De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

"Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam zal moeten gaan rijden (als het lukt), zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen." Dit heeft Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings voor de kerst gemeld aan de Tweede Kamer.

Net teruggekomen van vakantie, is dit het eerste nieuwsbericht dat ik op de Nederlandse radio hoor. Ik kan het bijna niet geloven. Heb ik iets gemist of zijn we helemaal gek geworden?

Goed voornemen?

Was het niet zo dat we een enorm fileprobleem hebben in Nederland? Was het niet zo dat we de uitstoot van schadelijke stoffen (op de weg) drastisch moeten terug dringen? Was het niet zo dat we gaan rekeningrijden om forensen financieel te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen? Was het niet zo dat we steden gaan verdichten om zo de groei in de natuur en het buitengebied tegen te gaan? Was het niet zo dat betaalbaar openbaar vervoer en topmobiliteit in steden hiertoe bijdraagt? Was het niet zo dat we dat als goed voornemen hadden in 2008?

Elitetrein
Minister Eurlings geeft als antwoord in de media dat "de goedkopere gewone trein ook nog rijdt", als betaalbaar alternatief. Kortom, de HSL wordt een elitetrein, voor mensen die het kunnen betalen of toch wel kunnen declareren. Een retour Rotterdam-Amsterdam (mijn eigen route elke dag) zal € 39,90 per dag gaan kosten. Geen werkgever die dat klakkeloos betaalt.

Waar zijn we mee bezig? Ik begrijp het niet meer. Sommigen wimpelen het zelfs af door te zeggen dat ‘Een Ferrari ook duurder is dan een gewone auto’. Maar daar gaat het helemaal niet om. We willen namelijk geen ‘duurzame Ferrari-oplossingen’. Waar het ons om gaat is dat duurzame oplossingen voor alle mensen meer comfort, gemak en financiële winst opleveren.

Weinig duurzame overheid
Zoals u merkt ben ik teleurgesteld. Vanwege het feit dat dit soort berichten geruisloos door Nederland geaccepteerd worden. Het heeft in mijn beleving te maken met eerlijkheid. We moeten mensen niet voorschotelen dat we met openbaar vervoersoplossingen zoals de HSL het leven beter maken, fileproblemen in de Randstad tevens mee aanpakken, als blijkt in de praktijk dat het onbetaalbaar wordt. Hoe kun je verwachten dat Nederlanders zich duurzaam gaan gedragen als de overheid dit soort, in hun ogen onbegrijpelijke, beslissingen neemt?

Duurzaamheid loont
Hier laten we het natuurlijk niet bij zitten. Voordat die HSL gaat rijden kan de wereld nog best veranderen. Kijk maar eens hoe de afgelopen vier maanden de wereld is veranderd. Stel die prijs van de kaartjes bij en je doet eindelijk iets concreets aan duurzaamheid waar iedereen wat aan heeft. Dat werkt veel beter dan subsidiepotjes en eenmalige incentives.

De overheid roept in de pers dat ze de economie wil stimuleren en dit combineren met duurzaamheid; economische en klimaatdoelstellingen hand in hand laten gaan. Een prima opportunity in 2009 voor Minister Camiel Eurlings & Jacqueline Cramer om samen op te pakken en de toekomstige kiezers concreet te tonen dat duurzaamheid loont!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

Het geluid van lucht/water-warmtepompen: is de wetgever horende doof?

Het geluid van lucht/water-warmtepompen: is de wetgever horende doof?

13 jun om 15:30 uur
timer 8 min

Rudy Grevers: Zoals zo vaak volgt de wetgeving de actualiteit, maar veelal wordt beleid ten aanzien van nieuwe thema`s (veel) ...

Lees verder »

Afscheidsbrief aan mijn hartverwarmende vriend

Afscheidsbrief aan mijn hartverwarmende vriend

29 mei om 11:00 uur
timer 4 min

Jan-Maarten Elias: Exact 60 jaar na de ontdekking van 'Slochteren', schrijven wij jou deze afscheidsbrief. Het gaat ons aan het hart, ...

Lees verder »

Energietransitie: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Energietransitie: ik heb het nog nooit gedaan, ...

28 mei om 13:00 uur
timer 5 min

Selina Roskam: Een stoere quote van Pippi Langkous als ze aan iets nieuws begint. En hoe meer we aan de energietransitie in de ...

