De auto is passé

De auto is passé

Massaal wordt de discussie gevoerd over het versneld invoeren en opschalen van elektrische auto’s in Nederland. Maar op de achtergrond wordt de discussie gevoerd over de auto als principe. Heeft de auto nog de toekomst of betekent de komst van de elektrische auto het einde van de auto? Is er sprake van zelfdestructieve innovatie?

Dat auto’s vervuilend zijn weet iedereen. Niet alleen de CO2-uitstoot tijdens het gebruik maar ook de productie van auto’s kost veel energie en grondstoffen. Zo is een elektrische auto 70% minder slecht dan een fossiele auto, dus nog steeds 30% slecht. Dat geldt overigens ook voor andere producten, maar schoon kunnen we elektrisch rijden niet noemen.

(on)Heilige koe

Door de discussie rondom de luchtvervuiling van auto’s blijkt ineens veel meer mogelijk dan we dachten met onze heilige koe. Deel auto’s blijken in opkomst, maar ook appartementen gebouwen zonder parkeerplaatsen worden in grote steden op verschillende plekken gebouwd. Is de heilige koe dan niet meer zo heilig?

In het buitenland gaan ze al verder en worden auto’s uit het centrum geweerd. Zo mag je in grote steden in Italië als buitenlander de stad niet meer in en is Saas Fee in Zwitserland al jaren autovrij. In Europa wordt er volop geëxperimenteerd met leefstraten, waar de auto tijdelijk niet welkom is na initiatief uit Gent in België. Ook het Noorse Oslo zet de volgende stap en verbiedt diesel en benzine auto’s.

Is dit het begin van de volgende transitie: autoloze stadscentra? Volgen daarna de autoloze wijken? Steden en wijken waar het openbare gebied weer ten gunste komt aan de bewoners. Mobiliteit bestaat uit meerdere middelen, die slim worden gecombineerd. Een mobiliteitshub wordt niet alleen voor bouwmaterialen maar ook voor auto’s en mensen gebruikt. Daardoor kunnen stoepen en parkeerplaatsen worden ingezet voor moestuinen, meer groen, speeltuinen, buurttafels en meer.

Haal de auto uit de stad. Dat kan ongekende kansen bieden!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54
Bokito of Bonobo?

Bokito of Bonobo?

8 jan om 12:30 uur
timer 3 min

Harm Valk: Je komt in de markt nogal wat ego’s tegen. Mensen en bedrijven die primair acteren vanuit eigen producten, ...

Lees verder »

c21 c54
Adaptief samenwerken: wel getrouwd, maar nóg niet verliefd

Adaptief samenwerken: wel getrouwd, maar nóg ...

6 jan om 08:00 uur
timer 4 min

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de hoeveelheid informatie die we moeten verwerken groeit exponentieel. ...

Lees verder »

c21 c54
Emissieloze bouw

Emissieloze bouw

6 jan om 07:00 uur

Daan Bruggink: Het klinkt als een prachtige utopie. Geen stikstof, geen CO2, geen fijnstof: dat moet een onmogelijk werkelijkheid ...

Lees verder »

c21 c54
Begeleid facilitair managers naar de beste oplossing

Begeleid facilitair managers naar de beste oplossing

28-11-2019 om 15:30 uur

Marc Kooij: Een facilitair manager krijgt veel op z’n bordje. De eisen die aan een modern gebouw gesteld worden, stijgen ...

Lees verder »

c21 c54
Samenwerkende Eilanders omarmen duurzame veenweide

Samenwerkende Eilanders omarmen duurzame veenweide

13-11-2019 om 13:00 uur
timer 6 min

Hoe een koffietafel van private eilandbezitters hun gedrag duurzaam veranderde.

Lees verder »

c21 c54
Laat spreeuwen bomen planten (in plaats van kersen eten)

Laat spreeuwen bomen planten (in plaats van ...

