Totale winkelleegstand of bruisende binnenstad?

Totale winkelleegstand of bruisende binnenstad?

Ondanks de aantrekkende economie blijft winkelleegstand in de binnenstad een groot probleem in alle gemeenten van Nederland. Als bijvoorbeeld in de provincie Groningen niets wordt gedaan, dan staat binnen 5 jaar een derde van de winkels leeg!

Winkelleegstand in de binnenstad is een maatschappelijk probleem, want hierdoor:

  1. worden het straatbeeld, de leefbaarheid en het voorzieningenniveau in een gemeente aangetast;
  2. gaan werkgelegenheid en sociale verbindingen verloren;
  3. verliest de binnenstad zijn aantrekkingskracht en ontstaat een neerwaartse spiraal;
  4. gaan gemeentelijke inkomsten uit onroerend zaakbelasting en betaald parkeren verloren, inkomsten die nodig zijn om in de binnenstad te investeren.

Een maatschappelijk probleem met als consequentie de Retaildeal met minister Henk Kamp van Economische Zaken van 5 oktober 2016, waarbij:

  • er 20% aan overcapaciteit aan winkeloppervlak moet worden teruggedrongen, maar ruimte blijft voor nieuwe, innovatieve winkelconcepten;
  • het terugdringen alleen lukt als provincies de regie pakken met regionale afstemming en samenwerking met het rijk, gemeenten en marktpartijen om winkelgebieden aantrekkelijk te maken en te houden.

Traditionele keuzes bij besteding ondernemersfonds

Het gevolg van deze provinciale regie in bijvoorbeeld de grotere Brabantse binnensteden is, dat alle grotere binnensteden in deze provincie de beschikking hebben over een ondernemersfonds. Vaak worden echter dezelfde traditionele keuzes worden gemaakt bij de besteding van elk ondernemersfonds. Het budget wordt ruwweg gelijk verdeeld over: een binnenstadsmanager, aan feest- en sfeerverlichting en hanging baskets en aan promotie, marketing, inningskosten van de ondernemersheffing en organisatiekosten. Deze inzet van ondernemersfondsen blijkt niet te leiden tot effectief onderscheidend vermogen van deze Brabantse binnensteden.

Zintuigen prikkelen

Om als binnenstad onderscheidend te zijn, winkelleegstand terug te dringen en de concurrentie met het internet aan te gaan, moeten binnensteden alle zintuigen van de bezoekers en consumenten duurzaam prikkelen om in de behoeften van bezoekers en consumenten te voorzien. De bezoekers en consumenten moeten de binnensteden willen en kunnen: voelen, ruiken, proeven, horen en zien.

Vanuit de kracht van de binnenstad met internet (omnichannel) de zintuigen prikkelen om de concurrentie niet te verliezen van andere binnensteden en ‘het internet’. De gemeentelijke omgevingsvisie in de Omgevingswet is dan het instrument bij uitstek om vanuit de kracht van de binnenstad aan de slag te gaan voor een bruisende binnenstad! Een bruisende binnenstad met specifiek bij de binnenstad horende verrassende geuren, kleuren, geluiden, smaken, ruimtes en indrukken. Het mooiste voorbeeld hiervan is uiteraard ‘The grand bazaar of Istanbul’. De prikkels die hier op je afkomen kunnen overweldigend zijn. Daar laat je je leiden door je zintuigen!

Hoe pakt uw gemeente deze handschoen op? Uw reacties zie ik graag tegemoet. 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c134 c169 c225 c259 c265
Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Bedrijven uit de Benelux worden uitgenodigd deel te nemen aan een duurzaamheidschallenge met als doel het verminderen van de milieu-impact en het bevorderen van ...

Lees verder

c21 c26 c169 c260 c265
VenhoevenCS ontwerpt zwemstadion Parijs 2024

VenhoevenCS ontwerpt zwemstadion Parijs 2024

Het Nederlandse architectenbureau VenhoevenCS heeft samen met het Franse Ateliers 2/3/4/ de competitie gewonnen voor het ontwerp van het zwemstadion voor de Olympische ...

Lees verder

c169 c223
Leisure-vastgoed toekomstbestendig maken

Leisure-vastgoed toekomstbestendig maken

starstarstarstar_halfstar_border
In de gratis whitepaper ‘Best practices van leisure’ vind je uitgebreide informatie en inspiratie omtrent het verduurzamen van leisure-vastgoed. ...
c21 c160 c169 c225
'Leisure-sector heeft trendsetters nodig in verduurzaming'

'Leisure-sector heeft trendsetters nodig in ...

