Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

In deel 1 van deze reeks heeft u gisteren al kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector voornamelijk wordt gezien als duurzaamheid van het bouwmateriaal. Duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant spelen een beduidend minder grote rol in de merkkeuze voor een specifiek product. Vanaf vandaag zullen de 4 pijlers van duurzaamheid besproken worden en zal er dieper worden ingaan op de eerste pijler.

Duurzaamheid is zeker in de bouwsector een containerbegrip wat voor alle partijen in de bouw een andere betekenis heeft. Wanneer over duurzaamheid wordt gesproken, is het belangrijk om goed vast te stellen wat het begrip precies inhoudt. In dat kader heeft USP Marketing Consultancy een branchebreed onderzoek uitgevoerd om in kaart te brengen wat duurzaamheid in de bouw nu werkelijk betekent. Er is gestart met een kwalitatief vooronderzoek om alle aspecten die met duurzaamheid samenhangen in kaart te brengen. Vervolgens is het belang van deze duurzaamheidaspecten gemeten. Aan de hand van deze resultaten zijn de duurzaamheidaspecten samengevat in vier hoofdthema’s, de pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. De pijlers zijn de hoofdthema’s waaruit duurzaamheid bestaat. Onder iedere pijler valt een aantal aspecten dat het belang van de pijler in kaart brengt. De belangrijkste pijler in de bouwsector is de product levensduur (31%), gevolgd door bron- en afvalmanagement (26%) en energie management (25%). Hieruit blijkt dus wederom dat duurzaamheid van het product en in mindere mate het productieproces het belangrijkste zijn, corporate social responisbility speelt de minst grote rol (17%).

 

Figuur 2: De 4 pijlers van duurzaamheid
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste pijler die hier wordt besproken is corporate social responsibility, oftewel de duurzaamheid van de organisatie. Hieronder vallen aspecten als het steunen van goede doelen, het niet uitbuiten van goedkope productiemedewerkers in derdewereldlanden en een goede omgang met het personeel. Ondanks dat er aan deze pijler het minste belang wordt gehecht is het zeer belangrijk om deze pijler goed op orde te hebben; wanneer dit niet het geval is, kan dit zorgen voor veel negatieve publiciteit. Wel kan er worden geconcludeerd dat er in veel gevallen, in de communicatie richting de doelgroep, geen focus moet worden gelegd op de prestaties op het gebied van corporate social responsibility. Er kan in de communicatie beter aandacht worden geschonken aan de andere pijlers van duurzaamheid. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het belang van corporate social responsibility kan verschillen per productgroep.

 

Reeks
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Woensdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin zal worden ingegaan op de tweede pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Energie management. In dat artikel zal er ook dieper worden ingegaan op de verschillen in het belang van de pijlers tussen een aantal productgroepen. 

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Binnen zeer afzienbare tijd publiceert de EU de herziene Energy Performance of Buildings Directive (EPBD IV). Daarmee wordt de duurzaamheidslat voor gebouwen opnieuw ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c243
Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met datathermie

Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met ...

Dit whitepaper geeft je informatie over onzekerheden bij stakeholders over de aanleg van een warmtenet met datathermie voor transformatiegebieden. De publicatie ...

Lees verder

c21 c41 c225
Meerderheid Europese bouw- en maakindustrie bereikt AI-doelen

Meerderheid Europese bouw- en maakindustrie ...

Autodesk maakte resultaten bekend van een onderzoek waarin bijna 5.400 wereldwijde bedrijven en experts uit onder andere bouw- en maakindustrie werden geïnterviewd. ...

Lees verder

c21 c225
Meet the team: partnermanager Tom Kargbo

Meet the team: partnermanager Tom Kargbo

In dit artikel stellen we je voor aan partnermanager Tom Kargbo, die sinds maart 2024 bij Duurzaam Gebouwd aan de slag is. Tom geeft in zijn interview onder andere ...

Lees verder

c21 c151 c225
Vernieuwing Universitair Centrum Psychiatrie

Vernieuwing Universitair Centrum Psychiatrie

De voormalige huisvesting van het Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) in Groningen was toe aan vernieuwing. Na een bouwperiode van bijna twee jaar is de nieuwbouw ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
De voordelen van vernieuwbare materialen  

De voordelen van vernieuwbare materialen  

Ontwerpteams nemen zich voor, aan de start van een project, voor om met vernieuwbare materialen te werken. Helaas blijken de materialen niet veel voordeliger uit ...

Lees verder

c21 c225
Geef bouwproces meer aandacht bij conceptueel bouwen

Geef bouwproces meer aandacht bij conceptueel ...

Conceptueel bouwen wordt pas een succes als ontwerpers, opdrachtgevers en bouwers van elkaar weten wát ze doen én de verbinding met elkaar krijgen. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up