De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

"Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam zal moeten gaan rijden (als het lukt), zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen." Dit heeft Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings voor de kerst gemeld aan de Tweede Kamer.

Net teruggekomen van vakantie, is dit het eerste nieuwsbericht dat ik op de Nederlandse radio hoor. Ik kan het bijna niet geloven. Heb ik iets gemist of zijn we helemaal gek geworden?

Goed voornemen?

Was het niet zo dat we een enorm fileprobleem hebben in Nederland? Was het niet zo dat we de uitstoot van schadelijke stoffen (op de weg) drastisch moeten terug dringen? Was het niet zo dat we gaan rekeningrijden om forensen financieel te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen? Was het niet zo dat we steden gaan verdichten om zo de groei in de natuur en het buitengebied tegen te gaan? Was het niet zo dat betaalbaar openbaar vervoer en topmobiliteit in steden hiertoe bijdraagt? Was het niet zo dat we dat als goed voornemen hadden in 2008?

Elitetrein
Minister Eurlings geeft als antwoord in de media dat "de goedkopere gewone trein ook nog rijdt", als betaalbaar alternatief. Kortom, de HSL wordt een elitetrein, voor mensen die het kunnen betalen of toch wel kunnen declareren. Een retour Rotterdam-Amsterdam (mijn eigen route elke dag) zal € 39,90 per dag gaan kosten. Geen werkgever die dat klakkeloos betaalt.

Waar zijn we mee bezig? Ik begrijp het niet meer. Sommigen wimpelen het zelfs af door te zeggen dat ‘Een Ferrari ook duurder is dan een gewone auto’. Maar daar gaat het helemaal niet om. We willen namelijk geen ‘duurzame Ferrari-oplossingen’. Waar het ons om gaat is dat duurzame oplossingen voor alle mensen meer comfort, gemak en financiële winst opleveren.

Weinig duurzame overheid
Zoals u merkt ben ik teleurgesteld. Vanwege het feit dat dit soort berichten geruisloos door Nederland geaccepteerd worden. Het heeft in mijn beleving te maken met eerlijkheid. We moeten mensen niet voorschotelen dat we met openbaar vervoersoplossingen zoals de HSL het leven beter maken, fileproblemen in de Randstad tevens mee aanpakken, als blijkt in de praktijk dat het onbetaalbaar wordt. Hoe kun je verwachten dat Nederlanders zich duurzaam gaan gedragen als de overheid dit soort, in hun ogen onbegrijpelijke, beslissingen neemt?

Duurzaamheid loont
Hier laten we het natuurlijk niet bij zitten. Voordat die HSL gaat rijden kan de wereld nog best veranderen. Kijk maar eens hoe de afgelopen vier maanden de wereld is veranderd. Stel die prijs van de kaartjes bij en je doet eindelijk iets concreets aan duurzaamheid waar iedereen wat aan heeft. Dat werkt veel beter dan subsidiepotjes en eenmalige incentives.

De overheid roept in de pers dat ze de economie wil stimuleren en dit combineren met duurzaamheid; economische en klimaatdoelstellingen hand in hand laten gaan. Een prima opportunity in 2009 voor Minister Camiel Eurlings & Jacqueline Cramer om samen op te pakken en de toekomstige kiezers concreet te tonen dat duurzaamheid loont!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54 c243
Gasloos bouwen met een terugverdientijd van 1 dag?

Gasloos bouwen met een terugverdientijd van ...

17 jun om 17:00 uur
timer 3 min

Onno Dwars: Eneco stopt uiterlijk vanaf 2025 met de verkoop van gasketels. Hopelijk is dit dan eindelijk het startsein voor ...

Lees verder »

c21 c54 c265
Klimaatzaak Shell: wanneer is de bouw aan de beurt? 

Klimaatzaak Shell: wanneer is de bouw aan de ...

27 mei om 19:00 uur
timer 3 min

Onno Dwars: Loesje kopte al eerder pakkend met een van haar bekende kritische posters: ‘Olie kun je winnen, een mooie ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Met inspiratie, zonder rampen

Met inspiratie, zonder rampen

3 mei om 15:30 uur
timer 1 min

Claudia Bouwens: De blik op 2050 stemt droevig. We kennen de richting, maar met het tempo zoals het nu gaat, redden we het niet. ...

