Roundtable: ‘Bouwsector moet meer in processen denken’

Roundtable: ‘Bouwsector moet meer in processen denken’

Eén partij moet verantwoordelijk zijn voor het hele proces. Daarnaast is het van belang dat er meer specialistische kennis komt. Dit waren enkele conclusies tijdens de roundtable over Duurzame Scholen, die Carlisle Construction Materials in Kampen organiseerde.

Aan dit rondetafelgesprek over ‘Duurzame scholen – eindverantwoordelijk tot voorbij het ontwerp’ deden Peter Musters (VBI), Frans Wolffenbuttel van Wolffenbuttel Duurzame Meet- en Regeltechniek, Rik van Ogtrop (Hermans Techniek Energy), Nico Robbertsen van Led Supply Europe, Aarjen de Boer namens AB Sales & Trade, Huibert Baak (Coolmark), Aris Bakker van Trilux Benelux, Chris van Mechelen van Brink Management & Advies en Wim de Goei van Presikhaaf Schoolmeubelen mee.

De samenvatting van deze roundtable over Duurzame Scholen.

Hans ter Horst van Carlisle Construction Materials startte met de stelling: ‘Net als in België dienen architecten eindverantwoordelijk te zijn voor het ontwerp, de tekeningen en het bestek.’ Hierop reageerde Robbertsen met de opmerking dat onbekend onbekwaam maakt. “Vaak is het budget te bepalend”, vond hij. “Nu speelt de bouw meer op zekerheid dan dat ze risico’s neemt.” Hierop haakte Musters aan. “De kennis van zaken is versnippert of slecht aanwezig: de professionaliteit ontbreekt en onafhankelijke adviseurs hebben niet altijd de juiste kennis in huis.” Baak stipte een ander punt aan. “Vaak worden niet de juiste partijen bij elkaar gezet, waardoor teams langs elkaar heen werken. Hierdoor wordt er in mindere mate rekening gehouden met duurzaamheid.”

Onafhankelijke adviseurs hebben niet altijd de juiste kennis in huis'

Peter Musters, VBI

Technische haalbaarheid niet duidelijk

Van Ogtrop merkte dat bij het planontwerp de technische haalbaarheid niet altijd duidelijk is. “Tijdens de bouw moet er steeds veel aangepast worden.” Dit beaamde Van Mechelen. “Te vaak wordt er gewerkt met het bestek uit een vorig plan. De bouw is vandaag de dag eerder projectgericht dan dat het in processen denkt.” Desondanks ziet Bakker ook pluspunten. “Nederland kent vrijheid in het uitvoeren van het bestek, zodat we snel een project kunnen realiseren. Onze buurlanden zijn daar juist heel positief over”, vertelde hij. “Deze snelheid is echter wel een valkuil, als ik naar de eerdergenoemde argumenten luister.”

Procesmanager op opdracht zetten

Volgens Wolffenbuttel krijgt een duurzame realisatie meer kans als de schoolbesturen er zelf bij betrokken zouden worden. “De behoefte van de functionaliteit en de specifieke bewoning zorgt voor meer duurzaamheid en een exactere wens.” De Goei is van mening dat het beter is om één procesmanager op de opdracht te zetten. “Dit kan ook de architect zijn, maar dat hoeft niet per se. Het gaat erom dat partijen meer kunnen samenwerken, ook met de klant zelf.” Baak denkt dat een architect zijn concurrentiepositie verliest bij het inzetten van een procesmanager. “Daarnaast is het beter om het voortraject meer uit te kristalliseren om zo veel mogelijk obstakels te vermijden en duurzaamheid een kans te geven”, vond hij. “We kunnen ook gaan naar een prestatieovereenkomst, maar deze kunnen niet juridisch sluitend maken.”

Een prestatieovereenkomst moet goed meetbaar zijn. Met oog voor de realiteit'

Aris Bakker van Trilux Benelux

Meetbare, realistische prestatieovereenkomst

Naar aanleiding van de stelling ‘Prestatiegaranties op verduurzamingsvlak zijn nog te vaag’ vroeg Ter Horst waar de voorkeur ligt: bij ‘prestaties’ of bij ‘garanties’? “Prestaties dienen te allen tijde de voorkeur te genieten”, vond Musters. Daarmee verwoordde hij de mening van alle aanwezigen. “De betrokken adviseur zou tot na de realisatie de kwaliteit en prestatie dienen te waarborgen, aangezien hij de samenhang van zijn advies overziet”, voegde hij toe. Daarna liet Bakker weten dat de prestatieovereenkomst goed meetbaar moet zijn. “Met oog voor de realiteit. Eisen van de opdrachtgever die duidelijk de capaciteit van een aannemer of onderaannemer overstijgen zijn hierbij niet reëel.”

Kom afspraken na

Op de stelling ‘De aannemer moet verantwoordelijk blijven voor een schoolrealisatie en mag pas na een aantal jaren opleveren’ vond Van Ogtrop dat met name naar de mogelijkheden moet worden gekeken. “Sterke punten zijn bijvoorbeeld het verdienmodel en betrokken toezichthouders.” Van Mechelen vindt dat de aannemerij zich in een dergelijk model anders moet organiseren. “Andere keuzes in het voortraject maken en afspraken nakomen. Dit biedt dan automatisch meer ruimte voor duurzaam bouwen vanuit de aannemerskant, maar zeker ook een professionaliteitsslag bij de opdrachtgevers.” Hierbij sluit De Boer zich aan: “Partijen zijn zo meer aan elkaar gewaagd en dat versterkt elkaar én uiteindelijk het opgeleverde werk.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reacties

Bouwsector moet meer in processen denken? Wat te denken in duurzame producten. Niemand koopt een proces. Zoveel kennis aan tafel een beetje mager resultaat.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up