Back to the roots: VORM vindt thuisbasis in Nieuwe Maaskant

timer7 min
Back to the roots: VORM vindt thuisbasis in Nieuwe Maaskant

VORM, van origine een Rotterdamse aannemer, wilde terugkeren naar de plaats van afkomst. De landelijke bouwer en projectontwikkelaar werd al gauw verliefd op het monumentale Maaskantgebouw vanwege het rauwe, industriële uiterlijk en de strategische ligging bij Delfshaven. Kanttekening: het leegstaande pand beschikte niet over voldoende werkplekken.

Foto bovenaan: Peter Lodder

We dachten: er staan al genoeg panden leeg, dus we gingen aan de slag om het een mooie, nieuwe invulling te geven”, aldus Maurice Verkerk, hoofd commercie bij VORM. “Het is een monument, dus daar mag je weinig aan doen, maar we wisten ook dat het te klein zou zijn voor ons personeel.”

VORM nam daarom De Architektenkombinatie in de arm, die een extra verdieping bovenop De Nieuwe Maaskant ontwierp. “Daar hebben we behoorlijk wat aandacht voor gekregen”, geeft Verkerk aan. Met recht, want de zevenhonderd ton wegende vierde verdieping, die volledig uit staal is opgebouwd met een buitengevel van glas, is stand alone op het oorspronkelijke dak geplaatst. “Hij staat op vier kolommen die rechtstreeks door het oorspronkelijke pand gaan. Meer is er eigenlijk niet aan het pand toegevoegd, dus het extra volume zweeft er als het ware boven.”

Upgrade voor monument

Het gemeentelijke monument is dus zo goed als gehandhaafd gebleven. Dat geldt ook voor het interieur, stipt Verkerk aan. “Het pand is vierkant en heeft een mooi stramien als basis, dus we hoefden er weinig aan te doen om er een eigen, dynamische invulling aan te geven. Je hebt op elke verdieping een open ruimte met aan de randen ons werkgebied, Het Land, waar je in relatieve stilte kunt werken. De kern van elke verdieping, ook wel De Stad, is voorzien van zitjes en veel groen, bestemd voor overleggen of telefoontjes.”

“De vierde verdieping heeft een volledig glazen gevel, in tegenstelling tot de andere lagen die oude kozijnen hebben. Bovendien heeft het oorspronkelijke pand allerlei karakteristieke onderdelen, zoals de open begane grond. Daar reden vroeger de treinen en vrachtwagens vanuit de haven doorheen om goederen te laden.” Dat deel is door VORM dichtgemaakt met grote glazen gevels zodat de transparantie blijft, maar ondertussen wel een extra ruimte gecreëerd is die nu dienst doet als restaurant. Het monumentale spoor is bovendien behouden. “We zijn zoekende om daar een treinstel op te zetten en er in hout en glas een vergaderzaal omheen te maken”, zegt Verkerk.

Back to the roots: VORM vindt thuisbasis in Nieuwe Maaskant

Een stand alone vierde verdieping van 700 ton werd via het water op het monumentale pand getakeld. Foto door: Milan Hofmans

Duurzaamheid

Vandaag de dag kun je geen project maken zonder over gezondheid en duurzaamheid na te denken. Dat stond bij De Nieuwe Maaskant dan ook ‘bovenaan de lijst’, aldus Verkerk. “We wilden in dit nieuwe pand een grote sprong maken naar een gezonde en fijne werkomgeving. Het pand moet van de medewerker zijn, niet andersom.” Daarom heeft VORM het pand uitgerust met allerlei sensoren die onder andere de lucht- en geluidskwaliteit meten en ook aanwezigheid detecteren.

“Het gebouw gaat van ons leren. Hoe gebruiken we het? Welke afdelingen zijn druk, welke minder? Die data gaan we monitoren om ook het energieverbruik heel stabiel te krijgen. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld ook meldingen maken via een app die is aangesloten op de sensoren. Dus als het te warm is of als ze droge ogen hebben, kan je heel gericht het systeem aansturen.”

Wat betreft de energievoorziening is het pand uitgerust met 600 m2 aan zonnepanelen op het dak, die samen voor een derde van de benodigde elektriciteit zorgen. Daarnaast houdt witte dakbedekking hitte tegen, bestaat de vloerafwerking en dakbedekking uit hergebruikt materiaal en is het gebouw aangesloten op stadsverwarming. “We keken ook naar WKO-systemen, maar die zijn in het gebied niet goed toepasbaar. Maaswaterverkoeling werd ook genoemd, maar de Maas bleek te warm voor de juiste capaciteit.”

