Waarom de bouwbedrijven van nu de wasvrouwen van vroeger zijn

Waarom de bouwbedrijven van nu de wasvrouwen van vroeger zijn

Iedereen in de bouw heeft het sinds een paar jaar de hele dag door over samenwerken. Eerlijk gezegd ben ik daar wel klaar mee. Samenwerken lijkt een doel op zich te zijn geworden. Een term om ons achter te verschuilen, zodat het lijkt alsof we goed bezig zijn.

Terwijl het in de praktijk vaak betekent dat we samen hetzelfde bekende proces doorlopen waarmee we zo vertrouwd zijn. Maar juist dat proces moet op de schop. Het is tijd dat de sector uit zijn schulp kruipt en veel kritischer naar zichzelf kijkt. Leveren wij voor de opdrachtgever nu wel echt de beste waarde voor zo min mogelijk geld?

Geweldige vooruitgang, toch, dat we tegenwoordig samenwerken? Niet dus. Natuurlijk moet je samenwerken om goede resultaten te boeken. Maar als we kijken naar de werkelijke verandering die we hebben gerealiseerd met meer samenwerken, moeten we dan niet concluderen dat we veelal doen wat we altijd deden, maar dan nu gezellig mét elkaar?

Geen radicale veranderingen

Apple zette de markt voor mobiele telefonie op zijn kop. Bol.com hielp menig boekhandel naar een faillissement. Easyjet liet de luchtvaart voelen dat ze was ingedut en niet zo ongrijpbaar was als dat ze zelf dacht (of hoopte). De bouw leeft voor een groot gedeelte echter nog in een ivoren toren.

We hebben nog niet met dergelijke radicale veranderingen te maken gehad. Tot op heden komen we veelal weg met een klein plusje hier, een klein minnetje daar. We passen de zaken een beetje aan de omstandigheden aan. En dus ontwaken we wel langzaam uit onze winterslaap, maar om nou te zeggen dat we allemaal echt wakker zijn…

Beetje lui geworden

Eigenlijk zijn we een beetje lui geworden in ons denken. We zijn best tevreden met het werk dat we doen. Maar de echte vraag is: leveren we met ons werk voor de opdrachtgever ook de beste waarde voor zo min mogelijk geld? Het antwoord daarop is doorgaans nee. De meeste bouwers leveren fantastisch werk, daar bestaat geen twijfel over. Maar de wasvrouwen van vroeger leverden ook fantastisch werk. Zij konden geweldig wassen. Toch kennen we die wasvrouwen vandaag niet meer.

Hoe mooi ook, bouwen is meer dan het vakmanschap van het daadwerkelijke bouwen. Het gaat erom welke waarde je toevoegt voor de klant. Het zal de mensen een worst zijn hoe hun woning of weg tot stand is gekomen, het gaat om het resultaat. Net als die was. Het gaat erom dat de was schoon wordt. En als de hard werkende ervaren vrouwen die de was met de hand doen duurder zijn dan de machines die hetzelfde of een beter resultaat opleveren, dan is het snel gedaan met de wasvrouw...

Veel te veel suboptimale oplossingen

Daarom: moeten we met elkaar niet het hele proces omdraaien? Of het proces met elkaar opnieuw uitvinden? Op de meeste bouwprojecten leveren we nog steeds (ambachtelijk) maatwerk. Maar als je denkt dat je daardoor alles op maat krijgt, dan heb je het in veel gevallen mis. Juist door dat maatwerk per proces, in plaats van industriële, geautomatiseerde oplossingen, is het anno 2014 moeilijk als de klant iets anders wil dan ‘de standaard’. Een stopcontact op een andere plek? De kozijnen van ander materiaal? Je krijgt als klant maar wat vaak direct de boodschap dat het niet kan, want het past niet in het huidige proces.

Ontzettend veel reken- en organiseerwerk

Juist door altijd alles op maat te doen, kunnen we niet afwijken van de standaard. Dan zie je ieder project op zichzelf en heb je voor iedere afwijking ontzettend veel reken- en organiseerwerk nodig. Terwijl, als je afwijkingen gaat standaardiseren als keuzemogelijkheden en dat opneemt in je proces, je veel klantvriendelijker bezig bent. Middels de woningconfiguratoren doet inmiddels natuurlijk al menig bedrijf dat. Maar met het doortrekken van BIM kunnen we daar straks nog veel verder in gaan en worden de mogelijkheden (op overzichtelijke wijze) eindeloos. Dat betekent wel dat we projectoverstijgend moeten denken en de vaste kosten in de organisatie velen malen hoger worden – net als de kwaliteit overigens. De variabele kosten daarentegen, die gaan flink omlaag.

