Onze route verandert constant

timer4 min
Onze route verandert constant

Deze zomer had ik een weekend weg gepland. Mijn verjaardagscadeau: twee dagen wandelen in de Alpen met mijn broer en daarna mijn moeder verrassen op haar verjaardag. Oftewel: vrijdag naar München, maandag weer terug.

Vliegtickets waren zo geboekt. Alles geregeld dus. Toch liep het anders dan verwacht: de vrijdag in de week voor vertrek overleed een goede vriendin van me en de begrafenis werd op de maandag erop – de verjaardag van mijn moeder – aangezet. Daarom werden de plannen bijgesteld: op vrijdag vliegen, zaterdag wandelen, zondag naar moeder en maandag naar de begrafenis. Dat betekende dat de vlucht van maandag zou komen te vervallen en we in plaats daarvan tweemaal vier uur in de trein zouden doorbrengen. Geen probleem.

Dat het een bijzondere reis werd bleek al snel toen we vrijdag de trein naar Schiphol instapten en op de grond € 50 vonden. Op navraag was niemand die verloren. Vervolgens kwamen we ruim op tijd voor vertrek op Schiphol aan. De stemming sloeg om toen de dame bij het inchecken meldde dat de vlucht overboekt was. Inchecken lukte dus niet en een ticket printen ook niet. Daarop schreef ze van hand een ticket uit waarmee we aan de gate dan zouden kunnen kijken of we mee kunnen gaan.

De volgende horde was het overtuigen van de beveiliging dat we met handgeschreven tickets door de security mochten. Dat lukte! Vervolgens liepen we door naar de gate en moesten we daar even wachten, want onze vlucht had zogenaamd 20 minuten vertraging. Voor ons in de rij stonden al meer mensen die een ticket hadden dat blijkbaar niet geldig was in verband met de overboeking. Het wachten gaf ons de mogelijkheid mee te kijken hoe een passagier van de vlucht voor ons geweigerd werd en door de marechaussee afgevoerd werd. Een slecht voorteken voor wat er zou komen.

Maar na een half uur werd duidelijk dat iedereen mee mocht. Dus opgetogen stapten we allen het vliegtuig in. Inmiddels waren we al meer dan een half uur later vertrokken dan de bedoeling was, maar het zou allemaal goed komen. Gedurende het hele circus informeerde ik mijn broer, die ons op het vliegveld in München zou ophalen.

Scheldkannonnade

In het vliegtuig bleek ons vertrekslot te zijn vervallen, dus moesten we weer wachten. De kapitein trakteerde ons op een scheldkanonnade gericht op de slechte service van Schiphol, die volgens hem schuld had aan de vertraging. Precies twee uur na de oorspronkelijke vertrektijd stegen we om 23:45 op. Na een één uur durende vlucht zouden we er eindelijk zijn. Onze ingekorte wandeling op zaterdag in de bergen zou door kunnen gaan.

Toch verliep het anders. 20 minuten na opstijgen werd omgeroepen dat we door zouden vliegen naar Wenen, omdat er in München een nachtvluchtverbod geldt. De stemming in het vliegtuig werd er niet beter op. Inmiddels durfden de stewardessen nauwelijks nog hun pantry uit. Vragen konden ze toch niet beantwoorden.

Na de landing op Schwechat stonden er opeens ongeveer 200 man in een hal waar informatie verstrekt zou worden. Echter was de balie dicht en gezien de tijd bleek de luchthaven verder leeg te zijn. Uiteindelijk zette de groep zich in beweging en werd bij een andere gate iemand gevonden die kon vertellen wat de opties waren.

Met minimaal zes mensen een taxi delen – anders zouden de kosten van meer dan 800 Euro niet vergoed worden. Enig probleem: er waren alleen taxis beschikbaar met vijf plekken. Dus bleven er drie opties over: de vlucht omboeken voor de volgende dag, om vijf uur in de middag. Een auto huren, maar alle verhuurbedrijven waren gesloten. Een hotel aanvaarden en dan met de trein verder.

Drukte door gestrande vluchten

Uiteindelijk zijn we maar een taxi ingegaan en naar een hotel gegaan. Bij het hotel nogmaals in de rij om in te checken en om 4:30 eindelijk op de kamer. De volgende ochtend bij het ontbijt hoorden we dat er helaas tot 14:00 uur geen taxis beschikbaar waren in verband met drukte door de gestrande vluchten van de vorige dag. Het was al lang duidelijk dat de wandeling niet door zou gaan. Dus maar meteen naar mijn moeder en met haar het weekend doorbrengen. De wandeling in de bergen moest maar wachten.

