Primeur in Schiedam: eerste houten parkeergarage van Nederland

timer3 min
Primeur in Schiedam: eerste houten parkeergarage van Nederland

Continental Car Parks ontwikkelt volgend jaar de eerste houten parkeergarage van Nederland in Schiedam. Daarnaast bouwt het bedrijf gestaag door aan allerlei mobiliteitshubs met verschillende functionaliteiten. 

Continental Car Parks liet vorig jaar verschillende partijen onderzoek doen naar de haalbaarheid van de houten parkeergarage. “Technisch gezien kan het, een houten parkeergarage”, vertelt Jeroen Drenth, commercieel directeur van Continental Car Parks. “We dachten eerst dat je bij een brand aan de goden bent overgeleverd en hadden ook onze vraagtekens over de belastbaarheid van hout. Daarnaast vroegen we ons hardop af hoe duurzaam hout is.”

Onderzoekers, architecten en brandveiligheidsexperts namen alle twijfels weg bij het bedrijf en in de tweede helft van 2021 start de bouw van het herontwikkelingsproject De Nieuwe Kethelpoort in de wijk Schiedam-Nieuwland. De Nieuwe Kethelpoort bestaat uit zo’n 140 (huur)appartementen in het middensegment, circa 35 (koop)woningen en 25 zorgwoningen op de locatie van de voormalige LTS aan de Monseigneur Nolenslaan. De houten parkeergarage heeft meerde parkeerlagen, 165 parkeerplaatsen voor auto’s en 750 fietsparkeerplaatsen. “De fundatie van de parkeergarage is van beton, de liggers en de vloeren zijn van hout. Ongeveer tachtig procent van de garage bestaat uit houten onderdelen.” Straatparkeren is in de Nieuwe Kethelpoort verleden tijd omdat het gebied geheel autovrij wordt ingericht.

Onderbelicht

Binnen gemeenten is houtbouw nog een beetje onderbelicht, merkt Drenth. “Maar als je goed uitlegt wat er allemaal mogelijk is, ontstaat er interesse. Het gebruik van duurzame materialen past ook binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van gemeenten. Daarnaast heb je ook te maken met omwonenden. Niet iedereen is gecharmeerd van een betonnen parkeergarage in de wijk. Maar omdat het gebouw van hout is, vinden mensen het vaak al een stuk mooier. Dat vinden gemeenten ook belangrijk.” Drenth geeft aan dat houtbouw in de basis iets duurder is. “Maar dat is vaak zo met nieuwe ontwikkelingen, kijk bijvoorbeeld naar zonnepanelen. Op een deel van de garage kan er echter ook flink bespaard worden omdat het gebouw een mooi uiterlijk heeft en er geen volledige gevel gebouwd hoeft te worden.”

Mobiliteitshubs

Continental Car Parks is specialist in bovengrondse parkeergarages. Drenth merkt dat er steeds meer functionaliteiten worden toegevoegd aan een garage. “Je krijgt dan al snel het principe van een mobiliteitshub, waar je ook fietsen kunt huren en pakketjes op kan halen. Daarnaast worden er steeds vaker winkels of restaurants in de parkeergarage gebouwd.” Het is een trend, het bouwen van een mobiliteitshub. Continental Car Parks ontwikkelt momenteel hubs in onder meer Utrecht, Den Haag, Almere en Amsterdam. “De ene keer bouwen we een hub met een restaurant en de andere keer met winkels en een grote daktuin. Je hoort vaak over leegstand in parkeergarages. Als je functies toevoegt aan het parkeergebouw wordt op deze locatie parkeren ook aantrekkelijker. Het is een toekomstbestendige oplossing voor het parkeervraagstuk.”

Een mooi voorbeeld van een mobiliteitshub wordt gerealiseerd op het voormalige Fluorterrein in Haarlem. “Met Dura Vermeer Vastgoed B.V. tekenden wij de Design & Build overeenkomst voor dit project. Het gebouw is ontwikkeld volgens een vernieuwend mobiliteitsconcept ‘Multiflex’ en bestaat uit een bovengrondse modulaire parkeergarage met een commerciële plint”, vertelt Drenth.

Nieuw mobiliteitsconcept

De ontwikkellocatie in oostelijk Haarlem is onderdeel van een grotere binnenstedelijke ontwikkeling in Schalkwijk Midden en wordt de komende jaren getransformeerd naar een levendig en groen woon-werkgebied. Het plan van Dura Vermeer bestaat uit commerciële ruimten en woningen waarbij parkeren wordt opgelost middels het geheel nieuwe mobiliteitsconcept de ‘Multiflex’. In de nieuwe bovengrondse parkeergarage staan mobiliteit en ontmoeten centraal. Zo worden er (elektrische) auto’s en fietsen beschikbaar gesteld voor deelgebruik. Drenth: “Op basis van een UAV-GC overeenkomst sloten wij de overeenkomst voor de parkeervoorziening met Dura Vermeer. De voorziening bestaat uit zeven bouwlagen en 283 parkeerplaatsen.”

