De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

De HSL: een nutteloze duurzame Ferrari-oplossing

"Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam zal moeten gaan rijden (als het lukt), zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen." Dit heeft Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings voor de kerst gemeld aan de Tweede Kamer.

Net teruggekomen van vakantie, is dit het eerste nieuwsbericht dat ik op de Nederlandse radio hoor. Ik kan het bijna niet geloven. Heb ik iets gemist of zijn we helemaal gek geworden?

Goed voornemen?

Was het niet zo dat we een enorm fileprobleem hebben in Nederland? Was het niet zo dat we de uitstoot van schadelijke stoffen (op de weg) drastisch moeten terug dringen? Was het niet zo dat we gaan rekeningrijden om forensen financieel te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen? Was het niet zo dat we steden gaan verdichten om zo de groei in de natuur en het buitengebied tegen te gaan? Was het niet zo dat betaalbaar openbaar vervoer en topmobiliteit in steden hiertoe bijdraagt? Was het niet zo dat we dat als goed voornemen hadden in 2008?

Elitetrein
Minister Eurlings geeft als antwoord in de media dat "de goedkopere gewone trein ook nog rijdt", als betaalbaar alternatief. Kortom, de HSL wordt een elitetrein, voor mensen die het kunnen betalen of toch wel kunnen declareren. Een retour Rotterdam-Amsterdam (mijn eigen route elke dag) zal € 39,90 per dag gaan kosten. Geen werkgever die dat klakkeloos betaalt.

Waar zijn we mee bezig? Ik begrijp het niet meer. Sommigen wimpelen het zelfs af door te zeggen dat ‘Een Ferrari ook duurder is dan een gewone auto’. Maar daar gaat het helemaal niet om. We willen namelijk geen ‘duurzame Ferrari-oplossingen’. Waar het ons om gaat is dat duurzame oplossingen voor alle mensen meer comfort, gemak en financiële winst opleveren.

Weinig duurzame overheid
Zoals u merkt ben ik teleurgesteld. Vanwege het feit dat dit soort berichten geruisloos door Nederland geaccepteerd worden. Het heeft in mijn beleving te maken met eerlijkheid. We moeten mensen niet voorschotelen dat we met openbaar vervoersoplossingen zoals de HSL het leven beter maken, fileproblemen in de Randstad tevens mee aanpakken, als blijkt in de praktijk dat het onbetaalbaar wordt. Hoe kun je verwachten dat Nederlanders zich duurzaam gaan gedragen als de overheid dit soort, in hun ogen onbegrijpelijke, beslissingen neemt?

Duurzaamheid loont
Hier laten we het natuurlijk niet bij zitten. Voordat die HSL gaat rijden kan de wereld nog best veranderen. Kijk maar eens hoe de afgelopen vier maanden de wereld is veranderd. Stel die prijs van de kaartjes bij en je doet eindelijk iets concreets aan duurzaamheid waar iedereen wat aan heeft. Dat werkt veel beter dan subsidiepotjes en eenmalige incentives.

De overheid roept in de pers dat ze de economie wil stimuleren en dit combineren met duurzaamheid; economische en klimaatdoelstellingen hand in hand laten gaan. Een prima opportunity in 2009 voor Minister Camiel Eurlings & Jacqueline Cramer om samen op te pakken en de toekomstige kiezers concreet te tonen dat duurzaamheid loont!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54 c244
Total Material Recall

Total Material Recall

Gisteren om 15:30 uur
timer 7 min

Thomas Bögl: De laatste tijd lees en hoor je steeds meer dat we af moeten van eigendom en alleen voor service of use moeten ...

Lees verder »

c21 c54
Bokito of Bonobo?

Bokito of Bonobo?

8 jan om 12:30 uur
timer 3 min

Harm Valk: Je komt in de markt nogal wat ego’s tegen. Mensen en bedrijven die primair acteren vanuit eigen producten, ...

Lees verder »

c21 c54
Adaptief samenwerken: wel getrouwd, maar nóg niet verliefd

Adaptief samenwerken: wel getrouwd, maar nóg ...