Primeur

Vermeldingswaardig is de hypermoderne lift die in het pand is geïnstalleerd. Deze lift, de eerste digitale lift van Nederland, was net door KONE gelanceerd toen VORM zijn oog liet vallen op De Nieuwe Maaskant. “De voordelen sloten aan bij onze wensen van het pand”, aldus Verkerk. “Het is natuurlijk leuk als de duurzaamheidsaspecten waar wij voor staan ook in een lift teruggebracht kunnen worden. Dus het was wel een gevalletje ‘juiste plek, juiste tijd’.” De installatie van de lift was een fikse operatie, geeft Ivar Korzelius van leverancier KONE aan. Het pand moest namelijk in korte tijd opgeleverd worden. “Normaal gesproken heb je zo’n 23 weken nodig voor het leveren van een lift, met daarbovenop nog montage en keuring. In dit geval hebben we dat met zo’n tien tot twaalf weken kunnen inkorten.” Het hielp mee dat het om een bestaand pand ging, dat enkel maar gestript hoefde te worden.

Maar, zegt Korzelius: “Door het coronavirus verslechterde onze leveringscapaciteit, onze spullen komen namelijk uit Italië. We hebben daar snel op weten te anticiperen door een behoorlijk aantal liften eerder te laten produceren, net voordat er een volledige lockdown kwam. Net op het nippertje, kun je dus stellen.”

Back to the roots: VORM vindt thuisbasis in Nieuwe Maaskant

De lift in De Nieuwe Maaskant is uitgerust met een mediascreen, waarmee gemakkelijk belangrijke informatie gedeeld kan worden.

Smart lift

De lift in de Nieuwe Maaskant is van de serie Monospace 500 DX (Digital Experience). “De Monospace is onlangs geheel vernieuwd en uitgebreid met een aantal toevoegingen, waarmee de lift is voorbereid op de ontwikkeling van smart cities”, aldus Korzelius. “De liften worden uitgevoerd met API’s (Application Programming Interface) zodat deze kunnen communiceren met software van derden. De liften zijn bij oplevering klaar voor diverse uitbreidingen, zoals de koppeling met de app BlindSquare, die mensen met een visuele beperking door een gebouw begeleidt. Bij de Nieuwe Maaskant is de lift uitgerust met een mediascreen, waarmee gemakkelijk belangrijke informatie gedeeld kan worden. Denk aan het welkom heten van bezoekers, de weersverwachting, verkeersinformatie of voor het delen van de dagaanbieding van het bedrijfsrestaurant.”

Wat betreft onderhoud is de lift futureproof. “Het is niet meer zomaar een stalen bakje in een schacht. De lift is uitgerust met ons innovatieve onderhoudsconcept KONE 24/7 Connect en is dag en nacht verbonden met de cloud. Diverse sensoren monitoren de lift op verschillende kritieke punten, waarmee ongeplande stilstand voorkomen kan worden. Wordt er een afwijking ontdekt, dan krijgen we direct een seintje. We noemen dat ook wel voorspellend onderhoud.” De liftgebruiker staat door het voorspellende onderhoud veel minder vaak voor verrassingen. Doordat vooraf duidelijk is wanneer werkzaamheden nodig zijn, kan dit worden gepland op een moment dat gebruikers hier zo min mogelijk last van hebben. “De gebruiker voelt zich zo ook veiliger, wetende dat de lift 24/7 in de gaten worden gehouden.”

Verkerk is buitengewoon tevreden met de lift. “Vooral de uitstraling is voor ons heel belangrijk”, zegt hij. “Je gaat er met veel klanten en medewerkers in. Ook al is het soms maar kort, ik vind dat die rit ook representatief mag zijn. We kregen bovendien voldoende keuze in materialen met een duurzame achtergrond, wat zeker voor zo’n lift belangrijk is.”

Gebruik je omgeving

Verkerk kijkt tevreden terug op het proces van De Nieuwe Maaskant. Het is ook niet zomaar iets. “Ik ben er zelf al twee jaar mee bezig en het eindproduct mag er zeker zijn”, vertelt hij trots. Vooral de keuze om iets anders dan normaal te doen, is voor Verkerk van belang. “Wij hebben er bewust voor gekozen om die nieuwe verdieping extern te bouwen en hem via het water te laten aanvoeren. Dat is sneller en efficiënter, wat mogelijk was door het havengebied. Zo hebben we het centrum van Rotterdam minder belast met vrachtverkeer en materialenvervoer.” Dat is dan ook Verkerks tip aan de sector: “Bedenk eens hoe het anders kan, hoe het duurzaam kan, en doe het dan gewoon.”

