Transparantie

Transparantie

Vrij recent hebben wij met Mitsubishi Elevator Europe tijdens verschillende ontbijtsessies, met een groot aantal opdrachtgevers voor liftonderhoud in Nederland, gesproken over onderhoudscontracten van de toekomst. Wat hierin steeds naar voren kwam is het woord ‘transparantie’.

Veelal kwam dit naar voren omdat er een gebrek aan transparantie ervaren wordt bij het sluiten van een contract en het uitvoeren van onderhoud. Nu is het natuurlijk een feit dat het schilderwerk aan een pand zich door een leek beter laat beoordelen dan het onderhoud aan een lift. Dit alleen al door het gegeven dat veel van de te onderhouden componenten van een lift zich buiten het zichtveld van de meeste mensen bevindt. Desondanks denk ik dat transparantie in relatie tot onderhoud en contracten in meer sectoren dan alleen de liftenbranche een complex knelpunt is.

Vertrouwen

Toen ik tijdens deze ontbijtsessies onze gesprekspartners vroeg wat voor hun een voorwaarde is om te voldoen aan de behoefte aan transparantie, bleek dit niet zo eenvoudig. Er werden paralellen getrokken naar de autobranche, waar men in het verleden een onderdeel verving waarvan bijna niemand echt wist wat het was en hoeveel het kostte. Veel van ons weten bijvoorbeeld inderdaad niet wat een “homikeneet” is en als die dan vervangen diende te worden omdat het anders gevaarlijk was, dan moest dat maar. Tegenwoordig kan je bij het ophalen van de auto het vervangen onderdeel bekijken en dit geeft al een beter gevoel van vertrouwen, want het lijkt heel transparant.

Overigens kan ik hiermee nog steeds moeilijk beoordelen of het betreffende deel echt kapot was of, erger nog, het eigenlijk wel uit mijn auto komt. Maar ach, het voelt beter en daarbij rijden de meesten van ons toch een lease auto waarvoor we zelf niet meer bij de garage hoeven af te rekenen. In die zin ontzorgt de leasemaatschappij ons dus voor de directe economische partner van transparantie, namelijk kosten. Om dan weer de parallel te trekken naar liften, is dit laatste in onze branche niet veel anders waar liftadviseurs als intermediair veelal de kostenkant voor de klant behartigen.

Slim gebruik van data

Wel zo is de brug geslagen tussen transparantie en kosten. Het blijkt dus te gaan om 'hoeveel kost mijn onderhoud' en 'is wat ik hier voor terugkrijg wel rechtvaardig'? En nu kijk ik weer naar de autobranche, en dan met name naar de lease maatschappijen en zelfs al enkele merken die van te voren de kosten per gereden kilometer kunnen opgeven en op basis hiervan hun garanties en contracten afstemmen. Dit alles door slim gebruik te maken van data, daarbij inschattingen makend bij nieuwe types.

Dus de vraag naar transparantie blijkt eigenlijk een vraag naar een betrouwbaar kosteninzicht over de langere termijn. En hier komt de vraag naar levensduur van componenten, slijtage en gebruikscontext naar voren. Duurzaamheid van het component gecombineerd met kwalitatief goed onderhoud. Kwaliteit inzichtelijk maken door open communicatie. Dit is dan ook de opgaaf die we met z’n allen hebben als er nagedacht wordt over onder meer DBFMO, PPS en duurzame ontwikkeling.

Nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen

Bij Mitsubishi Elevator Europe werken wij op dit moment hard aan precies deze vraagstukken, zodat wij onze klanten met nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen echte transparantie over onze kwaliteit én kosten kunnen bieden. Graag nodig ik uw allen uit om over bovenstaande met mij van gedachte te wisselen tijdens het Duurzaam Gebouwd congres in Maastricht (12 en 13 november). Met Mitsubishi Elevator Europe zijn wij als een van de partners betrokken bij dit congres en hebben wij ook een stand waar u mij kunt aanschieten en wij elkaar hopelijk weten te inspireren.

'Duurzaam'

Als laatste noot geef ik uw allen nog graag het volgende mee: een duurzaam product was vroeger een product wat een lange levensduur had. Vandaag de dag praten wij met name over terugverdientijden, emissies enzovoorts, maar laten we met z’n allen ook de klassieke uitleg van ‘duurzaam’ niet vergeten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

CO2-reductie bij matrixborden boven wegen? Het kan!