Lees verder »

c21 c54 c245
Het CO2-vraagstuk tot op de bodem

Het CO2-vraagstuk tot op de bodem

26 apr om 18:00 uur
timer 5 min

Marten Valk: Met de dag word ik me meer bewust van ons CO2-vraagstuk, ofwel het halen van ‘Parijs’. Met spouwmuurisolatie ...

Lees verder »

c21 c54
De stad wordt een organisme

De stad wordt een organisme

22 apr om 16:00 uur
timer 4 min

Andy van den Dobbelsteen: We hebben in Nederland te maken met een heel wisselend klimaat, met steeds hetere zomers en ook nog koude winters. ...

Lees verder »

c21 c54
Calvinisme van energie niet meer nodig

Calvinisme van energie niet meer nodig

22 apr om 10:00 uur
timer 1 min

De zon levert energie in overvloed en we leren die steeds beter te oogsten. Ook olie, kolen en gas zijn in miljoenen ...

Lees verder »

c21 c54 c243 c244
Niet omdat het beton opraakt

Niet omdat het beton opraakt

9 apr om 17:00 uur
timer 3 min

Hans Korbee: Net zomin als dat het stenen tijdperk eindigde omdat de stenen opraakten, zal de huidige lineaire bouweconomie ...

Lees verder »

c21 c54 c261
Digital twin: de grote verbinder in gebouwdigitalisering

Digital twin: de grote verbinder in gebouwdigitalisering

24 mrt om 16:00 uur
timer 4 min

Marc Kooij: Steeds meer gebouwen zijn ‘smart’. Maar veel kansen van nieuwe datagedreven technologie blijven nog ...

Lees verder »

c21 c54
Maximale CO2-reductie voor 1 euro

Maximale CO2-reductie voor 1 euro

18 mrt om 16:00 uur
timer 4 min

Jan-Maarten Elias: Om CO2-neutraal te worden in 2050, is het noodzakelijk om eerst de klimaatdoelen van 2030 te halen. Mét ...

Lees verder »

c21 c54 c244
Duurzaamheid, waar moet je beginnen?

Duurzaamheid, waar moet je beginnen?

3 mrt om 16:11 uur
timer 4 min

Het woord duurzaamheid is inmiddels een containerbegrip geworden. Allerlei verschillende milieufacetten zoals ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Reradicaliseren

Reradicaliseren

25 feb om 17:00 uur
timer 3 min

Onno Dwars: Ik vind dat het radicalisme van niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) aan erosie onderhevig is. Hun ...

Lees verder »

c21 c54 c185
Decorated shit

Decorated shit

11 feb om 16:01 uur
timer 5 min

“Zolang we heiligverklaarde concepten overeind houden, zoals we het geleerd hebben op de universiteiten, ...

Lees verder »

Reacties

De HSL als duur(zaam) alternatief voor de auto? Het is één van de opties. Als meer mensen vaker de Hsl-lijnen gebruiken zal de prijs wel gaan dalen, vermoed ik. Bovendien is de overheid niet zaligmakend, wij kunnen ook zelf nadenken. Maar een langere termijn visie op alternatieve energie dan de huidige (als je al kunt spreken van een visie, c.q. strategie)zou de overheid zeker sieren. Gelukkig liggen er nieuwe verkiezingen in het verschiet.

Duurzaam ? Voor wie ? De trein bezorgd duizenden gezinnen in Langsinerland en in Roelofarendsveen letterlijk hoofdpijn vanwege de geluidsoverlast (tijdens de proefritten). Liever een snelweg dan de enorme overlast van de HSL (hard lawaai t/n 1,5 km (!!!!!) afstand

Stichting Geen Gehoor komt op voor uw belangen! Ook last van de herrie van de HSL. De Gemeente Kaag en Braassem wacht af, wij niet. Wilt u ook naar een goedkope oplossing, werk dan samen. Laat het geluid niet dag en nacht over u komen. Meldt u aan als ondersteunend lid en geef uw grieven kenbaar. Stichting Geen Gehoor tav Roelof Brouwer Zuidweg 11 2375 Rijpwetering e-mail: geengehoor@controlmail.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up