Rijksvastgoedbedrijf mikt op meer elektrisch bouwmaterieel

timer4 min
Rijksvastgoedbedrijf mikt op meer elektrisch bouwmaterieel

Op weg naar reductie van CO2 en stikstof is het zaak om bouwmaterieel in de toekomst zoveel mogelijk elektrisch te laten rijden. Er zijn al duurzame bouwers die op dit moment dergelijke initiatieven nemen, maar het zijn vooral opdrachtgevers die daar meer om moeten gaan vragen. Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft dit laten onderzoeken en stelt: “Wees niet bang om uit te dagen”.

Slechts een heel klein deel van de stikstofdepositie in Nederland wordt veroorzaakt door de bouwsector: minder dan 0,6% (bron: Bouwend Nederland). Toch moet van elk bouwproject duidelijk zijn dat er geen nadelig effect voor de natuur optreedt. Omdat een derde van die stikstofuitstoot afkomstig is van bouwmachines, heeft het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) de vraag onderzocht: hoe kun je die uitstoot snel verminderen?

Noah Baars is bij het RVB verantwoordelijk voor het programma Schoon en Emissieloos Bouwen. De doelstelling van de overheid is een reductie van 60 procent van de stikstofuitstoot door de bouwsector in 2030 (ten opzichte van 2021). In opdracht van het RVB heeft onderzoeksbureau Fronteer gesproken met bouwbedrijven, machineproducenten en andere experts over bouwmachines zonder uitstoot. Het doel daarvan is meer duidelijkheid te krijgen over wat er al mogelijk is met elektrisch bouwmaterieel. En verder om advies te geven over wat het RVB kan doen om de stikstofuitstoot op de bouwplaats snel te verminderen.

Al veel technisch haalbaar

“Veel marktpartijen zijn daar al mee bezig en uit die ervaringen willen we lessen leren”, zegt Baars. “Het blijkt dat met elektrische kranen en andere machines al veel technisch haalbaar is, maar dat er nog niet altijd voldoende materieel beschikbaar is.”

De vuistregel is: hoe groter het benodigde vermogen - uitgedrukt in kilowatt (kW) - hoe kleiner de beschikbaarheid. Zware heimachines werken bijvoorbeeld nu nog allemaal, op een enkele uitzondering na, met zware dieselmotoren die een vermogen hebben van meer dan 500 kW. Bij de middengroep tot 130 kW - zoals graafmachines - kan er technisch al heel veel, maar is de beschikbaarheid een probleem. Bij kleine machines - zoals shovels - met een vermogen van minder dan 19 kW kun je soepel overschakelen naar nul uitstoot.

Naast het vermogen speelt ook de afhankelijkheid van de seizoenen, aldus Baars. “Misschien is het wel interessant om met een winterstop te werken, omdat bij koud weer accu’s veel slechter presteren.”

Aanbesteden

De onderzoekers raden aan om meteen bij aanbestedingen eisen te stellen aan het in te zetten materieel: “Er kan al heel veel en de ontwikkelingen gaan snel: wees niet bang om uit te dagen. Als je bovendien geen eisen stelt, krijg je het materieel dat over is.”

In de praktijk zijn dat vooral verouderde machines met dieselmotoren. Je kunt volgens de onderzoekers met inkoopcriteria de overstap naar schone machines versnellen. “Het RVB wil de markt stimuleren om zoveel mogelijk emissieloos te bouwen”, zegt Baars. “Het gebruik van schoner materieel zal binnen onze inkoopcontracten daarom de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen.”

Vooralsnog zijn de aanschafkosten van elektrisch materieel nog wel hoger. Een emissieloze machine is gemiddeld 2,5 keer duurder dan de dieselvariant. De onderzoekers raden aan om de kosten van de transitie naar elektrisch materieel te delen. Dat kan met subsidies. Baars: “Je moet overigens niet alleen naar de aanschafkosten kijken. Opladen is vaak minder duur dan diesel. Daardoor kan elektrisch materieel op termijn toch goedkoper zijn.”

