De omgekeerde wereld!

timer3 min
De omgekeerde wereld!

#vangaslos. Een verhitte discussie. Ook de netbeheerders kiezen positie in het debat over de snelheid waarin wij als BV Nederland van het aardgas af gaan. Zo ook Stedin. Net als ik, is Stedin van mening dat we naar een samenleving moeten waarbij warmte niet afhankelijk is van aardgas. Vanuit die gedachte komt het bedrijf met drie maatregelen die in lijn liggen met de op handen zijnde schrapping van de aansluitplicht op het aardgasnetwerk. Een van de maatregelen is de inkeerregeling. Deze regeling geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om al aangegane contracten open te breken. Dit wanneer ze deze bouwprojecten alsnog aardgasloos willen maken. 

Dit lijkt een beetje de omgekeerde wereld. Ik vraag mij dan ook oprecht af, voor wie is deze inkeerregeling nu bedoeld? Zijn het nu de ontwikkelaars die tot inkeer moeten komen of zijn dit toch echt netbeheerders? En wat ik ook niet begrijp, waarom betalen netbeheerders de ontwikkelaars niet wanneer er voor wordt gekozen om niet aan te sluiten op een traditionele gasaansluiting?

Laat ik één ding voorop stellen. Ik omarm elk duurzaamheidsinitiatief en kan alleen maar waardering hebben voor alles wat een bijdrage levert aan de doelstellingen om in 2050 energieneutraal te zijn. Maar het feit dat ik als ontwikkelaar, dankzij Stedin ‘tot inkeer’ kan komen, gaat er bij mij niet in. Het kan namelijk zo zijn dat ik als ontwikkelaar mijzelf aan de voorkant verplicht om niet aan te sluiten op het gasnet. Dit ondanks dat de infrastructuur al is aangelegd in een gebied. Door de nieuwe regeling Stedin kan ik nu kosteloos afstand nemen van een aansluiting. Dit vind ik gek.

Het belang

Want wie heeft er nu een belang bij deze inkeerregeling? In mijn ogen zijn dit (nog) niet primair de ontwikkelaars, het zijn juist de netbeheerders die hierin een groot belang hebben. Ik zal dit toelichten. Als de ontwikkelaars blijven vragen om gasaansluitingen, geeft dit voor de netbeheerder een onrendabele top op de investering. Want één ding weten we nu zeker. Een exploitatieperiode van 40 jaar wordt niet meer gehaald. Daarnaast zal het ontmantelen van de bestaande gasnetten veel geld gaan kosten. En wat te denken van de maatschappelijke kosten? Dit zijn de kosten om hele buurten mee te krijgen in de voorliggende energietransitie? Deze kosten zijn op dit moment nog onvoldoende in kaart gebracht. Kortom, veel kosten voor de netbeheerders dus. Daarom vraag ik mijzelf hardop af, waarom wordt de inkeerregeling niet vervangen voor een stimuleringsregeling? Het zijn namelijk de (onrendabele) investeringen van de netbeheerders welke moeten worden voorkomen.

Traditioneel netwerk vervangen

Ik ben dan ook van mening dat er een inkeerregeling moet komen vanuit de NEPROM, de Nederlandse Verenging voor Bouwers en Ontwikkelaars (NVB), Bouwend Nederland en van de Vereniging Eigenhuis. Een inkeerregeling voor de netbeheerders. Het zijn de netbeheerders die ‘tot inkeer’ mogen komen, om zo de traditionele gasnetten te vervangen door slimme duurzame(re) warmtenetten. Het is de taak van de netbeheerder om dit nieuwe warmtenet te realiseren. Dit betekent dat de netbeheerders met een stimuleringsregeling moeten komen. Een regeling die ontwikkelaars juist activeert om de vraag naar gasnetten of gasaansluitingen te verminderen. Dit is niet alleen een winst voor de netbeheerders, maar veel belangrijker, ook voor het milieu. En laten we ook niet onze pensioenfondsen, huiseigenaren, corporaites niet vergeten die hun huis niet meer gasloos hoeven te maken. Dus. Wie moet er nu tot inkeer komen? De ontwikkelaars of netbeheerders?

Stedin dank dat jullie je nek uitsteken en #vangaslos een thema maken.

* Zonder een stimuleringsregeling kan je ook gasloos bouwen en afzien van de aansluitplicht, deze stimuleringsregeling kan juist helpen bij de laatste ontwikkelaars en bouwers die nog niet gasloos bouwen en om de bestaande voorraad gasloos te maken).

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c54 c260
30

30

In de numerologie staat het getal 30 symbool voor creativiteit en optimisme. Wellicht niet geheel toevallig dat demissionair minister De Jonge de ambitie uitte ...

Lees verder

c21 c40 c54
De groennorm voor steden: een reflectie

De groennorm voor steden: een reflectie

‘Vele miljarden nodig voor vergroening van steden’, zo kopte dagblad Trouw recentelijk. In het rapport, dat onlangs aangeboden werd aan demissionair ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

The soaring twenties: het besef dat de temperaturen stijgen. Weten welke gevolgen dit heeft voor de zeespiegel en voor alle ecosystemen op de planeet. De zeespiegel ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Steek je NECK uit<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Steek je NECK uit”

Het is vreselijk om te zien hoeveel ellende er uit oorlog en vele andere soorten ontwrichtingen voorkomt. Dit knaagt aan alles en dreunt door in onze Tweede Kamer-verkiezingen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>De rol van AI en IT wordt enorm!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “De rol van AI en IT ...

In tijden van netcongestie, met name voor nieuwe en extra netaansluitingen, bestaat voor grote kantoorgebouwen en industrieën steeds vaker de noodzaak om het ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Als het aan mij ligt, doen we het zo!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Als het aan mij ...

Begin november 2023 voorspelde de Europese klimaatdienst Copernicus dat 2023 wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten wordt. Alarmerende berichten over het smelten ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Dit jaar maakt de weg vrij voor grootschalige duurzaamheid.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Dit jaar maakt de weg ...

Waarom wordt 2024 hét kanteljaar op duurzaamheidsvlak? We interviewen Bram Adema van CFP Green Buildings, die de urgentie voor verduurzaming laat zien voor ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>We ontkomen niet aan politieke vertraging; markt meer aan zet.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “We ontkomen niet aan ...

Na de politieke aardverschuiving op 22 november werd duurzaam Nederland wakker met een flinke kater. De verkiezingsuitslag staat niet voor een kleine verandering, ...

Lees verder

c21 c41 c54 c237 c265 c299
Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen en wijken

Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen ...

Om innovaties aan te jagen, moeten we woningen blijven bouwen en verkopen. Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang het financiële speelveld te veranderen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar het social tipping point

Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om een ambitieuze CO2-strategie ...

Lees verder

c21 c41 c54 c243 c265
De toekomst van energiebeheer: de smart power plant

De toekomst van energiebeheer: de smart power ...

Een smart power plant is de sleutel voor een groene toekomst van je bedrijf. Deze innovatieve systemen openen de deur naar kostenbesparing, duurzaamheid én ...

Lees verder

c21 c54
Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar wonen

Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar ...

“Het is in veel gevallen beter om wat we al hebben aan te passen, het zogenaamde retrofitten, dan te beginnen vanaf nul.” Dat zegt Leander Grasman, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up