Doordecentralisatie is geen horde, maar kans!

Doordecentralisatie is geen horde, maar kans!

Een goed binnenklimaat zorgt voor minder ziekteverzuim en heeft een goede invloed op de leerprestaties van leerlingen. Maar de kwaliteit van het primaire onderwijs wordt bedreigd, doordat scholen zelf verantwoordelijk worden voor het totale onderhoud van hun schoolgebouwen. Toch kan deze zogenaamde ‘doordecentralisatie’ juist leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs!

De doorcentralisatie is het gevolg van de nieuwe wet Onderwijshuisvesting, die per 1 januari 2015 wordt ingevoerd. Hierdoor wordt het budget voor buitenonderhoud binnen het primair onderwijs overgeheveld van gemeenten naar schoolbesturen. Zij moeten hun gebouwonderhoud goed regelen om niet alleen goede prestaties van leerlingen en docenten te waarborgen, maar ook om een onnodig hoge energierekening te voorkomen.

Horde of kans?

Deze extra taak kan enerzijds een onneembare horde vormen, maar anderzijds liggen hier ook kansen voor de schoolbesturen. Een horde, omdat veel scholen onvoldoende kennis en competenties hebben voor het organiseren van het dagelijks onderhoud en het maken van een goede meerjaren-onderhoudsplanning of -exploitatieplanning.Maar ook kansen, omdat de doordecentralisatie aan scholen volop kansen biedt om het binnenmilieu en de kwaliteit van hun gebouwen te verbeteren. Met de juiste tools op het gebied van duurzaamheid kunnen schoolbesturen deze problemen in een keer aanpakken. Door bijvoorbeeld onderhoudsgegevens te digitaliseren, krijgen zij een helder en volledig inzicht in de staat van het vastgoed. Daarmee kunnen zij de juiste onderhoudskeuzes maken, zonder hulp van buitenaf. Daarnaast helpt zo’n ‘digitaal dossier’ de scholen met het in kaart brengen van achterstallig onderhoud. Hierdoor kunnen de schoolbesturen beter de risico’s bepalen bij het overnemen van het vastgoed.

Duurzaam ondernemen

Een digitaal scholendossier neemt niet alleen werk uit handen van schoolbesturen, het is ook een perfecte vorm van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ten eerste het sociale aspect. Een grondige aanpak van het buitenonderhoud is een mooie basis voor het verduurzamen van het gehele gebouw. Dit leidt tot betere prestaties van leerlingen en docenten en een daling van het ziekteverzuim. Bovendien is het voor de school een prima handvat om leerlingen en medewerkers bewust te maken van verduurzaming en de voordelen ervan. Bijvoorbeeld door hen te vertellen over de nieuwe manier van werken met het digitale scholendossier. De school kan ook de BREAAM-NL Junior Milieuscan Basisschool gebruiken. Met dit lespakket, gebaseerd op het internationale keurmerk BREAAM, kunnen leerlingen uit de bovenbouw zelfstandig de duurzaamheid van hun school in kaart brengen. Zo ontdekken zij zelf wat goed gaat in en om hun school en wat beter kan.

Zelf investeren in verduurzaming

Een digitaal scholendossier helpt schoolbesturen ook om een meerjaren-onderhoudsplan op stellen. Zo’n plan waarborgt de technische kwaliteit van het gebouw, helpt om kosten te voorspellen, maatregelen slim en efficiënt te plannen en zo desinvesteringen te voorkomen. Zo krijgen scholen eindelijk de kans om zélf te investeren in verduurzaming van hun gebouwen. Hierdoor gaat hun energierekening naar beneden, waardoor het onderwijs een kwaliteitsinjectie kan krijgen. Ook al investeert de school dus eerst in duurzaamheid, op termijn worden deze investeringen terugverdiend.