Het RVB kan daarom in de aanbestedingen rekening houden met de hogere kosten voor de huur van elektrische machines en met potentiële vertragingen (denk aan de winterstop). Nog een advies: “Bouw marges in, zodat bouwers kunnen experimenteren met innovaties en een nieuwe manier van werken.” Deze marges kunnen volgens Fronteer bestaan uit geld, tijd en ruimte voor falen.

Modulair bouwen

Bij het formuleren van een opdracht kan ook specifiek rekening worden gehouden met uitstootvrije ambities. Moet je bijvoorbeeld per se heien? Of kan de fundering met elektrisch materieel geschroefd worden? En moet je afbreken met sloopkogels, die nu alleen nog op diesel draaien? Kun je misschien ook kiezen voor oogsten? Dan scheelt dan niet alleen materiaal dat je hergebruikt, maar ook meteen uitstoot.

“Vanuit duurzaamheid is ten slotte de ontwerpfase essentieel”, stelt Baars. “We hebben als RVB een maatschappelijke verantwoordelijkheid om zo duurzaam mogelijk te ontwerpen. Door bijvoorbeeld modulair en prefab te bouwen in een fabriek kunnen we voorkomen dat er een betonwagen met een dieselmotor op de bouwplaats nodig is. In plaats daarvan kun je met een elektrische kraan de onderdelen als legoblokjes in elkaar zetten. Zo zijn we samen met de sector aan het leren hoe we kunnen bouwen met zo min mogelijk stikstofuitstoot.”

Lees ook:
Hybride boorrups

Bron: Rijksvastgoedbedrijf
Foto: BAM

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c26 c243 c265
Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Het Amsterdam UMC wil CO2-uitstoot drastisch verminderen en het energieverbruik omlaag brengen van de medische faciliteit. Sinds 2012 werken CFP Green Buildings ...

Lees verder

c21 c225 c265
Round Table: zo ontwikkel je draagvlak voor duurzaamheid

Round Table: zo ontwikkel je draagvlak voor ...

Hoe zorg je voor draagvlak voor duurzaamheid en ontwikkel je strategisch beleid voor een werkomgeving die inspeelt op milieu en je voetafdruk? Expertvisies bij ...

Lees verder

c21 c40 c225 c237 c265
Kanaalplaat met 90% CO2-reductie op het bindmiddel

Kanaalplaat met 90% CO2-reductie op het bindmiddel

VBI wil al in 2025 voldoen aan de Paris Proof-normen, die pas in 2030 van kracht zijn. Die ambitie wordt nu al overtroffen, dankzij een recente innovatie: prefab ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c41 c134 c225 c237 c265
Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

De toekomst van wijken staat centraal in het nieuwste e-zine van Duurzaam Gebouwd. Je leest hem gratis in onze kennisbank en opent hem direct via deze link.

Lees verder

c21 c40 c225 c265
Milieu-impact verlagen dankzij verduurzaming verpakkingen

Milieu-impact verlagen dankzij verduurzaming ...

Het verduurzamen van verpakkingen speelt een belangrijke rol, onder andere in het kader van minimaliseren van afval. Itho Daalderop meldt dat ze vernieuwde en plasticvrije ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Energieterugwinningsproject zet restwarmte om naar duurzame energie

Energieterugwinningsproject zet restwarmte om ...

JOA Air Solutions uit Delft start maart 2024 met een energieterugwinningproject dat restwarmte omzet naar duurzame energie. Om dit te bereiken wordt een Hot Water ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige woningvoorraad

Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige ...

Extreme wateroverlast, funderingsschade en hittestress zijn slechts enkele gevolgen van klimaatverandering. Er is op korte termijn actie nodig om de lasten eerlijk ...

Lees verder

c21 c26 c40 c265
48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

Woonstichting Stek en Van Wijnen tekenden een overeenkomst voor de bouw van 48 sociale huurappartementen in Noordwijk. Het gebouw is onderdeel van gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c26 c41 c260 c265
Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten bouwdelen

Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten ...

Het nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe zet in op biobased materialen en transformatie. Het ontwerp van de architectuur en het interieur komt van cepezed ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up