‘Duurzame scholen? Let’s just do it’

‘Duurzame scholen? Let’s just do it’

In 2015 ligt er een nieuwe versie van het Programma van Eisen Frisse Scholen, een publicatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, opgesteld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze ‘menukaart’ staat centraal tijdens de Round Table over duurzame scholen.

Dit Programma van Eisen (PvE) op basis van de 5 thema’s energie, binnenluchtkwaliteit, thermisch comfort (temperatuur), visueel comfort (licht), en akoestisch comfort (geluid), beschikt over 3 ambitieniveau’s: klasse C (acceptabel), klasse B (goed) en klasse A (zeer goed). Maar wat kun je ermee als bouw? En minstens zo belangrijk: wat doen scholen ermee?


Klik op deze afbeeldingen voor een samenvatting van deze Round Table over Duurzame Scholen. Op de derde pagina staan de deelnemers.

Gastheer is klimaatspecialist Alklima/Mitsubishi Electronic, met operationeel directeur Babette van Loon als moderator. De discussie concentreert zich rond 2 stellingen, die volgens de aanwezigen nauw met elkaar verweven zijn: ‘Het nieuwe PvE Frisse scholen 2015 gaat zorgdragen voor een gezond binnenklimaat op scholen’ en ‘De klimaatbehoefte van een school wordt op budget bepaald’.

Ambitieniveau onbekend

“De sleutel voor een succesvolle realisatie van duurzame scholen ligt in het bedrijfsleven”, trapt Van Loon af. “Bedrijven moeten zich collectief opstellen om de meerwaarde, die zij als sector kunnen leveren, beter over het voetlicht te brengen. Arnoud Matser van Merosch onderschrijft die noodzaak: “Een school weet doorgaans absoluut niet welk ambitieniveau zij hebben. Of ze wíllen duurzaam of ze móeten van de gemeente duurzaam.”

Volgens Theo Smulders van Celsius Benelux halen ze er dan in eerste instantie een adviseur, bij die het bestek gaat schrijven. “Maar op een gegeven moment valt het besluit om hem te schrappen en zo te bezuinigen op het budget.” Het risico bestaat dat er dan iets anders wordt gerealiseerd dan oorspronkelijk was bedacht. Rudy Grevers (Alklima): “Mensen steken op voorhand in op een klasse A, gezien het budget wordt het uiteindelijk C.”

Prestatie-eisen afspreken

De oplossing kan liggen in een alliantie van leveranciers, die zich gezamenlijk aanbieden. Dit realiseerde Aris Bakker van Trilux Benelux zich tijdens een bijeenkomst van een groot aantal bouwleveranciers en scholen. “We konden geen van allen ons verhaal over de bühne brengen naar die scholen, want niemand begreep wat we doen. Ik denk dat je duurzaamheid toch gecombineerd moet aanbieden, in totaaloplossingen denken. Dat vindt zo’n school veel begrijpelijker.”

Een andere belangrijke suggestie is dat leveranciers bereid zijn om zich voor langere tijd verbinden. “Wij doen dat ook met coatings”, legt Rico van Dijk van AkzoNobel uit, “waarbij we van tevoren met de opdrachtgever prestatie-eisen afspreken. Vanuit die eisen halen wij resultaten. Dat resultaat wordt gemonitord in de tijd gedurende de exploitatietermijn.”

Omslag bij schoolbesturen

“Het idee daarachter is dat dit goedkoper is voor een opdrachtgever met een visie van 30 à 40 jaar”, benadrukt Timo Stuij van Bouwbedrijf De Vries en Verburg. Peter Musters (VBI) betwijfelt of de scholen al zo ver zijn. “Als je kijkt naar duurzaamheidsaspecten in het onderwijs, en daarbij hoort ook een gezond binnenklimaat, is de levenscyclusbenadering heel belangrijk. Dat vergt wel een omslag bij de opdrachtgever, het schoolbestuur.”

Grevers ziet de oplossing: “Partijen moeten zich bundelen en dan met een plan van aanpak komen.” Hierbij sluit Van Dijk zich aan. “Uiteindelijk gaat het erom om het gewoon eens te doen, een project maken met elkaar. Let’s do it. Meer of minder is het niet, toch?”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reacties

Misschien de opstellers van het pve ook uitnodigen? Rvo en BBA dus?

vijf goede elementen in één verhaal, mijn complimenten. 1. PVE frisse scholen 2. prestatieafspraken (en garanties) 3. lange termijn betrekken 4. krachten bundelen tot een totaal oplossing 5. let's do it. Nu nog de dialoog met gemeenten en school besturen en onze kinderen kunnen lekker leren op een frisse school.

Beste Irma Thijssen, Duurzame Scholen blijkt een zeer populair Round Table onderwerp te zijn. De opstellers van RVO, BBA en scholen/gemeenten zijn zeker interessant om uit te nodigen. Nu is het zo dat de komende Round Tables over Duurzame Scholen al aan het max. aantal deelnemers zitten. Voor een volgende keer nodigen wij graag die partijen uit! Met vriendelijke groet, Barbara Berkelaar Duurzaam Gebouwd

In theorie klopt het allemaal. Nu de praktijk nog, want daar knelt het hem nu juist. In hun rol als opdrachtgever dient er nog een groeiproces plaats te vinden bij schoolbesturen. Hun beleidsplannen beslaan veelal slechts een periode welke zij kunnen/ willen overzien van 4-5 jaar. Essentieel praktijk en theorie mee te nemen in het gesprek tussen aanbiedende en vragende partijen, om te voorkomen dat schoolbesturen opgezadeld worden met nieuwe problemen ipv daadwerkelijke oplossingen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up