Transparantie

Transparantie

Vrij recent hebben wij met Mitsubishi Elevator Europe tijdens verschillende ontbijtsessies, met een groot aantal opdrachtgevers voor liftonderhoud in Nederland, gesproken over onderhoudscontracten van de toekomst. Wat hierin steeds naar voren kwam is het woord ‘transparantie’.

Veelal kwam dit naar voren omdat er een gebrek aan transparantie ervaren wordt bij het sluiten van een contract en het uitvoeren van onderhoud. Nu is het natuurlijk een feit dat het schilderwerk aan een pand zich door een leek beter laat beoordelen dan het onderhoud aan een lift. Dit alleen al door het gegeven dat veel van de te onderhouden componenten van een lift zich buiten het zichtveld van de meeste mensen bevindt. Desondanks denk ik dat transparantie in relatie tot onderhoud en contracten in meer sectoren dan alleen de liftenbranche een complex knelpunt is.

Vertrouwen

Toen ik tijdens deze ontbijtsessies onze gesprekspartners vroeg wat voor hun een voorwaarde is om te voldoen aan de behoefte aan transparantie, bleek dit niet zo eenvoudig. Er werden paralellen getrokken naar de autobranche, waar men in het verleden een onderdeel verving waarvan bijna niemand echt wist wat het was en hoeveel het kostte. Veel van ons weten bijvoorbeeld inderdaad niet wat een “homikeneet” is en als die dan vervangen diende te worden omdat het anders gevaarlijk was, dan moest dat maar. Tegenwoordig kan je bij het ophalen van de auto het vervangen onderdeel bekijken en dit geeft al een beter gevoel van vertrouwen, want het lijkt heel transparant.

Overigens kan ik hiermee nog steeds moeilijk beoordelen of het betreffende deel echt kapot was of, erger nog, het eigenlijk wel uit mijn auto komt. Maar ach, het voelt beter en daarbij rijden de meesten van ons toch een lease auto waarvoor we zelf niet meer bij de garage hoeven af te rekenen. In die zin ontzorgt de leasemaatschappij ons dus voor de directe economische partner van transparantie, namelijk kosten. Om dan weer de parallel te trekken naar liften, is dit laatste in onze branche niet veel anders waar liftadviseurs als intermediair veelal de kostenkant voor de klant behartigen.

Slim gebruik van data

Wel zo is de brug geslagen tussen transparantie en kosten. Het blijkt dus te gaan om 'hoeveel kost mijn onderhoud' en 'is wat ik hier voor terugkrijg wel rechtvaardig'? En nu kijk ik weer naar de autobranche, en dan met name naar de lease maatschappijen en zelfs al enkele merken die van te voren de kosten per gereden kilometer kunnen opgeven en op basis hiervan hun garanties en contracten afstemmen. Dit alles door slim gebruik te maken van data, daarbij inschattingen makend bij nieuwe types.

Dus de vraag naar transparantie blijkt eigenlijk een vraag naar een betrouwbaar kosteninzicht over de langere termijn. En hier komt de vraag naar levensduur van componenten, slijtage en gebruikscontext naar voren. Duurzaamheid van het component gecombineerd met kwalitatief goed onderhoud. Kwaliteit inzichtelijk maken door open communicatie. Dit is dan ook de opgaaf die we met z’n allen hebben als er nagedacht wordt over onder meer DBFMO, PPS en duurzame ontwikkeling.

Nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen

Bij Mitsubishi Elevator Europe werken wij op dit moment hard aan precies deze vraagstukken, zodat wij onze klanten met nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen echte transparantie over onze kwaliteit én kosten kunnen bieden. Graag nodig ik uw allen uit om over bovenstaande met mij van gedachte te wisselen tijdens het Duurzaam Gebouwd congres in Maastricht (12 en 13 november). Met Mitsubishi Elevator Europe zijn wij als een van de partners betrokken bij dit congres en hebben wij ook een stand waar u mij kunt aanschieten en wij elkaar hopelijk weten te inspireren.