Het draait niet alleen om onszelf

En nu terug naar het thema samenwerking. Want als we op die, meer productmatige manier, naar de sector kijken, dan wordt samenwerken vanzelfsprekend. Alleen samen kunnen we onze systemen immers goed inrichten. Alleen samen komen we tot fantastische oplossingen en gebouwen. Kijk naar een wasmachine, die is ook niet door één persoon ontworpen, technisch ontwikkeld, gebouwd en verspreid. Daar hebben ze ook verschillende partijen voor nodig gehad. Maar samenwerken was daar niet het doel, het was het middel.

De sleutel ligt bij het opdrachtgeverschap

Ik pleit ervoor dat we echt anders naar de bouwsector gaan kijken. Wat gebeurt er als we niet veranderen? Als er andere concurrenten komen, die helemaal geen ballast hebben van een bestaande organisatie, belangen en al dat soort zaken meer? Die al het vanzelfsprekende in twijfel trekken?

Als wij de klant niet serieus nemen, doen zij dat wel. En dan moeten we wel veranderen en zijn we mogelijk te laat. Gelukkig zien we de uitvoerende partijen steeds vaker met oplossingen komen. Kijk bijvoorbeeld naar de Stroomversnelling waar de lat gelegd is op € 45.000 voor een nul op de meter renovatie. Met garanties.

Wat mij betreft ligt de hanschoen nu bij de professionele opdrachtgevers. Als deze opdrachtgevers inzien wat de toegevoegde waarde is om hun opdrachten anders in de markt te zetten, dan gaat het vliegwiel draaien. Want pas als die nieuwe bouw, waar we projectoverstijgend werken, echt volume heeft, gaat het werken. Eén wasmachine maken is hartstikke duur, maar als je er duizenden kunt verkopen, dan wordt het goedkoper dan die wasvrouw.

De huidige sector bestaat helaas nog vaak uit wasvrouwen die de opdrachtgever niet gaan overtuigen dat wassen met een machine hen veel meerwaarde gaat bieden en laten de opdrachtgever de ontwikkelkosten voor de wasmachine betalen. Maar zo werkt het niet. De eerste die dat door hebben zijn al opgestaan en zij investeren flink in het ontwikkelen van goede concepten. En het is een kwestie van tijd voordat opdrachtgevers – in het belang van de gebruiker – de handschoen oppakken en de nieuwe bouw gaan omarmen. Voor de wasvrouwen is er dan vast nog wel werk, maar dat zal niet meer als wasvrouw zijn… 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c54 c260
30

30

In de numerologie staat het getal 30 symbool voor creativiteit en optimisme. Wellicht niet geheel toevallig dat demissionair minister De Jonge de ambitie uitte ...

Lees verder

c21 c40 c54
De groennorm voor steden: een reflectie

De groennorm voor steden: een reflectie

‘Vele miljarden nodig voor vergroening van steden’, zo kopte dagblad Trouw recentelijk. In het rapport, dat onlangs aangeboden werd aan demissionair ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

Expertvisie 2024: het jaar van de sociale transitie

The soaring twenties: het besef dat de temperaturen stijgen. Weten welke gevolgen dit heeft voor de zeespiegel en voor alle ecosystemen op de planeet. De zeespiegel ...

Lees verder

c21 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Steek je NECK uit<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Steek je NECK uit”

Het is vreselijk om te zien hoeveel ellende er uit oorlog en vele andere soorten ontwrichtingen voorkomt. Dit knaagt aan alles en dreunt door in onze Tweede Kamer-verkiezingen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>De rol van AI en IT wordt enorm!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “De rol van AI en IT ...

In tijden van netcongestie, met name voor nieuwe en extra netaansluitingen, bestaat voor grote kantoorgebouwen en industrieën steeds vaker de noodzaak om het ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Als het aan mij ligt, doen we het zo!<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Als het aan mij ...