Lees verder »

Waterstof draagt niet bij aan de CO2-doelen van 2030

Waterstof draagt niet bij aan de CO2-doelen ...

9 mei om 00:00 uur
timer 8 min

Jan Willem van de Groep: Laat ik aan het begin van deze blog even helder zijn: ik heb niets tegen waterstof. Het is een energiedrager die ...

Lees verder »

De architect anno 2019 moet geen trend nalopen

De architect anno 2019 moet geen trend nalopen

26 apr om 15:30 uur

Thomas Bögl: Sinds een jaar of drie maakt de bouw- en vastgoedsector zich opeens bijzonder druk over de circulariteit van onze ...

Lees verder »

Nieuwe verdienmodellen in de bouw- en vastgoedsector?

Nieuwe verdienmodellen in de bouw- en vastgoedsector?

8 apr om 10:00 uur
timer 10

As a service, at your service: met diensten en abonnementen in plaats van producten kun je andere inkomstenbronnen ...

Lees verder »

Polderen over circulaire bouw

Polderen over circulaire bouw

3 apr om 15:30 uur
timer 3 min

Hoe geef je de circulaire bouw vorm? Daarover spreek ik samen met diverse experts uit de bouw in CB’23 (circulaire ...

Lees verder »

Klimaatakkoord is een rechtse hobby

Klimaatakkoord is een rechtse hobby

19 mrt om 15:30 uur
timer 1 min

Onno Dwars: Het klimaatakkoord wordt vaak gezien als een linkse hobby. GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 zijn partijen ...

Lees verder »

Transitievisie warmte opstellen: de voor- en nadelen per aanpak

Transitievisie warmte opstellen: de voor- en ...

18 mrt om 15:30 uur
timer 1 min

Marjet Rutten: Een week geleden publiceerden we een expertpost van Duurzaam Gebouwd-expert Marjet Rutten, die inging op de mogelijkheden ...

Lees verder »

Is levensduur een belemmerende factor bij circulariteit?

Is levensduur een belemmerende factor bij circulariteit?

13 mrt om 15:30 uur
timer 3 min

Hans ter Horst: Zou de Van Dale er iets mee doen? Het woord ‘Circulair’. Het is voor mij nu al het woord van 2019. ...

Lees verder »

Een transitievisie warmte opstellen: hoe doe je dat?

Een transitievisie warmte opstellen: hoe doe ...

11 mrt om 13:00 uur
timer 7 min

Marjet Rutten: De komende jaren wordt aardgas vervangen door duurzame bronnen. Het Rijk verwacht van iedere gemeente per 2021 ...

Lees verder »

In 5 stappen meer grip op de kwaliteit van je gebouw

In 5 stappen meer grip op de kwaliteit van je ...

10 jan om 15:30 uur
timer 4 min

Het blijft een worsteling voor menig facilitair manager: overzicht en regie houden over de prestaties van een pand. ...

Lees verder »

Reacties

De HSL als duur(zaam) alternatief voor de auto? Het is één van de opties. Als meer mensen vaker de Hsl-lijnen gebruiken zal de prijs wel gaan dalen, vermoed ik. Bovendien is de overheid niet zaligmakend, wij kunnen ook zelf nadenken. Maar een langere termijn visie op alternatieve energie dan de huidige (als je al kunt spreken van een visie, c.q. strategie)zou de overheid zeker sieren. Gelukkig liggen er nieuwe verkiezingen in het verschiet.

Duurzaam ? Voor wie ? De trein bezorgd duizenden gezinnen in Langsinerland en in Roelofarendsveen letterlijk hoofdpijn vanwege de geluidsoverlast (tijdens de proefritten). Liever een snelweg dan de enorme overlast van de HSL (hard lawaai t/n 1,5 km (!!!!!) afstand

Stichting Geen Gehoor komt op voor uw belangen! Ook last van de herrie van de HSL. De Gemeente Kaag en Braassem wacht af, wij niet. Wilt u ook naar een goedkope oplossing, werk dan samen. Laat het geluid niet dag en nacht over u komen. Meldt u aan als ondersteunend lid en geef uw grieven kenbaar. Stichting Geen Gehoor tav Roelof Brouwer Zuidweg 11 2375 Rijpwetering e-mail: geengehoor@controlmail.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up