Steeds meer mensen delen een auto, reizen met het openbaar vervoer en zijn bewuster van hun footprint. In de Mobility Hub wordt, naast parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers, een ‘Smart Dock’ ingericht. Bewoners kunnen gebruikmaken van een groot aantal deelauto’s en -fietsen. Daarnaast komt er een werkcafé voor de buurt en een servicepunt voor het ophalen en wegbrengen van pakketten.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c190 c225 c244
De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

Losmaakbaar detailleren is een voorwaarde voor een circulaire economie. Platform CB’23 illustreerde het belang met een leidraad, om de circulariteitstransitie ...

Lees verder

c21 c190 c225
Ecologisch bouwen: “Meer end-use brandtesten nodig!”

Ecologisch bouwen: “Meer end-use brandtesten ...

Leveranciers en producenten besteden op dit moment nog te weinig aandacht aan de brandveiligheid van toepassingen van ecologische isolatiematerialen. En dat terwijl ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185 c190
Ontwerpstrategieën om milieulast te beperken

Ontwerpstrategieën om milieulast te beperken

Als je de milieulast van een gebouw onder de loep neemt, zie je dat de draagconstructie een groot aandeel heeft in de milieulast: ongeveer 60 procent van de materialen ...

Lees verder

c21 c140 c185 c190 c225
Deal circulair slopen met 37 partijen

Deal circulair slopen met 37 partijen

In de Circulaire Deal Secundaire Bouwmaterialen Noord-Holland Noord worden afspraken gemaakt over het circulair slopen van gebouwen. Circulair oogsten moet volgens ...

Lees verder

c21 c40 c185 c190 c225 c260
Hollands Hout in houtskeletbouwwoningen

Hollands Hout in houtskeletbouwwoningen

Dankzij een samenwerking tussen Staatsbosbeheer en Heijmans wordt OSB-plaatmateriaal gemaakt van hout uit Nederlandse bossen, in houtskeletbouwwoningen verwerkt. ...

Lees verder

c21 c185 c190 c225
Milieu-impact van wanden verlagen tot 3 procent

Milieu-impact van wanden verlagen tot 3 procent

Steeds meer partijen in de bouw richten zich op het beperken van de milieu-impact van gebouwen en stellen hoge eisen aan de materialen die ze toepassen. Het belang ...

Lees verder

c21 c160 c185 c190 c225
‘Holistische aanpak gezondheid kan niet zonder aanpak VOS-emissies’

‘Holistische aanpak gezondheid kan niet ...

Het thema gezondheid lijkt overal aan aandacht te winnen: steeds meer mensen richten zich op gezondere voeding, willen een aangename en gezonde werkplek en stellen ...

Lees verder

c21 c122 c185 c186 c190 c225
Isoleren met biocirculaire grondstoffen

Isoleren met biocirculaire grondstoffen

Wie op zoek is naar isolatiemateriaal, moet wikken en wegen tussen standaard materialen en biobased oplossingen. Ook kun je kiezen voor isolatieproducten op basis ...

Lees verder

c21 c140 c185 c190 c225
Zo pas je de gelijkwaardigheidsbepaling in de praktijk toe

Zo pas je de gelijkwaardigheidsbepaling in de ...

In 2050 wil Nederland volledig circulair zijn. Een van manieren om dit te bereiken, is het zo goed mogelijk hergebruiken van materialen, producten en installaties. ...

Lees verder

c21 c140 c190 c225 c243
Forse CO2-uitstoot productie zonnepanelen stijgt verder

Forse CO2-uitstoot productie zonnepanelen stijgt ...

Bij alle positieve berichten over de enorme hoeveelheid energie die zonnepanelen opwekken, past een stevige kanttekening. De productie ervan is verre van smetteloos ...

Lees verder

c21 c54 c140 c190
Endless materials bieden een circulaire toekomst

Endless materials bieden een circulaire toekomst

Dat we op een andere manier met onze aarde moeten omgaan, is inmiddels voor de meeste mensen wel duidelijk. Bij alles wat we doen, moeten we de milieu-impact ervan ...

Lees verder

c21 c122 c140 c190 c225 c243
Circulaire gevels met lage CO2-voetafdruk

Circulaire gevels met lage CO2-voetafdruk

Met het ontwerpen van duurzame, circulaire gevels bundelen Hydro Building Systems en Saint-Gobain Glass hun krachten om zo de CO2-reductie in de bouwsector te helpen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up