'Duurzaam'

Als laatste noot geef ik uw allen nog graag het volgende mee: een duurzaam product was vroeger een product wat een lange levensduur had. Vandaag de dag praten wij met name over terugverdientijden, emissies enzovoorts, maar laten we met z’n allen ook de klassieke uitleg van ‘duurzaam’ niet vergeten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c283
Speelruimte in bouwprojecten (3)

Speelruimte in bouwprojecten (3)

10 jun om 11:01 uur
timer 7 min

Wat je ook in een contract vastlegt, bespreek aan het begin duidelijk elkaars verwachtingen. Wat wordt er precies ...

Lees verder »

c21 c185 c225 c283
‘Honderd procent circulair door grenzen tussen organisaties weg te halen’

‘Honderd procent circulair door grenzen ...

26 mei om 13:01 uur
timer 6 min

Circulariteit toepassen in een project doe je vooral samen in een keten. Er liggen dan tal van kansen voor het ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Wat zijn jouw vragen over het Bouwteam DG 2020?

Wat zijn jouw vragen over het Bouwteam DG 2020?

19 mei om 10:25 uur
timer 1 min

Een jaar geleden werd de nieuwe Modelovereenkomst Bouwteam DG 2020 gelanceerd. Een sterk staaltje van individuele ...

Lees verder »

c223 c283
Whitepaper: 'Naar een integrale oplossing voor bouweconomische vraagstukken'

Whitepaper: 'Naar een integrale oplossing voor ...

De groeiende inzet op duurzaamheid en circulariteit brengt complexe financiële vraagstukken met zich ...
c21 c225 c283
Antea Group en Significant gaan vaker samen optrekken

Antea Group en Significant gaan vaker samen ...

19 mei om 10:01 uur
timer 1 min

Antea Group en Significant zijn een samenwerking aangegaan op het terrein van duurzaam inkopen en aanbesteden. ...

Lees verder »

c21 c136 c225 c261 c283
Wie wint de DigiDare Award 2021?

Wie wint de DigiDare Award 2021?

16 apr om 14:01 uur
timer 1 min

Ben jij ook bezig met het versnellen van digitaal werken in de bouw- en technieksector? Doe dan mee met de prijsvraag ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Speelruimte in bouwprojecten (2)

Speelruimte in bouwprojecten (2)

13 apr om 13:01 uur
timer 6 min

In een contract kun je van alles vastleggen, maar het vergt veel meer zaken om goed met elkaar samen te werken ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Nieuw perspectief: samenwerkingspatronen voor de toekomst

Nieuw perspectief: samenwerkingspatronen voor ...

29 mrt om 13:01 uur
timer 6 min

Corona heeft ons een nieuw perspectief op samenwerken gebracht. Wat zijn vanuit de opgebouwde ervaringen van het ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c283
Volledig fysieke MBA in Sustainable Leadership

Volledig fysieke MBA in Sustainable Leadership

25 mrt om 15:01 uur
timer 2 min

De Business School Nederland (BSN) start een tweejarige opleiding MBA in Sustainable Leadership. Deze opleiding ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Advies: kies voor selectieve toepassing DBFM-contract

Advies: kies voor selectieve toepassing DBFM-contract

15 mrt om 10:01 uur
timer 2 min

Vijftien jaar ervaring met Design en Construct (D&C) of Design-Build-Finance-Maintain (DBFM) contracten is ...

Lees verder »

c21 c185 c225 c283
Levensduurkosten: denk vooruit, reken vooruit

Levensduurkosten: denk vooruit, reken vooruit

23 feb om 10:01 uur
timer 1 min

Ondanks het doordacht ontwerpen van toekomstbestendige gebouwen zijn er toch gebouwen die binnen tien jaar aan ...

Lees verder »

c21 c135 c225 c283
Borging en monitoring van MVI

Borging en monitoring van MVI

22 feb om 10:01 uur
timer 5 min

Tijdens het grote, recent gehouden MVI-congres was er veel aandacht voor het blijvend borgen van Maatschappelijk ...

Lees verder »

Reacties

Evert, Ik kan mij hier helemaal in vinden. Aan het eind geef je een soort definitie van duurzaam, die ik op zich wel onderschrijf. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Sterker nog, ik ben van mening dat een levensduur vaak samengaat met een besparing op de kosten. Op langere termijn dan natuurlijk en met langdurende onderhoudscontracten waar ook afspraken in opgenomen zijn over de up- en downtime.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up