In 5 stappen meer grip op de kwaliteit van je gebouw

timer4 min
In 5 stappen meer grip op de kwaliteit van je gebouw

Het blijft een worsteling voor menig facilitair manager: overzicht en regie houden over de prestaties van een pand. Zeker omdat er vaak van álles verandert (ook zonder dat je dat weet). Hoe kan de techniek je helpen om te zorgen voor een blijvend gezonde werkomgeving, tevreden gebruikers en voorspelbare kosten?

Een prachtig, kraaknieuw bedrijfspand. Alles fris en smetteloos. Een genot om in te werken en verblijven. Het gebouw functioneert precies in lijn met wat de gebruikers wensen en waar het voor ontworpen is. Maar de tijd staat niet stil. Op den duur gaan er dingen veranderden. In sommige ruimtes komen er bureaus bij. Een nieuwe koffiemachine vereist aanpassingen aan de pantry. In het kader van ‘ontmoeting stimuleren’ staat ineens ergens een grote statafel. En in het bedrijfsrestaurant blijkt een extra koelcel nodig.

Zorgt dat voor problemen? Nee, zulke kleine veranderingen hebben nog weinig impact op het werk- en verblijfcomfort. Gevolgen voor de gestelde ruimtecondities zijn nog op te vangen binnen het oorspronkelijke ontwerp. Toegegeven, niet altijd houdt men de facilitair manager op de hoogte van dit soort aanpassingen, maar het is te doen om nadien het huisvestingsplan hierop aan te passen.

Wat er mis kan gaan

We draaien de klok nog een jaar of vijf verder. Meestal volgt dan het serieuzere werk, vaak als gevolg van transities binnen een organisatie. Ruimtes worden verbouwd, wanden verplaatst, complete afdelingen verhuisd, beveiligingszones aangepast, noem maar op. Vaak gaan groepen gebruikers zelf aan de gang om dit soort verbouwingen te regelen. Met hoge druk op een eventueel aangehaakte facilitair manager om in heel korte tijd de nieuwe situatie in orde te maken. In zo’n geval is men al blij als het meubilair geregeld is en de gebruikers aan de slag kunnen.

Zulke grote huisvestingsbewegingen, zeker onder tijdsdruk, maken het wel spannend om de gebouwprestaties op niveau te houden. Voor de facilitair manager is het steeds minder duidelijk of het oorspronkelijke ontwerp en onderhoud eigenlijk nog kloppen met de nieuwe gebruikerswensen. Zeker als gebruikers nog op eigen initiatief aanpassingen doen in de bezetting, zonder zich al te veel te bekommeren om wat dit betekent voor het comfort in de ruimte. Zo kan het gebeuren dat gebruikers last krijgen van het slechte comfort, een verkeerde lichtpositionering of een te luidruchtige werkomgeving.

Duurzaam Gebouwd-expert Marc Kooij

Hoe de technologie kan helpen

Verandering is onvermijdelijk. Maar hoe kun je als facilitair manager toch inzicht en regie houden? En hoe kun je blijven zorgen voor een gezonde werkomgeving, tevreden gebruikers en voorspelbare kosten?

Stap 1

Zorg dat je (via sensortechnologie) inzicht krijgt in de bezetting en benutting van het gebouw. Vaak blijkt de bezetting anders dan gebruikers doen voorkomen. En veelal worden alternatieve werkplekken niet gebruikt omdat ze niet bekend zijn. Een analyse van deze gegevens kan zorgen voor verrassende inzichten en interessante maatregelen.

Stap 2

Haal een technologie in huis waarmee je behalve de bezetting ook de ruimtecondities kunt meten die invloed hebben op een gezonde werkomgeving. Via de almaar ontwikkelende sensortechnologie, big data en slimme algoritmes is hier inmiddels heel goed inzicht in te krijgen. Zelf ben ik ook betrokken bij de ontwikkeling van die technologie, en de mogelijkheden zijn veelbelovend.

Stap 3

Laat trendanalyses maken op basis van de opgeslagen gegevens uit stap 1 en 2. Hiervoor is een platform nodig dat niet alleen realtime info geeft over ruimtecondities, maar dat deze gegevens ook handig opslaat. Deze analyses kunnen heel bruikbare inzichten opleveren.

Stap 4

Ga met deze informatie vroegtijdig met je gebruikers(groepen) in gesprek – óók als er geen wijzigingen zijn. Inzicht in de eigenschappen van ruimtes geeft altijd stof om over te praten. Dit levert vaak weer nuttige managementinformatie op. Zoals dat er misschien minder ruimte nodig voor hetzelfde aantal gebruikers. Zo vallen mooie besparingen te verwezenlijken, waarbij je ook nog eens kan aantonen dat de werkomgeving voldoet aan de gestelde gezondheidswaardes.

Stap 5

Ga nog een stap verder en leg gebruikerservaringen vast via een app. Deze gegevens kun je spiegelen aan de informatie uit stap 3 om te zien waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Nog even in het kort

Veranderingen in de huisvesting zijn niet erg. Ze horen erbij. Maar zorgt dat je mogelijke problemen voor bent. Ga niet pas ná de verbouwing meten of de ruimte voldoet aan gezondheidseisen. Denk vooraf na over welke aanpassigen nodig zijn om de ruimtes na de verbouwing te laten voldoen aan de eisen. Gebruik daarvoor eventueel een testopstelling. Deze moeite verdient zich gemakkelijk terug, want het voorkomt ingrepen achteraf, vaak gepaard met spoed en overlast. Bovendien: een gezonde en prettige werkomgeving draagt flink bij aan het welzijn én de productiviteit van de gebruikers.