Het digitaliseren van onderhoud en energieverbruik ontzorgt bovendien ouders van leerlingen en schoolbesturen zelf. Ouders zijn blij met het verbeterde binnenmilieu van de school en met de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast helpt een digitaal scholendossier schoolbesturen om het totaalplaatje van hun school te verbeteren.

Kwestie van doen!

Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp, maar er worden te weinig plannen echt gerealiseerd. Met een digitaal scholendossier verandert de doordecentralisatie van een horde in een kans om het onderwijs te verbeteren, op sociaal gebied en op het gebied van (leef)milieu en economie. Het is slechts een kwestie van doen!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c143 c238 c244
Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd door de natuur

Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd ...

03-12-2019 om 13:00 uur
timer 3 min

Op basis van biofilische principes ontwierp Daan Bruggink De Verwondering, een basisschool van 1.900 vierkante ...

Lees verder »

c21 c143 c172 c225 c243
“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal hebben er aandacht aan besteed”

“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal ...

29-11-2019 om 10:00 uur
timer 3 min

Heb jij een bijzonder duurzaam project in handen, rijp voor een Duurzaam Bouwen Award? Lees nu wat dat de eerdere ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225
'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

22-11-2019 om 12:00 uur

Het einde van de levensduur nadert voor een fors deel van de schoolgebouwen in Nederland, met vooral vastgoed ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c160
Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, gezonder en comfortabeler binnenklimaat

Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, ...

21-10-2019 om 11:00 uur
timer 5 min

In drie fases werd het oude schoolgebouw van het Marianum College in Groenlo aangepakt. Bij de renovatie met uitbreiding ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

18-10-2019 om 08:00 uur
timer 1 min

De ambities en verduurzaming van schoolbesturen staan centraal tijdens het seminar Duurzame Scholen. In dit artikel ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

04-10-2019 om 07:00 uur

Niet alleen de woningbouw krijgt de komende tijd een impuls. In de utiliteitsbouw zien we in 10.000 onderwijsgebouwen ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225 c243
Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

04-09-2019 om 11:00 uur
timer 1 min

Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven, een scholengemeenschap voor HAVO en VWO in Bilthoven, is duurzaam gerenoveerd ...

Lees verder »

c21 c143 c185 c225 c244
Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

30-08-2019 om 11:00 uur
timer 2 min

De Amsterdam International Community School, de expatschool in Amsterdam, opende gisteren de deuren van een nieuw ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Zonnepanelen slimme investering voor scholen

Zonnepanelen slimme investering voor scholen

09-08-2019 om 09:00 uur
timer 1 min

Met een lage rente kunnen scholen investeren in zonnepanelen die direct lagere energiekosten opleveren.

Lees verder »

c21 c143 c184 c225 c243
Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, opschalen en bij elkaar blijven'

Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, ...

01-07-2019 om 15:30 uur
timer 9 min

Een groot deel van de schoolgebouwen van Nederland kun je nog niet bestempelen als toekomstbestendig. Sterker ...

Lees verder »

c21 c143 c184 c225
Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos maken?

Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos ...

21-02-2019 om 14:00 uur
timer 26 min

Begin februari deelden verschillende sprekers hun kennis en ervaring over dit onderwerp tijdens de bijeenkomst ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Het kan nóg duurzamer: Kindpark Boekel legt de lat hoog

Het kan nóg duurzamer: Kindpark Boekel ...

10-12-2018 om 08:00 uur
timer 2 min

In augustus van dit jaar is Van der Heijden bouw en ontwikkeling gestart met de bouw van een bijzonder project ...

Lees verder »

Reacties

Een prachtige en zeer optimistische visie! De nadruk ligt op de kansen die dit nieuwe beleid biedt. Dat laat onverlet de vraag of besturen en directies van scholen voldoende capaciteit, en kennis in huis hebben (of budget om die kennis in te kopen). Onderhoud is wel een extra taak! In steden kunnen scholen deze kennis gebundeld organiseren en inkopen, maar in de periferie (dorpen) met één basisschool zal dat nog moeten blijken.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up