag dat men begrijpt dat bouwen met een te hoge parkeernorm net zo goed is een risico is voor de stad of wijk als het bouwen met een te lage norm. “
Meer informatie over het seminar vind je op www.passendeparkeernormen.nl

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up