Wakker worden met … Piet van Loenhout

Wakker worden met … Piet van Loenhout

Duurzaamheid zit in de bedrijfsprocessen en de serviceconcepten, waarmee Berkvens de markt bedient. Toch vindt algemeen directeur Piet van Loenhout dat er winst valt te behalen, als het gaat om de acceptatie in de bouwketen van duurzame innovaties.

Jullie zijn betrokken bij Brainport Sustainability & Innovation. Wat zijn de ontwikkelingen?

“Dat gaat over Cradle-to-Cradle (C2C), maar is tot op heden nog lastig te implementeren. Nu werken we al deels circulair, maar omdat vollediger te kunnen doen zouden we samen met ketenpartners ongebaande wegen moeten gaan bewandelen. De huidige situatie in de bouw helpt echter niet mee en maakt het heel moeilijk om met C2C-innovaties te komen. Je krijgt dan bijvoorbeeld herontwerpen op productniveau, wat vervolgens producten oplevert die onbekend zijn bij architecten en projectontwikkelaars. Op dit moment zijn veel partijen toch geneigd te kiezen voor wat bekend is en wat op product- of componentniveau goedkoop is te krijgen. Soms kan re-engineering vanuit milieuperspectief echter direct voordelen opleveren. Een voorbeeld daarvan is onze brandwerendheidscomponent Fitec, die schaars en kostbaar tropisch hardhout in binnendeuren milieuvriendelijk vervangt.”

Wat is een voorbeeld van duurzaam samenwerken?

“Met een 10-tal aannemers en bouwers hebben wij zogeheten Value Stream Mappings (VSM’s) uitgevoerd. Dat is een soort lean-techniek om verspilling van tijd, kosten, materialen en logistiek in de keten te voorkomen. Zo’n traject is overigens wel altijd gedragen door de directie van het bouwbedrijf waarmee we deze aanpak opzetten, want anders levert het in de praktijk te weinig op. Het gaat erom dat wat in zo’n VSM wordt geleerd, project overstijgend (dus niet eenmalig) wordt toegepast. Doorlooptijdreducties van 50% en aanzienlijke proceskostenbesparingen, ook in het voordeel van het milieu, hebben we tot nu toe eigenlijk nog altijd behaald.”

Hoe gaat zo’n VSM in z’n werk?

“Dan zitten er teams van onze klant en van ons een dag bij elkaar en brengen we alle processtappen in kaart. Voor het bestellen, leveren en monteren van binnendeuren en binnendeurkozijnen zijn dat er al gauw 40 à 50. Van deze processtappen bepalen we welke eruit kunnen en wat dat inhoudt voor het totale proces. Er ontstaat eigenlijk een soort hogedrukketel waarin we samen met onze klant kijken of het sneller, goedkoper en duurzamer kan.”

Hoe belangrijk is het ENCORD Sustainable Development Charter voor Berkvens en waarom?

ENCORD is een set van gedragsregels, die grote partijen in de bouwkolom een aantal jaren terug hebben geformuleerd. Wij zijn hier geen lid van – daarvoor zijn we niet groot genoeg denk ik – maar we conformeren ons aan de uitgangspunten, die men hanteert voor een betere en duurzame wereld. Sowieso hanteren wij methoden die ons steeds duurzamer maken op strategisch en op werkvloerniveau. Mensen kunnen ideeën indienen voor verbeteringen: dat gebeurt met regelmaat en dat belonen we ook!”

Op welke wijze dragen jullie serviceconcepten bij aan duurzaamheid?

“Onze serviceconcepten zijn hoofdzakelijk van logistieke aard. Zo is er DigiPro, een digitaal inmeetsysteem voor de sparing die er is voor binnendeuren, het kozijncontour. Dat meten doen we per kozijnsparing op de bouwplaats. Vervolgens produceren we in onze fabriek CAD-CAM gestuurd precies op maat, dus kozijnvolgend. Daardoor hoeft er op de bouwplaats niet meer geschaafd te worden en is er ook geen materiaalverlies. Omdat we alles in huis produceren, zijn er weinig transportbewegingen. Dit in tegenstelling tot productiemethoden waarbij derden ‘rompdeuren’ op maat maken, voordat levering aan de bouw plaatsvindt. Wij proberen transportbewegingen te minimaliseren én te optimaliseren. En, de goede materialen op het juiste moment op de bouwplaats te krijgen.”

Welk ander serviceconcept biedt ook duurzaamheidsvoordelen?

“Dat is Logicon, waarbij we een container met de door ons vervaardigde producten met alle hang- en sluitwerk aanleveren op loopafstand van de plek waar deze verwerkt worden. De hoeveelheid die we leveren, is afgestemd op de werkwijze binnen het project. Zo voorkomen we onnodig transport. Ook verpakken we zo min mogelijk, wat kan door de levering in onze geconditioneerde containers. Verpakkingsmaterialen voor kleine onderdelen nemen we terug en scheiden we op onze locatie.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up