Begin november 2023 voorspelde de Europese klimaatdienst Copernicus dat 2023 wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten wordt. Alarmerende berichten over het smelten ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>Dit jaar maakt de weg vrij voor grootschalige duurzaamheid.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “Dit jaar maakt de weg ...

Waarom wordt 2024 hét kanteljaar op duurzaamheidsvlak? We interviewen Bram Adema van CFP Green Buildings, die de urgentie voor verduurzaming laat zien voor ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: <span>“</span>We ontkomen niet aan politieke vertraging; markt meer aan zet.<span>”</span>

Expertvisie 2024: “We ontkomen niet aan ...

Na de politieke aardverschuiving op 22 november werd duurzaam Nederland wakker met een flinke kater. De verkiezingsuitslag staat niet voor een kleine verandering, ...

Lees verder

c21 c41 c54 c237 c265 c299
Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen en wijken

Expertvisie 2024: het jaar van gezonde woningen ...

Om innovaties aan te jagen, moeten we woningen blijven bouwen en verkopen. Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang het financiële speelveld te veranderen. ...

Lees verder

c21 c41 c54
Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar het social tipping point

Expertvisie 2024: met Net Zero sneller naar ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om een ambitieuze CO2-strategie ...

Lees verder

c21 c41 c54 c243 c265
De toekomst van energiebeheer: de smart power plant

De toekomst van energiebeheer: de smart power ...

Een smart power plant is de sleutel voor een groene toekomst van je bedrijf. Deze innovatieve systemen openen de deur naar kostenbesparing, duurzaamheid én ...

Lees verder

c21 c54
Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar wonen

Digitaal bouwen bevordert groener en betaalbaar ...

“Het is in veel gevallen beter om wat we al hebben aan te passen, het zogenaamde retrofitten, dan te beginnen vanaf nul.” Dat zegt Leander Grasman, ...

Lees verder

Reacties

Mooie metafoor, deze schud je wel wakker uit het oude denken. Volgens mij zit het echte vernuft in bij de vakman die goed kijkt naar wat er om hem heen speelt. Om te spreken met jouw wasvrouwenmetafoor, wij hebben in onze branche conceptuele denkers nodig die het wasconcept op de schop nemen. Vakmensen die samen denken met partijen uit de andere branches. Zij moeten denken over wat wil de klant, wat kan ik daar aan bijdragen en welke andere spelers kunnen een meerwaarde aan mijn product leveren. Hier in Twente hoor ik al van betonnen "bierkratjes" die in de vorm van statiegeld af te nemen zijn. Of invouwbare kratjes als werkcontainers. Volgens mij versnelt de crisis onze creativiteit ook. We lachen nu ook om de eerste wasmachines waar mijn moeder destijds erg blij mee was. Dus gewoon DOEN, klein beginnen. Voor onze bouwkunde studenten betekent dit dat de oogkleppen af moeten.

Goed stuk Marjet! Wanneer we deze boodschap consequent uit blijven dragen en daarbij de rol van de eindgebruiker meer en meer centraal gaan stellen, dan brengen we onze mooie sector op een hoger niveau. Ook wij gaan er van uit dat het vliegwiel rondom BIM en het conceptueel denken ons daarbij enorm gaat helpen.

Dank voor jullie positieve reacties. Gezamenlijk krijgen we het roer wel om. En inderdaad, die eerste wasmachines waren niet perfect. Het gaat ook met stapjes. Terwijl de vakmannen op de wasmachine oefenen, ga ik op mijn geduld oefenen ;-)

Beste Marjet, helemaal eens met je. Veel mooie woorden als ketensamenwerking, lean en social return, maar het gaat nog steeds om de laagste prijs en vermijden van risico's. Via ons 3D-Betoncasco ontwikkelen we in echte co-creatie met ontwikkelende aannemers een flexibel bouwprodukt.. Hiervan doen we 90% in de fabriek en slechts 10% op de bouwplaats. Echt lean, maar dan op een positieve manier. Geen faalkosten meer; alles in een keer goed. Dat is omdenken!