Nu zie ik u vragend kijken: wat heeft dit verhaal met duurzaam bouwen te maken. Op het eerste gezicht niets, behalve dat ik het gevoel heb dat we een doel voor ogen hebben en de weg daarnaartoe uitstippelen. Echter verandert die route voortdurend door omstandigheden. Soms moeten we zelfs de doelen bijstellen door voortschrijdend inzicht. Maar de intentie en goals blijven hetzelfde. Hiervoor heb je flexibiliteit en aanpassingsvermogen nodig om niet in het proces te blijven hangen.

En wat ik geleerd heb van mijn overleden vriendin: het gaat om oprecht in je doelen geloven en deze realiseren met gelijkgezinden en dierbaren. Het liefst ook nog in zogenaamde quality time.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

Daktegeltax

Daktegeltax

6 dec om 15:30 uur
timer 3 min

Erik Steegman: Het is alweer een tijd geleden dat het woord tuintegeltax hardop is uitgesproken. Dat komt mede door de reuring ...

Lees verder »

'Jonge Honden' toont meetmethoden circulair bouwen

'Jonge Honden' toont meetmethoden circulair ...

5 dec om 15:30 uur
timer 3 min

Hans Korbee: Circulair bouwen is een hot item, ook op DuurzaamGebouwd.nl. Over wat dat circulair nu precies inhoudt, lopen de ...

Lees verder »

IoT - Kinderen van alle demo's

IoT - Kinderen van alle demo's

4 dec om 15:30 uur
timer 7 min

Maciej Cichocki: 50 jaar geleden gaf Engelhart een interactieve presentatie van een innovatieve communicatiemethodiek en het gebruik ...

Lees verder »

Snel 80% gasreductie met circulair denken en bestaande techniek

Snel 80% gasreductie met circulair denken en ...

26 okt om 15:30 uur
timer 4 min

De ambitie om bestaand vastgoed in één klap #VanGasLos, is in de meeste gevallen onbetaalbaar. Hierdoor ...

Lees verder »

Geen eenheidsworst maar randvoorwaarden

Geen eenheidsworst maar randvoorwaarden

22 okt om 15:30 uur
timer 3 min

Harm Valk: We zijn zo gewend geraakt aan standaardoplossingen voor het energieconcept van gebouwen, dat de indruk bestaat ...

Lees verder »

5 tips voor organisaties om in te spelen op digitale ontwikkelingen

5 tips voor organisaties om in te spelen op ...

9 okt om 08:00 uur
timer 5 min

Marjet Rutten: Digitalisering brengt enorm veel kansen met zich mee. Sneller werken, kosten besparen, meer waarde creëren ...

Lees verder »

'Conceptbouwers kunnen nu voorsprong nemen'

'Conceptbouwers kunnen nu voorsprong nemen'

26 sep om 15:30 uur
timer 3 min

Hendrik-Jan Weggeman: Dagelijks krijgen we digitale updates van de vak-media over wat hot is in onze branche. Soms is dat heel inspirerend, ...

Lees verder »

Ouwe zooi kan echt niet meer

Ouwe zooi kan echt niet meer

25 sep om 15:30 uur
timer 6 min

Selina Roskam: In Nederland zijn er ruim 600.000 utiliteitsgebouwen. En daarvan moet het energieverbruik omlaag en daarin moet ...

Lees verder »

Circularikoek

Circularikoek

14 sep om 16:00 uur
timer 1 min

Met verbazing heb ik deze week gekeken naar een uitzending van Zembla. Kunststofgrasmatten dienen te worden gerecycled, ...

Lees verder »

Als gelijken aan tafel: de nieuwe ketensamenwerking

Als gelijken aan tafel: de nieuwe ketensamenwerking

10 sep om 15:30 uur
timer 3 min

Marc Kooij: Het aloude samenwerkingsmodel in de bouw en installatie moet op de schop. Om telkens nieuwe duurzame concepten ...

Lees verder »

Zoekt en gij zult verbinden…!

Zoekt en gij zult verbinden…!

5 sep om 08:00 uur
timer 2 min

…… en verbinden, dat zullen we! Want wat een mooi nieuws. Een volgende mijlpaal voor Alba Concepts. ...

Lees verder »

Nieuwe regeling hypothecair krediet vertraagt de echte verduurzaming

Nieuwe regeling hypothecair krediet vertraagt ...

21 aug om 15:30 uur
timer 2 min

Onno Dwars: Het tijdelijk hypothecair krediet legt helaas expliciet bloot dat we niet geloven in de energieprestatieregeling ...

Lees verder »

Reacties

Bedankt voor de bijzonder verhaal en sympathieen voor je verlies thomas - mag ik enkele aansluitend vragen stellen; - hoe duurzaam was de begrafenis? (bijzonder maatregelen ofzo?) - hoe compenseerde je de uitstoot van de vlucht ? (redenering - elke jaar plusmin 250,000 ton co2 is door de ocean direct geabsorbeert tegenover 8,000 ton plastic ...om wat perspectief te bieden)

Misschien was met de trein naar München gaan nog niet zo'n slechte optie geweest....

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up