Wie begint de transporttransitie?

Mens en natuur zijn niet twee losstaande onderdelen van de aarde. De mens is onderdeel van de natuur. Omdat we als mensen in staat zijn om de natuur vorm te geven en aan te passen, nemen we een bijzondere plek in.

Abonneer je op ons Youtube-kanaal:

Hier zouden we op een zo slim mogelijke wijze gebruik van moeten maken. Wij creëren onze eigen leefomgeving en voor een groot gedeelte de leefomgeving van andere wezens op aarde. Als we om ons heen kijken kunnen we ons afvragen of deze leefomgeving wel zo slim is vorm gegeven. Met deze vraag als uitgangspunt zoeken we bij De Natuurlijke Stad naar alternatieve werkelijkheden, utopieën. Deze projecten helpen ons om vervolgens plannen voor de transformatie van de stad vorm te geven met de utopie als inspiratie. 

Infrastructuur gericht op auto’s en openbaar vervoer

Moderne steden bestaan voor een groot gedeelte uit infrastructuur. De komst van de auto en vervolgens de groei hiervan heeft steden volledig veranderd. Straten bestaan voor het grootste gedeelte uit ruimte voor al dan niet bewegende auto’s. Het openbare leven in steden is door deze opzet levensgevaarlijk. Daarbij is vervolgens infrastructuur voor openbaar vervoer gekomen.

Op dit moment zijn steden voor een groot gedeelte dichtgeslibd. Verschillende vervoersmiddelen kruipen in lage snelheid in files door onze straten met alle gevolgen van dien, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en visuele vervuiling. Is dit een wenselijke situatie? Is dit de natuurlijke omgeving waar we als mensen willen leven? Vinden we dit goed of accepteren we dit omdat we denken dat er geen alternatief is? Ik denk het tweede. De Natuurlijke Stad heeft wel een alternatief. 

Volledige transformatie van de stad

Er bestaan technieken, die een volledige transformatie van de stad mogelijk maken. De combinatie van magnetische levitatie en vacuüm buizen is uitgewerkt in een concept, dat ETT (Evacuated Tube Transport) heet. Door capsules in een beheerste omgeving – de buizen – te plaatsen, worden meerdere problemen van de huidige 5 transportmodus opgelost. De veiligheid van de reizigers en de bezoekers van de openbare ruimte is gewaarborgd.

De buizen kunnen voor een groot gedeelte zonder extreem hoge kosten ondergronds worden toegepast. Hierdoor kan de openbare ruimte weer echte leefruimte worden. Ook als de buizen bovengronds worden toegepast en daardoor grote verkeersaders in de stad kunnen vervangen, is de visuele impact kleiner geworden en de geluidsoverlast teniet gedaan. Door de vacuüm omgeving en het feit dat er frictieloos door magnetische levitatie voortstuwing wordt gegenereerd, vraagt deze techniek heel weinig energie. Zonnepanelen kunnen deze energie volledig opwekken, zodat deze manier van transport nagenoeg energieneutraal is. Een overgang naar een nieuw transportsysteem, de transporttransitie, is een grote en belangrijke stap naar een duurzamere manier van leven. Een manier van leven met veel meer kwaliteit en minder afhankelijkheid van olie. 

Naast het hierboven omschreven concept zijn er wellicht andere mogelijkheden om de transporttransitie in gang te zetten. In het komende jaar hoopt De Natuurlijke Stad hierover een evenement te organiseren en met experts over dit onderwerp in gesprek te gaan.

Wie begint?

Met het bovenstaande concept is een bedrijf al druk aan de weg aan het timmeren: ET3 heeft een licentiesysteem waarvoor alle geïnteresseerden partijen tegen een zeer laag bedrag een licentie kunnen kopen. Vervolgens kan er gebouwd worden! Welke Nederlandse bouwpartij durft het aan? Wie gaat de transporttransitie vormgeven?

Auteur Walter Dresscher is zelfstandig architect en is op zoek naar ‘De Natuurlijke Stad’. Afgelopen 28 april heeft hij een lezing gegeven over de Transporttransitie en ET3. Klik hier voor de ingekorte versie: 'De transporttransitie in 11 minuten'.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c134 c225 c237 c265
Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

De toekomst van wijken staat centraal in het nieuwste e-zine van Duurzaam Gebouwd. Je leest hem gratis in onze kennisbank en opent hem direct via deze link.