6 jan om 08:00 uur
timer 4 min

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de hoeveelheid informatie die we moeten verwerken groeit exponentieel. ...

Lees verder »

c21 c54
Emissieloze bouw

Emissieloze bouw

6 jan om 07:00 uur

Daan Bruggink: Het klinkt als een prachtige utopie. Geen stikstof, geen CO2, geen fijnstof: dat moet een onmogelijk werkelijkheid ...

Lees verder »

c21 c54
Begeleid facilitair managers naar de beste oplossing

Begeleid facilitair managers naar de beste oplossing

28-11-2019 om 15:30 uur

Marc Kooij: Een facilitair manager krijgt veel op z’n bordje. De eisen die aan een modern gebouw gesteld worden, stijgen ...

Lees verder »

c21 c54
Samenwerkende Eilanders omarmen duurzame veenweide

Samenwerkende Eilanders omarmen duurzame veenweide

13-11-2019 om 13:00 uur
timer 6 min

Hoe een koffietafel van private eilandbezitters hun gedrag duurzaam veranderde.

Lees verder »

c21 c54
Laat spreeuwen bomen planten (in plaats van kersen eten)

Laat spreeuwen bomen planten (in plaats van ...

08-11-2019 om 15:30 uur

Marten Valk: Stakingen in het kader van stikstofoxiden. Handhaving van de Pfas-normering. De kreten van Greta Thunberg. Elon ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Weg met de norm, leve de standaard

Weg met de norm, leve de standaard

08-11-2019 om 08:00 uur
timer 4 min

Harm Valk: We hebben een probleem met normen, zeker in de bouw- en vastgoed. Daarom moeten we ervan af. De bouw wordt er ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Regie over innovatie

Regie over innovatie

04-11-2019 om 11:00 uur
timer 3 min

Ik heb al eens eerder over hem geschreven; Bart Bossink, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Labs om verduurzamingsmaatregelen te testen

Labs om verduurzamingsmaatregelen te testen

27-09-2019 om 15:30 uur
timer 7 min

Marjet Rutten: Een paar weken terug vroeg ik mijn netwerk wie er een lab-omgeving kent waar je verduurzamingsmaatregelen voor ...

Lees verder »

c21 c54
Stap uit de comfortzone

Stap uit de comfortzone

23-09-2019 om 07:00 uur
timer 4 min

Marten Valk: Na mijn sabbatical kijk ik met nieuwsgierigheid naar het spanningsveld tussen mijn vakgebied ‘bouwfysica’ ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Kennis? Kennissen!

Kennis? Kennissen!

22-08-2019 om 16:00 uur
timer 3 min

Harm Valk: Vakantie, mooie tijd. Je ziet nieuwe plekken en doet nieuwe indrukken op, of hernieuwt het contact met plekken ...

Lees verder »

Reacties

De HSL als duur(zaam) alternatief voor de auto? Het is één van de opties. Als meer mensen vaker de Hsl-lijnen gebruiken zal de prijs wel gaan dalen, vermoed ik. Bovendien is de overheid niet zaligmakend, wij kunnen ook zelf nadenken. Maar een langere termijn visie op alternatieve energie dan de huidige (als je al kunt spreken van een visie, c.q. strategie)zou de overheid zeker sieren. Gelukkig liggen er nieuwe verkiezingen in het verschiet.

Duurzaam ? Voor wie ? De trein bezorgd duizenden gezinnen in Langsinerland en in Roelofarendsveen letterlijk hoofdpijn vanwege de geluidsoverlast (tijdens de proefritten). Liever een snelweg dan de enorme overlast van de HSL (hard lawaai t/n 1,5 km (!!!!!) afstand

Stichting Geen Gehoor komt op voor uw belangen! Ook last van de herrie van de HSL. De Gemeente Kaag en Braassem wacht af, wij niet. Wilt u ook naar een goedkope oplossing, werk dan samen. Laat het geluid niet dag en nacht over u komen. Meldt u aan als ondersteunend lid en geef uw grieven kenbaar. Stichting Geen Gehoor tav Roelof Brouwer Zuidweg 11 2375 Rijpwetering e-mail: geengehoor@controlmail.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up