De Nieuwe Maaskant is op 15 augustus 2020 opgeleverd. Vanaf 17 augustus startte VORM het werk vanuit het pand. “We vinden het nu al een hele fijne werkplek”, aldus Verkerk. “We moeten nog gaan leren van het pand en andersom, maar als we zo al kunnen beginnen, wordt het alleen maar beter.”

Tekst: Reinoud Schaatsbergen

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243 c244 c245
Vers van de pers: Duurzaam Gebouwd Jaarplanning 2021

Vers van de pers: Duurzaam Gebouwd Jaarplanning ...

8 jan om 17:00 uur

Benieuwd naar de thema’s die we in 2021 behandelen en welke events we organiseren? Onze jaarplanning voor ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245 c268
Nieuw: digitaal magazine Industrialisatie

Nieuw: digitaal magazine Industrialisatie

5 jan om 14:00 uur
timer 1 min

Het is zover: je kunt het gloednieuwe digitale magazine Industrialisatie vanaf nu gratis lezen. Dat doe je ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c245
Maanwijk toont nieuwe standaard van gezonde wijken

Maanwijk toont nieuwe standaard van gezonde ...

30-12-2020 om 09:01 uur
timer 6 min

Onze rijksbouwmeester Floris Alkemade zei het al bij de lancering van de prijsvraag Who Cares in 2017: een stad ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c245
“Duurzaamheid mag best gezien worden”

“Duurzaamheid mag best gezien worden”

16-12-2020 om 16:01 uur
timer 3 min

Fase 1 van het project Prologis Park Eindhoven DC4 is gisteren door Van der Heijden bouw en ontwikkeling opgeleverd ...

Lees verder »

c21 c225 c245
Kerstdis zonder risico: 10 tips voor een aerosol-arme kerst

Kerstdis zonder risico: 10 tips voor een aerosol-arme ...

16-12-2020 om 12:10 uur

Kerstdis een gevaar? Niet als je het Atze Boerstra, binnenmilieudeskundige & directeur van bba binnenmilieu, ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c245
Hoe we ineens heel anders naar onze gebouwen kijken

Hoe we ineens heel anders naar onze gebouwen ...

08-12-2020 om 17:30 uur
timer 5 min

We kunnen er niet omheen: de coronacrisis gaat effect hebben op onze huisvesting. Veel werknemers én werkgevers ...

Lees verder »

c21 c225 c245
’t Veen: slimste en gezondste stad van Nederland?

’t Veen: slimste en gezondste stad van ...

30-11-2020 om 07:00 uur
timer 6 min

De Duurzaam Gebouwd Expeditie ’t Veen – Gemeente Hattem is op volle kracht onderweg. In een vierde ...

Lees verder »

c21 c225 c244 c245
VenhoevenCS sluit zich aan bij Duurzaam Gebouwd

VenhoevenCS sluit zich aan bij Duurzaam Gebouwd

24-11-2020 om 08:31 uur
timer 6 min

Wij verwelkomen architectenbureau VenhoevenCS als nieuwe partner van Duurzaam Gebouwd. Duurzaamheid in al haar ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245
Wat vinden deelnemers van de DG Expeditie ’t Veen?

Wat vinden deelnemers van de DG Expeditie ’t ...

18-11-2020 om 08:00 uur
timer 2 min

Gemeente Hattem heeft een uitdaging en wil de transformatie van voormalig bedrijventerrein ’t Veen naar ...

Lees verder »

c21 c160 c225 c245 c282
EDGE kondigt derde ontwikkeling aan in Eindhoven

EDGE kondigt derde ontwikkeling aan in Eindhoven

17-11-2020 om 16:29 uur

Na de ontwikkelingen voor Rabobank en het Rijksvastgoedbedrijf start EDGE met een derde ontwikkeling naast Eindhoven ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243 c245
Maak jij jouw school gezond en duurzaam?

Maak jij jouw school gezond en duurzaam?

09-11-2020 om 07:00 uur
timer 2 min

Duurzaam Gebouwd zoekt een schoolbestuur dat haar vastgoed samen met experts de gezonde school van Nederland wil ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245
Building Holland Digital: pleidooi voor UOB en OBT

Building Holland Digital: pleidooi voor UOB ...

27-10-2020 om 13:05 uur
timer 6 min

“Doe mee, open de UOB.” Dat was de hartenkreet van Doekle Terpstra, die dinsdagochtend het startsein ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up