08-11-2019 om 15:30 uur

Marten Valk: Stakingen in het kader van stikstofoxiden. Handhaving van de Pfas-normering. De kreten van Greta Thunberg. Elon ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Weg met de norm, leve de standaard

Weg met de norm, leve de standaard

08-11-2019 om 08:00 uur
timer 4 min

Harm Valk: We hebben een probleem met normen, zeker in de bouw- en vastgoed. Daarom moeten we ervan af. De bouw wordt er ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Regie over innovatie

Regie over innovatie

04-11-2019 om 11:00 uur
timer 3 min

Ik heb al eens eerder over hem geschreven; Bart Bossink, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Labs om verduurzamingsmaatregelen te testen

Labs om verduurzamingsmaatregelen te testen

27-09-2019 om 15:30 uur
timer 7 min

Marjet Rutten: Een paar weken terug vroeg ik mijn netwerk wie er een lab-omgeving kent waar je verduurzamingsmaatregelen voor ...

Lees verder »

c21 c54
Stap uit de comfortzone

Stap uit de comfortzone

23-09-2019 om 07:00 uur
timer 4 min

Marten Valk: Na mijn sabbatical kijk ik met nieuwsgierigheid naar het spanningsveld tussen mijn vakgebied ‘bouwfysica’ ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Kennis? Kennissen!

Kennis? Kennissen!

22-08-2019 om 16:00 uur
timer 3 min

Harm Valk: Vakantie, mooie tijd. Je ziet nieuwe plekken en doet nieuwe indrukken op, of hernieuwt het contact met plekken ...

Lees verder »

c21 c54 c243
Ons Bouwbesluit is crimineel

Ons Bouwbesluit is crimineel

19-08-2019 om 15:30 uur
timer 3 min

Onno Dwars: Het Bouwbesluit is crimineel en daarom wordt het hoog tijd dat het ouderwetse model flink op de schop gaat. We ...

Lees verder »

Reacties

ik vind de simplistische toon van deze stelling nogal infantiliserende....what is gebeurt met de trias energetica philosophy? - ik begin een politiek luchtje en self promotie aan deze website te ruiken. niet vergetten dat de doelgroep bestaat ook uit ervaren,zelf geactiveerde en kritische denkende volwassenen.

Ik geloof er niets van, oneens. Integendeel, ik denk dat elektrische auto's een boost zullen geven aan autogebruik, met een verschuiving van bezit naar gebruik via elektrische deelauto's. Zeker in binnenstad. En zodra zelfrijdende auto's doorbreken, vraag ik me eerder af of openbaar vervoer daar nog tegenop kan concurreren... terwijl het hard nodig is

De elektrische auto is veel schoner dan de door Onno beweerde 30% van een fossiele auto. Dan zou fietsen ook vervuilend zijn. Het is ook infantiel om auto's uit een hele stad te weren. Dat zou betekenen dat inwoners dagelijks uren moeten lopen, zoals inwoners van ontwikkelingslanden uren moeten lopen om het dagelijkse water te halen. En onze stadscentra bevatten al autovrije of luwe delen,dat noemen we winkelcentra. De winkeliers willen natuurlijk wel klanten, en daarvoor betaalbare parkeer ruimte voor auto's. Onno, ga kavels koop-windpark verkopen bij he gasloze huizen, dat maakt warmte een factor 7 goedkoper. Je klanten snappen dat, jij ook?

Nou ik begrijp Onno wel hoor. Het zal nog wel even duren, maar ik vind de mindset wel aardig. Waar het volgens mij vooral om gaat is dat we de kans krijgen een heel andere kwaliteit van leefomgeving te realiseren. Nieuwe zelfrijdende auto’s, heel nieuwe kansen voor de huidige parkeerproblemen! Het weren van de auto uit de stad wil niet zeggen dat je huis onbereikbaar is, het moet alleen anders opgelost worden. En hoeft nog minder te betekenen dat klanten wegblijven uit winkels. Juist kansen voor een veel betere woon/winkelbeleving met een betere luchtkwaliteit.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up