Inderdaad, het wordt tijd om op een andere manier te kijken naar de bouwsector! Daar is tijd en lef voor nodig. Tijd om een cultuuromslag te realiseren en lef om de pyramide om te draaien. De pyramide van het directief leidinggeven is voorbij. De kennis en kunde van het bouwen vinden we tenslotte bij de bouwplaats medewerkers. Bij VORM hebben we het lef de pyramide om te draaien en de initiatieven op de bouwplaats te laten! "Beter bouwen doe je samen" is een programma dat ervoor zorgt dat elke betrokkene in het bouwproces kan doet waarin hij of zij gespecialiseerd is. Door de implementatie van dit programma behaalden we een 100% afvalscheiding en een hogere medewerker tevredenheid. En dit is pas het begin!

De experts in de omgeving van de bouw hebben allemaal een verhaal. Dat is mooi, maar echte koplopers doen het gewoon. Laten we ons focussen op partijen die het gewoon doen en die als voorbeeld gebruiken!

@gerrit helemaal eens dat er partijen zijn die het gewoon doen. Dat zijn de slimmerikken en de helden. Door te laten zien wat zij kunnen versnellen we hopelijk. Dat is wat ik ook met een blog, een boek of een lezing beoog. Versnellen van vernieuwing. Als je mooie voorbeelden kent om te delen heel graag. De sector zelf is nog wel eens te bescheiden om te laten zien wat ze al kan.

Ik deel je mening gedeeltelijk; Ja we moeten idd een cultuuromslag (mindset) zien te bewerkstellige binnen de gehele bouwkolom. Maar moet dit door alles maar te willen realiseren? De consument gaat tenslotte ook niet met een bestek naar een autodealer maar komt hier vandaan terug met een aantal folders. Maakt een keuze voor een merk, een basismodel, al dan niet uitgebreid met opties. Dit tegen een meerprijs. Vanuit dit perspectief kunnen wij goedkoper bouwen (denk aan die 1.000 wasmachines).

Beste heer, mevouw Heeg, dank voor de reactie. Ik begrijp de zin 'maar moet dit door alles maar te willen realiseren' niet helemaal. Krijg wel de indruk dat we het helemaal met elkaar eens zijn. Ik ben juist voor industriele oplossingen die marktpartijen (modulair met vele keuzes) aanbieden.

Marjet een heel mooi stuk. Met een gewaagde uitspraak, maar wel terecht. Alle mannetjes putters ten spijt in de bouw. Ik heb op verschillende 'stoelen'gezeten van opdrachtgevers tot opdrachtnemer, maar niet alleen de aannemerij maar alle aan de bouw gerelateerde ondernemingen dienen een mind shift te maken. Ze hebben het echter nog niet door. Dat bemoeilijk de huidige economische situatie en vertraagt ons om uit het economische dal te komen. Helaas maar er moet nog een hoop gebeuren.

Hi Marjet, mooi en bevlogen artikel. And so true! De weg naar echte vernieuwing is allang begonnen maar onttrekt zich (niet gezien of op basis van de struisvogelreactie) wellicht aan de ogen van de reguliere bouw. Kleine innovatieve bedrijfjes, net afgestudeerde studenten en zelfstarters vinden hun weg in innovatieve kleine gebouwtjes, die totaal nieuwe bouwtechnieken en vormen van samenwerking inzetten. Wat te denken van een app, waarin je als gebruiker zelf ontwerpt en bouwtekeningen kan uitdraaien om vervolgens te kiezen voor DHZ of laten prefabriceren? Een nieuwe rol voor de traditionele bouwers ontstaat hierdoor vanzelf. Misschien niet helemaal de rol waarop ze rekenen. Marcel van Mierlo www.levenintuinen.nl

@Marcel helemaal eens dat er fantastische startups zijn die het anders aanzwengelen en daarmee fantastisch potentieel laten zien. Vaak een kwestie van uit de pioniersfase komen, investeerder hebben en opschalen. Over een paar jaar is het wel zover. Dan zien we het verschil tussen ondernemers en aannemers...

Goed blog want deze metafoor en de tekst zet weer aan tot verder denken! Betekent niet dat de game changing oplossing nu al helemaal in beeld is, maar verschillende onderdeeltjes daarvan wel. Prijs - duurzaam = kwaliteit - flexibiliteit. Dat laatste gaat zowel over aanpasbaar als over minder systeemafhankelijk (minder gedoe). De trend van de rondtrekkende bejaarden in hun supercampers lijkt mij in dat verband interessant om op door te denken.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up