De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

Er wordt van de auto-industrie verwacht dat zij antwoorden geven op vragen rondom congestie en luchtvervuiling. Drie technologische ontwikkelingen spelen daarin een rol: elektrificatie, zelfrijdende auto’s en connectiviteit. Wat brengen deze technieken en hoe ver zijn we?

Elektrificatie is directe winst voor de luchtkwaliteit in de stad. Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland stond op 30 juni 2019 op 62 duizend. Van elke 10 auto’s die in juni verkocht werden, was er één volledig elektrisch. Dat gaat de goede kant op en de echte groei moet nog beginnen, omdat in 2020 een aantal beter betaalbare elektrische middenklassers op de markt komen. 

Met zelfrijdende autozijn we nog niet zo ver. Veel nieuwe autohebben systemen aan boord op Autonomous Driving Level 2maar dat is nog vooral ondersteuning van de bestuurder buiten de stadAutonoom rijden in de stad is met alle verschillende verkeersdeelnemers en straatprofielen nog te moeilijk en wordt niet verwacht vóór 2030. 

Connectiviteit is de derde technologie die autofabrikanten inzetten om autoverkeer efficiënter te maken. In principe is iedere auto met internetverbinding een ‘connected car’. Als die internetverbinding gebruikt wordt om naar Spotify te luisteren, komt dat de leefbaarheid in de stad niet direct ten goede. Maar zodra de verbinding de bestuurder real time adviseert over de beste route ontstaat er al optimalisatie van verkeersstromen en met systemen die de auto dynamisch naar de dichtstbij zijnde vrije parkeerplaats loodsen worden een heleboel nutteloze rondjes voorkomen.

Maar de stad profiteert écht als connectivity het mogelijk maakt om van alle auto’s een deelauto te maken. Daarmee kan het totaal aantal auto’s naar beneden en dat levert meer ruimte op straat op. Vanaf volgend jaar bouwen de merken van PSA (Peugeot, Citroen, DS en Opel) standaard hardware in om auto’s op afstand te openen en sluiten en locatie- en rijgegevens in te zien. Stel dat met die hardware het delen van je eigen auto net zo makkelijk wordt als geld terugvragen met een Tikkie? Gebruik je de auto niet, dan geef je hem vrij en kunnen anderen in de auto rijden tot je hem weer nodig hebt. Kilometers, brandstofverbruik, rijgedrag worden allemaal netjes bijgehouden. Na afloop krijgt de gebruiker een Tikkie en betaalt jou zo voor het gebruik van jouw auto.

Het ontbreekt aan een partij die hier een verdienmodel in ziet en er een toegankelijk platform voor bouwt. Is dit de volgende stap voor autodeelplatforms zoals Greenwheels en Snappcar, omdat zij de experts zijn in het boekings- en betaalproces? Of gaan autofabrikanten zelf hier hun nieuwe business modellen op baseren omdat zij daarmee nieuwe waarde voor hun klanten creëren en daarmee veel frequenter met hen in contact zijn?

Paul Willems (1975) is eigenaar van Innovatie Managementbureau WillemsWorksWillemsWorks helpt bedrijven om relevant te blijven door hun product- en dienstenaanbod te vernieuwen. Paul is gastdocent tijdens de New Mobility Experience die op 23 oktober voor de tweede keer plaatsvindt. Tijdens de New Mobility Experience bespreekt hij onder andere nieuwe diensten en verdienmodellen op het gebied van deelvervoer. 

Tekst: Paul Willems

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Round Table: zo ontwikkel je draagvlak voor duurzaamheid

Round Table: zo ontwikkel je draagvlak voor ...

Hoe zorg je voor draagvlak voor duurzaamheid en ontwikkel je strategisch beleid voor een werkomgeving die inspeelt op milieu en je voetafdruk? Expertvisies bij ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Krachtenbundeling voor circulaire bouwketen Oost-Nederland

Krachtenbundeling voor circulaire bouwketen ...

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”. Met die gedachte bundelde Mart Mensink van de onafhankelijke matchingstool DuSpot koplopers in circulaire ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span>“</span>Onze ambitie was niet om houten woningen te maken<span>“</span>

“Onze ambitie was niet om houten woningen ...

In de Eindhovense wijk ’t Ven wilde Woonstichting ’thuis onder meer 88 grondgebonden nieuwe betonnen sociale huurwoningen bouwen. Toen bouwbedrijf Heijmans ...

Lees verder

c21 c225 c243 c293
Zo renoveer je zonder spijt

Zo renoveer je zonder spijt

Het webinar 'Toekomstbestendige renovatie' kun je vanaf nu terugkijken. Experts delen inzichten met je over isolatie, ventilatie, bewonersgedrag en comfort. Ontdek ...

Lees verder

c21 c40 c225
Carbon Control: zo bereik je CO2-reductie in alle bouwfases

Carbon Control: zo bereik je CO2-reductie in ...

Om klimaatneutraliteit te bereiken wordt de GWP-waarde, uitgedrukt in CO2-equivalent, van een gebouw belangrijker bij investeringen en aanbestedingen. Dat bleek ...

Lees verder

c21 c41 c160 c225
Gezonde Gebouwen centraal in Van Nelle Fabriek

Gezonde Gebouwen centraal in Van Nelle Fabriek

Op woensdag 17 april vindt de Duurzaam Gebouwd op Locatie met het thema 'Gezonde Gebouwen' plaats in de historische Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Deze fabriek ...

Lees verder

c21 c168 c225
Regie voeren over onderhoud is geen utopie

Regie voeren over onderhoud is geen utopie

De informatiebehoefte over onder andere beheer en onderhoud van installaties bereikt een nieuw hoogtepunt. Of het nu gaat om de status van een storing, inzicht ...

Lees verder

c21 c40 c185 c190 c225 c244
De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

Losmaakbaar detailleren is een voorwaarde voor een circulaire economie. Platform CB’23 illustreerde het belang met een leidraad, om de circulariteitstransitie ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Nieuwe gebouwen moeten vanaf 2030 emissievrij zijn

Nieuwe gebouwen moeten vanaf 2030 emissievrij ...

Het Europees Parlement heeft afgelopen dinsdag ingestemd met plannen om het energieverbruik en de CO2-uitstoot in gebouwen te verminderen. Uiterlijk in 2050 moeten ...

Lees verder

c21 c190 c225
Ecologisch bouwen: “Meer end-use brandtesten nodig!”

Ecologisch bouwen: “Meer end-use brandtesten ...

Leveranciers en producenten besteden op dit moment nog te weinig aandacht aan de brandveiligheid van toepassingen van ecologische isolatiematerialen. En dat terwijl ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Position Paper: Samen Circulair voor een Duurzame Toekomst

Position Paper: Samen Circulair voor een Duurzame ...

De Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) lanceert de position paper ‘Samen Circulair’. Het is een handreiking met als doel de overgang ...

Lees verder

c21 c225
Duurzame banden versterken met zeilrace
sep06

Duurzame banden versterken met zeilrace

Ieder jaar organiseert CFP Green Buildings de Green Buildings Regatta. Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s te versterken. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up