Beelden via: Strukton Worksphere

Gerelateerde artikelen, events & downloads

Gezonde Gebouwen = beheersing van bedrijfskosten

Gezonde Gebouwen = beheersing van bedrijfskosten

13 mrt om 11:00 uur
timer 6 min

De kracht van communicatie, geluksgevoel, WELL en een connectief gebouw: er kwam veel interessants voorbij tijdens ...

Lees verder »

Primeur: DG-partner is eerste Europese WELL Performance Testing Organization

Primeur: DG-partner is eerste Europese WELL ...

11 mrt om 10:00 uur
timer 1 min

Duurzaam Gebouwd-partner DGMR laat met trots weten dat ze als eerste bureau van Europa sinds kort een officieel ...

Lees verder »

Nederland heeft nu twee WELL-testers in huis

Nederland heeft nu twee WELL-testers in huis

20 feb om 14:30 uur
timer 2

Met de certificering van Marjon van Harten en Coen van der Graaf heeft DGMR als eerste in Nederland twee WELL Performance ...

Lees verder »

Nieuwe norm voor ventilatie van gebouwen

Nieuwe norm voor ventilatie van gebouwen

14 feb om 10:00 uur
timer 1 min

De NEN 1087 is de nieuwe norm voor de ventilatie van gebouwen. Deze norm is herzien en vormt de bepalingsmethode ...

Lees verder »

Bijeenkomst blikt vooruit op duurzaam en gezond beurskwartier

Bijeenkomst blikt vooruit op duurzaam en gezond ...

14 jan om 08:00 uur

Het Beurskwartier achter het centraal station Utrecht wordt innovatief, duurzaam en gezond. De slotbijeenkomst ...

Lees verder »

FLOW: technologisch hoogstandje, gezond voor zijn gebruiker

FLOW: technologisch hoogstandje, gezond voor ...

18-12-2018 om 11:00 uur
timer 6 min

Een duurzaam kantoorgebouw, waar het welzijn van de gebruiker centraal staat. Zo’n kantoor wil iedereen, ...

Lees verder »

‘Zorg voor prominente rol van health & wellbeing in verduurzaming’

‘Zorg voor prominente rol van health & ...

14-12-2018 om 11:00 uur
timer 3 min

De kantorenmarkt komt in beweging. Gebouweigenaren realiseren zich dat ze nú actie moeten ondernemen om ...

Lees verder »

Gezond binnenklimaat als visitekaartje naar binnen èn buiten

Gezond binnenklimaat als visitekaartje naar ...

23-11-2018 om 15:30 uur

“Practice what you preach”, moet De Vries en Verburg Bouw gedacht hebben toen ze startte met de verduurzaming ...

Lees verder »

OfficeVitae nieuwe partner van Duurzaam Gebouwd

OfficeVitae nieuwe partner van Duurzaam Gebouwd

21-11-2018 om 15:30 uur
timer 3 min

OfficeVitae is nieuw in het partnernetwerk van Duurzaam Gebouwd. Via een interview laat directeur Tako Werts weten ...

Lees verder »

Medemenselijkheid in de bouw

Medemenselijkheid in de bouw

30-10-2018 om 08:00 uur
timer 4 min

'Gezondheid is de nieuwe duurzaamheid', hoor je wel eens rondzingen. Mijn voorspelling is dat over twintig jaar ...

Lees verder »

Pleijsier Bouw bouwt zijn eigen gezonde en duurzame kantoorpand

Pleijsier Bouw bouwt zijn eigen gezonde en duurzame ...

25-10-2018 om 15:30 uur
timer 6 min

Rijdend over de A28 ter hoogte van Nijkerk kan het de automobilist bijna niet ontgaan: het opvallende nieuwe kantoorpand ...

Lees verder »

Uitdaging voor gezonde gebouwen schuilt in bewonerscommunicatie

Uitdaging voor gezonde gebouwen schuilt in bewonerscommunicatie

27-09-2018 om 13:00 uur
timer 6 min

Technische snufjes in woningen moeten ervoor zorgen dat het binnenklimaat dagelijks optimaal is. Toch weten bewoners ...

Lees verder »

Reacties

In 5 stappen meer grip op de kwaliteit van je gebouw! Prachtig! Een titel die mij bijzonder aanspreekt evenals de initiatieven die hieraan bijdragen. Mijn werk bestaat uit het optimaliseren van de kwaliteit van een gebouw. Weliswaar een veel vergeten kwaliteit: de energie van een gebouw en dan net die andere energie om een pand warm en comfortabel te laten voelen. Mijn werk voor Flow in Home B.V. bestaat uit het energetisch reinigen van woningen, gebouwen, bedrijven en gebieden. Door de energetische reiniging wordt drama uit het verleden los gemaakt en verwijderd, waardoor ruimte ontstaat voor iets nieuws. Ik ben benieuwd wat u van het werk van Flow in Home B.V. vindt. www.flowinhome.com Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht en ik kijk ernaar uit iets van u te horen. Ik wens u veel succes met uw mooie werk! Met vriendelijke groet, Inge van Duin directeur en adviseur 06-27052358

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up