Contentbooster deel 2: Whitepaper Framework voorbeeld cases en tips

timer3 min
Contentbooster deel 2: Whitepaper Framework voorbeeld cases en tips

Dat Contentmarketing een onmisbaar onderdeel is van je marketingstrategie anno 2018 is wel duidelijk. In de blogreeks Contentbooster deel ik tips en best practices met je die je concrete handvatten bieden om hiermee aan de slag te gaan. In deel 1 van de Contentbooster reeks  heb ik je meegenomen in hoe je een waardevolle whitepaper maakt. Ook heb ik het gratis whitepaper Framework voor een succesvolle whitepaper met je gedeeld. Is dit allemaal nog een beetje abstract en te theoretisch voor je? In deze nieuwe blog heb ik een paar voorbeeldcases gemaakt en deel ik de do’s en don’ts voor het maken van een succesvolle whitepaper.

Auteur: Bibianne Kerkhoff
Deze blog verscheen eerder op BouwKennis.nl.

Case 1: Je bent een aannemer en bouwt nieuwbouwwoningen in de provincie Zuid- Holland.
In deze provincie mogen alleen nog nieuwbouwwoningen gebouwd worden zonder gasaansluiting. Jij als duurzame aannemer speelt hier al op in door gasloze energieneutrale woningen aan te bieden.
Belangrijk is om deze kennis en expertise te gaan delen met particulieren die graag nieuwbouw woningen willen bouwen. Wellicht weten deze niet dat dit de nieuwe eisen zijn.
Jij als aannemer kan hen ontzorgen door ze te informeren over deze nieuwe regelgeving en direct een oplossing te bieden voor het probleem: jouw gasloze energieneutrale woning.

Doel:
Gasloze energieneutrale woning verkopen
Overkoepelend onderwerp: Beleidsverandering in provincie Zuid-Holland, er mag alleen nog gasloos gebouwd worden.
Invalshoek
Behoefte:
Een nieuwbouwwoning
Vragen: Aan welke regelgeving moet mijn nieuwbouwwoning in Zuid-Holland voldoen? Welke energie eutrale mogelijkheden zijn er beschikbaar en welke past er bij mijn woning? Welke financieringsvormen zijn er?
Oplossing: Gasloze energieneutrale woning
Doelgroep: Particulieren die een nieuwbouw woning willen bouwen in de provincie Zuid-Holland.
Deelonderwerpen:
1. Wet- en regelgeving nieuwbouwwoningen in provincie Zuid-Holland
Subthema’s: Vergunningen, duurzaamheidseisen, bestemmingsplannen.
2. Energieneutrale mogelijkheden
Subthema’s: Isolatie, zonnepanelen, Smart oplossingen, warmtepomp, energieopslag.
3. Financieringsvormen
Subthema’s: Subsidie mogelijkheden, gunstige leenconstructies, bouwdepots

Let op: je eigen producten mogen hierin naar voren komen maar alle mogelijkheden moeten op een onafhankelijke en objectieve manier worden gepresenteerd. Ga ook in op belangrijke informatie die niet direct te maken heeft met jouw product. Hoe vaker jij je product noemt, hoe zwakker en ongeloofwaardiger. 
Selecteer de deelonderwerpen heel bewust en bepaal binnen welke kader jij je verhaal verteld.

Case 2: Je bent een grote installateur in de provincie Noord-Holland en gespecialiseerd in all-electric oplossingen.
De gemeente Amsterdam heeft besloten dat de woningeigenaren van bestaande woningen tussen € 5.000,- en € 8.000,- subsidie kunnen krijgen om hun woning Nul Op de Meter (NOM)-woning of aardgasvrij te maken. Een flink bedrag waar jij graag een graantje van mee zou willen pikken.
Bewoners ervaren nu vaak allerlei belemmeringen, waardoor ze niet tot actie overgaan en aan jou de taak om ze hiervan te infomeren om de behoefte creëren en alle belemmeringen weg te nemen door bijvoorbeeld een stappenplan te maken hoe je een subsidie aanvraag doet.