Lees verder

c134 c225 c260 c278
Groei! verbindt parken en groengebieden in Amsterdam Overamstel

Groei! verbindt parken en groengebieden in Amsterdam ...

Met een nieuwbouwproject in Amsterdam Overamstel levert bouwende ontwikkelaar VORM 223 woningen op in een natuurinclusieve, klimaatbestendige en duurzame omgeving.

Lees verder

c21 c134 c169 c225 c259 c265
Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Bedrijven uit de Benelux worden uitgenodigd deel te nemen aan een duurzaamheidschallenge met als doel het verminderen van de milieu-impact en het bevorderen van ...

Lees verder

c21 c134 c135 c225
Klimaatbestendige regels voor nieuwe gebiedsontwikkelingen

Klimaatbestendige regels voor nieuwe gebiedsontwikkelingen

Klimaatverandering zorgt ervoor dat we op een andere manier met water moeten omgaan. Vooral waterschappen hebben daar nadrukkelijk mee te maken, maar zijn slechts ...

Lees verder

c21 c54 c134 c160 c259
Geen stikstofmiljoenen, maar een deltaplan voor de bouw

Geen stikstofmiljoenen, maar een deltaplan voor ...

In Nederland worden problemen in silo’s geplaatst en opgelost met geld. Heel veel geld. De bouwsector heeft een grondstoffenprobleem met als gevolg heel hoge ...

Lees verder

c21 c134 c135 c185 c225
Veel ondertekenaars van convenant verduurzaming woningbouw

Veel ondertekenaars van convenant verduurzaming ...

De provincie Utrecht en de Metropoolregio Amsterdam hebben een convenant opgesteld om nieuwe woningen op een duurzame en toekomstbestendige manier te kunnen bouwen. ...

Lees verder

c21 c134 c225 c259 c278
Congres over natuurinclusief bouwen: inspiratie en oplossingen

Congres over natuurinclusief bouwen: inspiratie ...

Natuurinclusief bouwen zit in de lift. Gelukkig maar, want de klok tikt door. Toch is de praktijk weerbarstig. Tussen droom en daad liggen praktische bezwaren. ...

Lees verder

c21 c134 c160 c185 c225
Samen impact maken voor mens en milieu

Samen impact maken voor mens en milieu

Partijen die werkelijk op circulariteit sturen, creëren waarde voor mens en milieu. Ziedaar de inzet van ontwikkelaar HD Groep, de nieuwe partner van Duurzaam ...

Lees verder

c21 c125 c134 c225 c265
Impulsen voor verduurzaming van bedrijventerreinen

Impulsen voor verduurzaming van bedrijventerreinen

Naast individuele woningeigenaren en ondernemers is het ook voor hele bedrijventerreinen onontkoombaar én op de lange termijn rendabel om de energietransitie ...

Lees verder

c21 c134 c225 c243
Relatie-event Eneco belicht succesfactoren en uitdagingen gebiedsontwikkeling

Relatie-event Eneco belicht succesfactoren en ...

Een succesvolle gebiedsontwikkeling gaat om meer dan alleen een toekomstbestendig energiesysteem dat aan behoeften voor warmte en koude kan voldoen. Lagere woonlasten ...

Lees verder

c21 c134 c225 c268
Hoogste prefab toren ter wereld opgeleverd

Hoogste prefab toren ter wereld opgeleverd

Bij de bouw van de Rotterdamse woontoren De Zalmhaven is zoveel mogelijk rekening gehouden met de omgeving. Mede in het licht van de bouwveiligheid werd daarom ...

Lees verder

c21 c125 c134 c225
Thermisch smart grid maakt verbinding in Linck in de Binck

Thermisch smart grid maakt verbinding in Linck ...

De Haagse Binckhorst, ooit vooral bekend als bedrijventerrein, ondergaat de laatste jaren een enorme transformatie, waardoor ook wonen weer veel interessanter is ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up