De auto is passé

De auto is passé

Massaal wordt de discussie gevoerd over het versneld invoeren en opschalen van elektrische auto’s in Nederland. Maar op de achtergrond wordt de discussie gevoerd over de auto als principe. Heeft de auto nog de toekomst of betekent de komst van de elektrische auto het einde van de auto? Is er sprake van zelfdestructieve innovatie?

Dat auto’s vervuilend zijn weet iedereen. Niet alleen de CO2-uitstoot tijdens het gebruik maar ook de productie van auto’s kost veel energie en grondstoffen. Zo is een elektrische auto 70% minder slecht dan een fossiele auto, dus nog steeds 30% slecht. Dat geldt overigens ook voor andere producten, maar schoon kunnen we elektrisch rijden niet noemen.

(on)Heilige koe

Door de discussie rondom de luchtvervuiling van auto’s blijkt ineens veel meer mogelijk dan we dachten met onze heilige koe. Deel auto’s blijken in opkomst, maar ook appartementen gebouwen zonder parkeerplaatsen worden in grote steden op verschillende plekken gebouwd. Is de heilige koe dan niet meer zo heilig?

In het buitenland gaan ze al verder en worden auto’s uit het centrum geweerd. Zo mag je in grote steden in Italië als buitenlander de stad niet meer in en is Saas Fee in Zwitserland al jaren autovrij. In Europa wordt er volop geëxperimenteerd met leefstraten, waar de auto tijdelijk niet welkom is na initiatief uit Gent in België. Ook het Noorse Oslo zet de volgende stap en verbiedt diesel en benzine auto’s.

Is dit het begin van de volgende transitie: autoloze stadscentra? Volgen daarna de autoloze wijken? Steden en wijken waar het openbare gebied weer ten gunste komt aan de bewoners. Mobiliteit bestaat uit meerdere middelen, die slim worden gecombineerd. Een mobiliteitshub wordt niet alleen voor bouwmaterialen maar ook voor auto’s en mensen gebruikt. Daardoor kunnen stoepen en parkeerplaatsen worden ingezet voor moestuinen, meer groen, speeltuinen, buurttafels en meer.

Haal de auto uit de stad. Dat kan ongekende kansen bieden!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c54 c260
30

30

In de numerologie staat het getal 30 symbool voor creativiteit en optimisme. Wellicht niet geheel toevallig dat demissionair minister De Jonge de ambitie uitte ...

Lees verder

c21 c40 c54
De groennorm voor steden: een reflectie

De groennorm voor steden: een reflectie

‘Vele miljarden nodig voor vergroening van steden’, zo kopte dagblad Trouw recentelijk. In het rapport, dat onlangs aangeboden werd aan demissionair ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

The soaring twenties: het besef dat de temperaturen stijgen. Weten welke gevolgen dit heeft voor de zeespiegel en voor alle ecosystemen op de planeet. De zeespiegel ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Steek je NECK uit<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Steek je NECK uit”

Het is vreselijk om te zien hoeveel ellende er uit oorlog en vele andere soorten ontwrichtingen voorkomt. Dit knaagt aan alles en dreunt door in onze Tweede Kamer-verkiezingen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>De rol van AI en IT wordt enorm!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “De rol van AI en IT ...

In tijden van netcongestie, met name voor nieuwe en extra netaansluitingen, bestaat voor grote kantoorgebouwen en industrieën steeds vaker de noodzaak om het ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Als het aan mij ligt, doen we het zo!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Als het aan mij ...

Begin november 2023 voorspelde de Europese klimaatdienst Copernicus dat 2023 wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten wordt. Alarmerende berichten over het smelten ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Dit jaar maakt de weg vrij voor grootschalige duurzaamheid.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Dit jaar maakt de weg ...

Waarom wordt 2024 hét kanteljaar op duurzaamheidsvlak? We interviewen Bram Adema van CFP Green Buildings, die de urgentie voor verduurzaming laat zien voor ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>We ontkomen niet aan politieke vertraging; markt meer aan zet.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “We ontkomen niet aan ...

Na de politieke aardverschuiving op 22 november werd duurzaam Nederland wakker met een flinke kater. De verkiezingsuitslag staat niet voor een kleine verandering, ...

Lees verder

c21 c41 c54 c237 c265 c299
Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen en wijken

Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen ...

Om innovaties aan te jagen, moeten we woningen blijven bouwen en verkopen. Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang het financiële speelveld te veranderen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar het social tipping point

Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om een ambitieuze CO2-strategie ...

Lees verder

c21 c41 c54 c243 c265
De toekomst van energiebeheer: de smart power plant

De toekomst van energiebeheer: de smart power ...

Een smart power plant is de sleutel voor een groene toekomst van je bedrijf. Deze innovatieve systemen openen de deur naar kostenbesparing, duurzaamheid én ...

Lees verder

c21 c54
Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar wonen

Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar ...

“Het is in veel gevallen beter om wat we al hebben aan te passen, het zogenaamde retrofitten, dan te beginnen vanaf nul.” Dat zegt Leander Grasman, ...

Lees verder

Reacties

ik vind de simplistische toon van deze stelling nogal infantiliserende....what is gebeurt met de trias energetica philosophy? - ik begin een politiek luchtje en self promotie aan deze website te ruiken. niet vergetten dat de doelgroep bestaat ook uit ervaren,zelf geactiveerde en kritische denkende volwassenen.

Ik geloof er niets van, oneens. Integendeel, ik denk dat elektrische auto's een boost zullen geven aan autogebruik, met een verschuiving van bezit naar gebruik via elektrische deelauto's. Zeker in binnenstad. En zodra zelfrijdende auto's doorbreken, vraag ik me eerder af of openbaar vervoer daar nog tegenop kan concurreren... terwijl het hard nodig is

De elektrische auto is veel schoner dan de door Onno beweerde 30% van een fossiele auto. Dan zou fietsen ook vervuilend zijn. Het is ook infantiel om auto's uit een hele stad te weren. Dat zou betekenen dat inwoners dagelijks uren moeten lopen, zoals inwoners van ontwikkelingslanden uren moeten lopen om het dagelijkse water te halen. En onze stadscentra bevatten al autovrije of luwe delen,dat noemen we winkelcentra. De winkeliers willen natuurlijk wel klanten, en daarvoor betaalbare parkeer ruimte voor auto's. Onno, ga kavels koop-windpark verkopen bij he gasloze huizen, dat maakt warmte een factor 7 goedkoper. Je klanten snappen dat, jij ook?

Nou ik begrijp Onno wel hoor. Het zal nog wel even duren, maar ik vind de mindset wel aardig. Waar het volgens mij vooral om gaat is dat we de kans krijgen een heel andere kwaliteit van leefomgeving te realiseren. Nieuwe zelfrijdende auto’s, heel nieuwe kansen voor de huidige parkeerproblemen! Het weren van de auto uit de stad wil niet zeggen dat je huis onbereikbaar is, het moet alleen anders opgelost worden. En hoeft nog minder te betekenen dat klanten wegblijven uit winkels. Juist kansen voor een veel betere woon/winkelbeleving met een betere luchtkwaliteit.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up