Leerlingen geven eigen school duurzame adviezen

Leerlingen geven eigen school duurzame adviezen

Bewustwording creëren, daar gaat het om bij BREEAM NL Junior. Onder leiding van DGBC-gastdocent Joost Bennekers onderzochten 24 leerlingen van de Hilversumse basisschool De Wilgetoren afgelopen donderdag 2 oktober hoe duurzaam hun eigen school eigenlijk is. Duurzaam Gebouwd sponsorde deze lesochtend.

Enthousiast kwamen de leerlingen van de groepen 7 en 8 ruim op tijd in het klaslokaal en gingen in een kring zitten. Bennekers’ presentatie was al te zien op het digitale bord en dat zorgde voor veel nieuwsgierigheid. Om klokslag half 9 gaf lerares Judith van Thiel aan dat hij kon beginnen.

Goed voor de natuur

Na een korte introductie vroeg hij de kinderen: “Wat verstaan jullie onder duurzaam?” Direct reageerden ze met ‘milieuvriendelijk’, ‘zonnepanelen’, dubbelglas’, ‘besparing’ en ‘goed voor de natuur’. Allemaal goede antwoorden, vond Bennekers. “Het gaat om een balans tussen mens, aarde en economie.”


Gastdocent Joost Bennekers tijdens zijn les over duurzaamheid.

Het voornaamste doel tijdens de ochtend was dat de kinderen in 10 verschillende groepjes in hun eigen school op onderzoek gingen. Hierbij richtte ieder groepje zich op een ander onderwerp: hygiëne, afval, communicatie, energie, water, mobiliteit, groen, veiligheid, voedsel en gebouw & omgeving. Om deze onderwerpen concreter te maken, liet Bennekers onder meer 3 verschillende lampen zien: een gloei-, een spaar- en een ledlamp. “Een gloeilamp is in eerste instantie goedkoper, maar gaat veel minder lang mee als een ledlamp. Die laatstgenoemde lamp is veel duurzamer, want hij stoot minder warmte uit en gaat jaren langer mee.”

In eigen school op onderzoek

Daarna kregen alle groepjes een scorekaart, waarop ze konden aangeven hoe hun school omging met duurzaamheid. Zo onderzochten Felix en Laurens het waterverbruik, door te zoeken naar een waterfilter in de kraan en naar het ecolabel van de vaatwasser. Tessa en Minke doken letterlijk in de papierbak en vonden daar papier dat – in hun ogen – best nog een keer gebruikt kon worden. En Dannie en Lyan controleerden of het wc-papier wel ecologisch was.


Laurens en Felix zoeken naar een waterfilter in de kraan.

Aan het eind van de ochtend presenteerde iedereen zijn bevindingen en gaf daarbij aan wat beter kan. “Als er meer fietsenrekken komen, kunnen meer kinderen met de fiets komen”, vond Sam. Lokmane opperde dat hij meer lessen buiten wil. “Dat is beter voor de concentratie en we beloven dat we rustig blijven.”

Licht uit als buiten licht is

De beste tip kwam uit de presentatie van Lokmane en Jamie over energie. “We kunnen best de verlichting alleen aandoen als het buiten donker is. Als het buiten licht is, komt er genoeg licht binnen.” Om dit te controleren, deed Amin de verlichting uit. Het resultaat stemde de klas tevreden. “Dit is de essentie”, vond Bennekers. “Het gaat om de bewustwording.”

Na afloop van de les pleitte hij ervoor dat deze les eigenlijk standaard tot het lespakket van iedere basisschool zou moeten horen. Dit vond Van Thiel ook. “Maar dan wel met een gastdocent. Voor de kinderen is het altijd veel spannender als iemand anders een ochtend les komt geven.”

Bewust van duurzaamheid

Overigens zijn deze basisschoolkinderen zich al goed bewust van duurzaamheid. Zo nemen 21 leerlingen een lunchbox mee en gaan slechts 4 met de auto naar school. “Thuis doen we het licht zo veel mogelijk uit”, vertelde Lyan. “En als mijn vader voor de televisie in slaap valt, zetten we de televisie uit.”

De gastles BREEAM-NL Junior is een initiatief van de DGBC en is op 6 scholen uitgevoerd. Deze keer was Duurzaam Gebouwd de sponsor, vandaar ook dit verslag. “Het is mooi dat Duurzaam Gebouwd het belang van duurzaamheid onderkent, door dit bij kinderen op jonge leeftijd onder de aandacht te brengen.”

Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in scholen? Komende vrijdag 10 oktober is dit het onderwerp van Duurzaam Gebouwd Op Locatie.

Foto: Noufayla, Eva en Amin laten zien wat voor afval ze in de omgeving van basisschool De Wilgetoren hebben gevonden.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up