De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

"Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam zal moeten gaan rijden (als het lukt), zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen." Dit heeft Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings voor de kerst gemeld aan de Tweede Kamer.

Net teruggekomen van vakantie, is dit het eerste nieuwsbericht dat ik op de Nederlandse radio hoor. Ik kan het bijna niet geloven. Heb ik iets gemist of zijn we helemaal gek geworden?

Goed voornemen?

Was het niet zo dat we een enorm fileprobleem hebben in Nederland? Was het niet zo dat we de uitstoot van schadelijke stoffen (op de weg) drastisch moeten terug dringen? Was het niet zo dat we gaan rekeningrijden om forensen financieel te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen? Was het niet zo dat we steden gaan verdichten om zo de groei in de natuur en het buitengebied tegen te gaan? Was het niet zo dat betaalbaar openbaar vervoer en topmobiliteit in steden hiertoe bijdraagt? Was het niet zo dat we dat als goed voornemen hadden in 2008?

Elitetrein
Minister Eurlings geeft als antwoord in de media dat "de goedkopere gewone trein ook nog rijdt", als betaalbaar alternatief. Kortom, de HSL wordt een elitetrein, voor mensen die het kunnen betalen of toch wel kunnen declareren. Een retour Rotterdam-Amsterdam (mijn eigen route elke dag) zal € 39,90 per dag gaan kosten. Geen werkgever die dat klakkeloos betaalt.

Waar zijn we mee bezig? Ik begrijp het niet meer. Sommigen wimpelen het zelfs af door te zeggen dat ‘Een Ferrari ook duurder is dan een gewone auto’. Maar daar gaat het helemaal niet om. We willen namelijk geen ‘duurzame Ferrari-oplossingen’. Waar het ons om gaat is dat duurzame oplossingen voor alle mensen meer comfort, gemak en financiële winst opleveren.

Weinig duurzame overheid
Zoals u merkt ben ik teleurgesteld. Vanwege het feit dat dit soort berichten geruisloos door Nederland geaccepteerd worden. Het heeft in mijn beleving te maken met eerlijkheid. We moeten mensen niet voorschotelen dat we met openbaar vervoersoplossingen zoals de HSL het leven beter maken, fileproblemen in de Randstad tevens mee aanpakken, als blijkt in de praktijk dat het onbetaalbaar wordt. Hoe kun je verwachten dat Nederlanders zich duurzaam gaan gedragen als de overheid dit soort, in hun ogen onbegrijpelijke, beslissingen neemt?

Duurzaamheid loont
Hier laten we het natuurlijk niet bij zitten. Voordat die HSL gaat rijden kan de wereld nog best veranderen. Kijk maar eens hoe de afgelopen vier maanden de wereld is veranderd. Stel die prijs van de kaartjes bij en je doet eindelijk iets concreets aan duurzaamheid waar iedereen wat aan heeft. Dat werkt veel beter dan subsidiepotjes en eenmalige incentives.

De overheid roept in de pers dat ze de economie wil stimuleren en dit combineren met duurzaamheid; economische en klimaatdoelstellingen hand in hand laten gaan. Een prima opportunity in 2009 voor Minister Camiel Eurlings & Jacqueline Cramer om samen op te pakken en de toekomstige kiezers concreet te tonen dat duurzaamheid loont!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54 c243
Reradicaliseren

Reradicaliseren

25 feb om 17:00 uur

Onno Dwars: Ik vind dat het radicalisme van niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) aan erosie onderhevig is. Hun ...

Lees verder »

c21 c54 c185
Decorated shit

Decorated shit

11 feb om 16:01 uur
timer 5 min

“Zolang we heiligverklaarde concepten overeind houden, zoals we het geleerd hebben op de universiteiten, ...

Lees verder »

c21 c54 c244
MPG: buigen of barsten?

MPG: buigen of barsten?

10 feb om 16:00 uur
timer 6 min

Hans Korbee: Juni 2016 bracht de SER het rapport uit ‘Werken aan een circulaire economie: geen tijd te verliezen’. ...

Lees verder »

c21 c54 c185 c244
Circulair bouwen als vaccin voor systeemcrises

Circulair bouwen als vaccin voor systeemcrises

3 feb om 15:45 uur
timer 6 min

Marten Valk: We zitten in een bijzondere tijd, er gebeurt veel. Door covid-19 is er acute aandacht voor het thema gezondheid. ...