Doel: Verkoop van jouw all-electric oplossingen betaalbaar maken en interessant voor particulieren.
Overkoepelend onderwerp: Nieuwe subsidieregeling in Gemeente Amsterdam voor bouw NOM of gasvrije woningen.
Invalshoek
Behoefte:
Ik wil kosten besparen op mijn energie rekening.
Vragen: Hoe kan ik kosten besparen op mijn energie rekening?
Wat is het verschil tussen NOM en gasvrije woning? Zijn de maatregelen omtrent NOM of all-electic oplossingen voor mij te betalen? Welke subsidies zijn er voor NOM of all-electric woningen? Hoe pak je een subsidieaanvraag aan? Welke oplossingen vanuit markt zijn er beschikbaar? Wanneer moet mijn woning gasloos zijn?
Oplossingen: Een NOM of all-electric woning
Doelgroep: Particulieren/VVE’s  met een eigen woning in de gemeente Amsterdam.
Deelonderwerpen:
1. Marktschets gemeente Amsterdam
Subthema’s: ambities 20-30 jaar, rol particulier, wanneer je wat moet opleveren
2. Hoe kan ik kosten op mijn energierekening besparen zonder een extra investering?
Subthema’s: Energie rekening toelichten, Subsidie, aanvraagtraject
3. Welke oplossingen zijn er voor NOM- of aardgasvrije woningen?
Subthema’s: wat is het verschil tussen NOM, aardgasvrij en all-electic, welke oplossingen zijn er, welke oplossing is geschikt voor mij
Let op: behandel niet (alleen) je eigen producten maar wees onafhankelijk

Contentbooster deel 2: Whitepaper Framework voorbeeld cases en tips

Ik hoop dat deze blogs je hebben getriggerd en geïnspireerd om aan de slag te gaan met het creëren van waardevolle whitepapers! Wil je een keer sparren of loop je ergens op vast?
Schroom niet om contact op te nemen, want ik help je graag verder. 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c178 c225
'Ik ben Duurzaam Gebouwd'

'Ik ben Duurzaam Gebouwd'

Verduurzamen doe je niet alleen, dat doen we samen! Achter al onze klanten schuilen unieke verhalen over hun dromen en ambities. Deze succesverhalen van koplopers ...

Lees verder

c21 c178 c225
Nieuw: laat je whitepaper ontwikkelen!

Nieuw: laat je whitepaper ontwikkelen!

Een whitepaper is een uitstekende manier om kennis te delen en te laten zien dat jij een autoriteit bent in een bepaald vakgebied. Ook je eigen whitepaper (laten) ...

Lees verder

c2 c21 c178 c225
Duurzaam Gebouwd lanceert vernieuwd Youtube kanaal: Duurzaam Gebouwd LIVE

Duurzaam Gebouwd lanceert vernieuwd Youtube ...

Tijdens Building Holland heb je al kennis kunnen maken met Duurzaam Gebouwd LIVE, waarbij je livestreams kon volgen van Keynotes, interviews en Round Tables. Maar ...

Lees verder

c178 c225
Contentbooster deel 1: hoe maak je een waardevolle whitepaper?

Contentbooster deel 1: hoe maak je een waardevolle ...

Dat Contentmarketing een onmisbaar onderdeel is van je marketingstrategie anno 2018 is wel duidelijk. Maar een strategie opzetten en vertalen naar waarde- en betekenisvolle ...

Lees verder

c20 c178 c225
Klantonderzoek Duurzaam Gebouwd

Klantonderzoek Duurzaam Gebouwd

Afgelopen periode deden wij onderzoek naar de tevredenheid onder onze klanten. Klanten beoordelen ons gemiddeld met een 7,4. Daar zijn wij trots op! Ben jij benieuwd ...

Lees verder

c178 c225
Duurzaam Gebouwd introduceert dit najaar nieuwe lidmaatschappen

Duurzaam Gebouwd introduceert dit najaar nieuwe ...

Duurzaam Gebouwd introduceert in het najaar van 2017 twee nieuwe manieren om onderdeel te worden van het hoogwaardige integrale netwerk in de vorm van lidmaatschappen. ...

Lees verder

c178 c225
Duurzaam Gebouwd introduceert dit najaar nieuwe lidmaatschappen

Duurzaam Gebouwd introduceert dit najaar nieuwe ...

Duurzaam Gebouwd introduceert in het najaar van 2017 twee nieuwe manieren om onderdeel te worden van het hoogwaardige integrale netwerk in de vorm van lidmaatschappen. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up