'Ik heb veel nieuwe dingen gehoord'

'Ik heb veel nieuwe dingen gehoord'

Dat zegt Cor Bakker, school business manager bij stichting speciaal onderwijs Leiden e.o. over het door hem gevolgde seminar van Duurzaam Gebouwd over duurzame renovatie van schoolgebouwen.

Tijdens compacte seminars op 4 locaties lieten inleiders uit diverse disciplines zien wat er nu mogelijk is met duurzaam renoveren. Bakker was lovend: “Bij een renovatie gebouwen verduurzamen is een lastig verhaal omdat je gebonden bent aan de bestaande structuur. Het moet wel te realiseren zijn. Daarover heb ik vandaag leuke dingen gehoord. Met name over gevels en vloeren.” Coen Peeren, stafmedewerker huisvesting bij Meerkring Openbaar Onderwijs Amersfoort met 20 gebouwen ziet financiering als knelpunt: “Je moet kritisch zijn met de middelen die je hebt. Ik ga liever een dak goed isoleren of spouwmuren aanbrengen, maar dat is niet sexy. Zonnepanelen wel, maar de rest van het gebouw met enkelglas laten zitten schiet weinig op. Een architect met goede visie op verduurzamen lijkt mij een partij om mee verder te praten.”

Uitvoeringsprogramma Green Deal Scholen

Moderator Marco van Zandwijk leidde de deelnemers en inleiders door de seminars. Hij is als kennismanager nauw betrokken bij de Green Deal Scholen. “Het doel van de subsidieregeling Green Deal is om de schoolbesturen een handelingsperspectief te geven.” Dat kreeg een praktische invulling door Jan Aalberts, ambassadeur van de Green Deal en directeur bedrijfsvoering/plv. bestuurder bij de stichting Spaarnesant (25 scholen, 30 locaties, 900 medewerkers). “De nieuwbouw van een van onze scholen bedroeg 10% meer dan de vergoeding vanuit de VNG. Dat is overbrugd door een subsidie van het RVO en zelf legden we er 200 duizend euro bij.”

'Ik heb veel nieuwe dingen gehoord'

Bouwen aan een nieuwe leeromgeving

Wat er allemaal kan met een bestaand gebouw om aan te sluiten op de huidige onderwijsvisie en om voorbereid te zijn op de ontwikkelingen lieten architecten zien. Winfried van Zeeland (Van den Berg Groep/ZAPP) kleurde het thema ‘Open de School’ in. Hij pleit daarbij voor een grotere inbreng van de docenten - als de belangrijkste gebruiker - bij de ontwikkeling van nieuwe fysieke leeromgevingen. Er is immers een aantoonbaar verband tussen de prestaties van de leerlingen en de omgeving waarin ze leren. Ook liet hij de ‘Pub School’ zien, een flexibele leeromgeving voor het voortgezet onderwijs, ingericht vanuit de belevingswereld van de leerling. In dit concept zijn de verschillende ruimten soepel met elkaar verbonden en afgestemd op activiteiten in plaats van klaslokalen. Collega-architect Ernest Pieters (Rienks Architecten) ging in op hergebruik van gebouwen en materialen. Zijn visie ‘waste is food’ maakte hij expliciet door stil te staan bij vloerbedekking van gerecyclede polyester garens met grote akoestische voordelen in de open ruimten van de nieuwe leeromgeving.

Binnenklimaat in schoolgebouwen verbeteren

Gezondere lucht én besparen op energie is mogelijk door innovatieve techniek toe te passen. Onder meer Martijn van Leerdam van Alklima schetste de besparingen die met warmteterugwinning (WTW) mogelijk zijn. “WTW kan per ruimte (lokaal) toegepast worden en is dus maatwerk.” Maurice Gijzen van Afpro Filters duidde op het belang van de juiste filtertechniek om fijnstof uit de lucht te halen en tevens energie te besparen. “Door in luchtbehandelingskasten hoogwaardige fijnstoffilters toe te passen met een lage drukval hoeft de ventilator niet zo hard te draaien. Dat spaart energie.”

'Ik heb veel nieuwe dingen gehoord'

De grote stap: Scholen vol Energie

Volgens Atto Harsta, innovatiemanager bij de Energiesprong, is nul-op-de-meter (NoM) en een gezond binnenklimaat bij de renovatie van scholen haalbaar door in één keer alles aan te laten passen. Het programma School vol Energie is een pilot als onderdeel van de Green Deal Scholen onder begeleiding van Energiesprong | Platform 31. “De rode – of liever: groene - draad is dat we van een productbenadering naar prestatiedenken gaan. We bieden een integrale aanpak met prestatieborging over minimaal 20 jaar. Daartoe is een aantal consortia geselecteerd met een volwaardig aanbod voor die renovatie naar een gezonde NoM-school. Alle betrokken partijen zijn verplicht die prestatie te leveren.” Een van de consortia presenteerde een integrale werkwijze vervolgens aan de hand van een casus.

Meer weten over de Duurzaam Gebouwd Scholen seminars? Bekijk dan de terugblikpagina van Duurzaam Gebouwd Scholen 2016, waar u onder andere foto's, presentaties en factsheets vindt.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up