CO2-reductie bij matrixborden boven wegen? Het ...

23 jan om 15:30 uur
timer 5 min

De reductie van CO2-uitstoot voor infrastructurele werken was onlangs onderdeel van een bijzondere gunningsprocedure.

Lees verder »

‘Overheden moeten PAAS/BAAS aanbesteden!’

‘Overheden moeten PAAS/BAAS aanbesteden!’

11 jan om 16:30 uur
timer 6 min

In de verandering naar een volledig circulaire economie krijgen as a service-constructies een belangrijke plek. ...

Lees verder »

'Technisch beheer is meer dan voldoen aan een norm'

'Technisch beheer is meer dan voldoen aan een ...

09-10-2018 om 15:30 uur
timer 3 min

Anno 2018 lijkt het verleden tijd om een gebouw op te leveren zonder garantie of prestatiecontract. Vraagt de markt ...

Lees verder »

Energieprestatiecontracten monitoren: help mee!

Energieprestatiecontracten monitoren: help mee!

08-06-2018 om 08:00 uur
timer 1 min

Steeds meer eindgebruikers en facilitair managers zien de meerwaarde van een Energieprestatiecontract versus de ...

Lees verder »

Whitepaper belicht opschalingsmogelijkheden van ESCo’s voor scholen

Whitepaper belicht opschalingsmogelijkheden van ESCo’s voor scholen

09-03-2018 om 13:00 uur
timer 1 min

Duurzaam Gebouwd lanceert een gratis whitepaper over de verduurzaming van scholen. Aan bod komen opschalingsmogelijkheden ...

Lees verder »

'Zo overtuigen we investeerders van verduurzamingsvoordelen'

'Zo overtuigen we investeerders van verduurzamingsvoordelen'

17-01-2018 om 15:30 uur

Diverse internationale experts, waaronder Duurzaam Gebouwd-expert Albert Hulshoff, stelden een wetenschappelijk ...

Lees verder »

‘Meer vraag naar prestatiecontracten door klimaatdoelen’

‘Meer vraag naar prestatiecontracten door ...

13-12-2017 om 13:00 uur

Zorg voor flexibiliteit in prestatiecontracten om ook aan toekomstige eisen te voldoen. Dat was een van de conclusies ...

Lees verder »

Succesvol samenwerken in prestatiecontracten

Succesvol samenwerken in prestatiecontracten

14-11-2017 om 15:30 uur
timer 3 min

Sturen op prestatie-indicatoren en investeren in een goede relatie met je leveranciers: de paradox in prestatiecontracten ...

Lees verder »

2 partijen richten Rijk circulair in

2 partijen richten Rijk circulair in

30-10-2017 om 11:00 uur

Kantoorinrichters Gispen en Rohde & Grahl zijn geselecteerd om het hele Rijk voor de komende 10 jaar circulair ...

Lees verder »

Verduurzaming vastgoed versnellen door uitbesteden EPC's

Verduurzaming vastgoed versnellen door uitbesteden ...

25-10-2017 om 11:00 uur

1.000 gebouwen per dag verduurzamen, is dat realistisch of veel te ambitieus? Zeker is dat een enorme versnelling ...

Lees verder »

‘Landelijke overheid moet ESCo’s aanmoedigen’

‘Landelijke overheid moet ESCo’s ...

24-10-2017 om 15:30 uur

“Om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs hebben we meer Energy Service Companies nodig. Stel als ...

Lees verder »

Energieprestatiecontracten als oplossing voor schoolbesturen

Energieprestatiecontracten als oplossing voor schoolbesturen

17-10-2017 om 15:30 uur

Energiemaatregelen treffen in schoolgebouwen en tegelijk beheer en onderhoud regelen voor meerdere jaren, en voor ...

Lees verder »

Reacties

Evert, Ik kan mij hier helemaal in vinden. Aan het eind geef je een soort definitie van duurzaam, die ik op zich wel onderschrijf. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Sterker nog, ik ben van mening dat een levensduur vaak samengaat met een besparing op de kosten. Op langere termijn dan natuurlijk en met langdurende onderhoudscontracten waar ook afspraken in opgenomen zijn over de up- en downtime.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up