Lees verder »

c21 c54 c190 c244
De timing van hout

De timing van hout

29 jan om 08:57 uur
timer 2 min

Onlangs werd ik getriggerd door het NRC-artikel ‘Bouwen met hout? Dat is niet duurzaam, zegt de norm’. ...

Lees verder »

c21 c54 c243 c244 c245
Wij zijn de overheid

Wij zijn de overheid

21 jan om 17:00 uur
timer 2 min

Onno Dwars: Nu Rutte III demissionair is, maakt Nederland de balans op. Als bouw- en vastgoedsector werden wij de afgelopen ...

Lees verder »

c21 c54 c140 c190
Amsterdamse School 2.0

Amsterdamse School 2.0

22-12-2020 om 08:46 uur
timer 4 min

Hermen Jansen: Levensduur, life-cycle, losmaakbaarheid en duurzaamheid; het langetermijndenken staat weer helemaal centraal in ...

Lees verder »

c21 c54 c243 c244
Duurzaam Gebouwd-expert blikt terug op carrière

Duurzaam Gebouwd-expert blikt terug op carrière

09-12-2020 om 15:30 uur
timer 9 min

Ben Kruseman: Na mijn bouwkundestudie in Tilburg, nu Avans Hogeschool Tilburg en de vervulling van mijn militaire dienstplicht, ...

Lees verder »

c21 c54 c140 c278
Groene of grijze circulariteit?

Groene of grijze circulariteit?

26-11-2020 om 15:30 uur
timer 4 min

Daan Bruggink: Cradle2Cradle heeft vanuit de VS in 2002 een heel goede voorzet gegeven en heel veel mensen geïnspireerd ...

Lees verder »

c21 c54 c238 c244 c260
Biofilische ontwerpprincipes moeten een vanzelfsprekendheid zijn

Biofilische ontwerpprincipes moeten een vanzelfsprekendheid ...

05-11-2020 om 09:01 uur
timer 2 min

Daan Bruggink: "Het is opmerkelijk dat scholen behoren tot de kwalitatief slechtste gebouwen: oud, ongeïsoleerd, te koud, ...

Lees verder »

c21 c54 c139 c254 c259
Vechten voor het leven. Ons leven

Vechten voor het leven. Ons leven

28-10-2020 om 18:00 uur
timer 5 min

Onno Dwars: Onno Dwars won in 2019 de ABN AMRO Duurzame Top 50. Nu, achttien maanden later, blikt hij tijdens Building Holland ...

Lees verder »

c21 c54 c244
Waardebehoud of waardecreatie voor circulair bouwen?

Waardebehoud of waardecreatie voor circulair ...

14-10-2020 om 16:30 uur
timer 4 min

Hans Korbee: Beschermen van bestaande waarde is door CB23 in haar leidraad Meten van circulariteit als een van de drie doelen ...

Lees verder »

Reacties

De HSL als duur(zaam) alternatief voor de auto? Het is één van de opties. Als meer mensen vaker de Hsl-lijnen gebruiken zal de prijs wel gaan dalen, vermoed ik. Bovendien is de overheid niet zaligmakend, wij kunnen ook zelf nadenken. Maar een langere termijn visie op alternatieve energie dan de huidige (als je al kunt spreken van een visie, c.q. strategie)zou de overheid zeker sieren. Gelukkig liggen er nieuwe verkiezingen in het verschiet.

Duurzaam ? Voor wie ? De trein bezorgd duizenden gezinnen in Langsinerland en in Roelofarendsveen letterlijk hoofdpijn vanwege de geluidsoverlast (tijdens de proefritten). Liever een snelweg dan de enorme overlast van de HSL (hard lawaai t/n 1,5 km (!!!!!) afstand

Stichting Geen Gehoor komt op voor uw belangen! Ook last van de herrie van de HSL. De Gemeente Kaag en Braassem wacht af, wij niet. Wilt u ook naar een goedkope oplossing, werk dan samen. Laat het geluid niet dag en nacht over u komen. Meldt u aan als ondersteunend lid en geef uw grieven kenbaar. Stichting Geen Gehoor tav Roelof Brouwer Zuidweg 11 2375 Rijpwetering e-mail: geengehoor@controlmail.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up