Met een gaskraan die in 2030 dichtgaat en een verhoogde gasbelasting zoeken partijen in de bouw- en vastgoedsector naar alternatieven om vaarwel te zeggen tegen ...

Lees verder

c169 c225
Tilburg wil horeca verduurzamen

Tilburg wil horeca verduurzamen

De horeca in Tilburg wil het energieverbruik verminderen en voedselverspilling tegengaan. Met een Green Deal willen deze Brabantse gemeente, Koninklijke Horeca Nederland-afdeling ...

Lees verder

c148 c169 c225
Optimaal binnenklimaat voor zwembaden

Optimaal binnenklimaat voor zwembaden

Duurzaam Gebouwd-partner Kieback&Peter lanceerde een whitepaper over het verbeteren van het binnenklimaat van zwembaden. In de whitepaper komt een oplossing ...

Lees verder

c160 c169 c225
Bank wil hele hypotheekportefeuille naar energielabel A

Bank wil hele hypotheekportefeuille naar energielabel ...

ABN Amro heeft de ambitie om haar gehele portefeuille onroerend goed te verbeteren naar gemiddeld energielabel A in 2030.

Lees verder

c26 c169
Gouden Green Key voor hotel in Enschede

Gouden Green Key voor hotel in Enschede

De Broeierd in Enschede is bekroond met de Gouden Green Key, de hoogst mogelijke onderscheiding op het gebied van duurzaamheid. Het Hampshire Hotel – De Broeierd ...

Lees verder

c26 c120 c169
Stadsmuseum Breda vernieuwd

Stadsmuseum Breda vernieuwd

Het Stedelijk Museum Breda werd in een half jaar tijd ingrijpend vernieuwd. Zo zijn onder andere de buitengevels en de installaties verduurzaamd. Foto: Jeroen ...

Lees verder

c26 c169
Glazen overkapping als eyecatcher van winkelpanden

Glazen overkapping als eyecatcher van winkelpanden

Op de plaats van het voormalige hoofdgebouw van Fortis aan het Rokin in Amsterdam opent komende augustus 2017 de flagshipstore van de Canadese winkelketen Hudson's ...

Lees verder

c169 c225
Cambuur krijgt energieneutraal voetbalstadion

Cambuur krijgt energieneutraal voetbalstadion

Naar verwachting speelt SC Cambuur in 2020 in het eerste energieneutrale voetbalstadion van Nederland.

Lees verder

c169 c225
Winkelcentra en retailgebieden genomineerd voor NRW Jaarprijs 2017

Winkelcentra en retailgebieden genomineerd voor ...

5 genomineerde winkelcentra en retailgebieden voor de NRW Jaarprijs 2017 werden tijdens de PROVADA bekendgemaakt.

Lees verder

Reacties

Een gruwelijke onderschatting van de impact van de e-commerce. Steeds meer mensen ontdekken en gebruiken het gemak van thuis bestelling en thuis bezorgd krijgen. Dat houdt in dat een bepaalde tak van detailhandel uit de winkelstraten zal verdwijnen. Maar het is aan de ondernemer om daar op in te spelen. Wat de zorg van de overheid zal zijn is welke alternatieve invulling kan er aan de winkels gegeven worden. In studentensteden biedt de studentenhuisvesting voor een deel een uitkomst. Een andere groep die uitkomst kan bieden zijn de senioren. Aangepaste huisvesting en de daarbij behorende dienstverleningen kunnen ook een deel van de verpaupering opvangen. Maar het straatbeeld zal over tien jaren totaal anders zijn dan nu. Minder strakke stedebouwkundige regelgeving is nodig om snel en effectief op zich voordoende kansen in te kunnen spelen. En ik weet het de rigide praktijk van planschade, juridische zekerheid e.d. maakt zaken niet eenvoudiger. Maar niets is onmogelijk bij scenariodenken. Actief in plaats van reactief beleid is de boodschap. Ga actief zoeken naar niche mogelijkheden voor de winkelstraat.

Beste heer Stevens, beste Gijs, Dank voor uw reactie en visie. Een fijn weekend gewenst! Met vriendelijke groet, Arno Kleine Staarman

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up