Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

timer31 min
Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Op Schiphol resulteert een forse ambitie in de hoogwaardige circulaire inzet van liefst 99% van de materialen uit gesloopte panden. Van lampen en staal tot sanitair en betonpuin dat opnieuw op Schiphol wordt toegepast.

Het omvangrijke project betrof eind 2020 de circulaire sloop van drie kantoorpanden en drie grote vrachtgebouwen aan de Snipweg en Pelikaanweg. Hierbij wordt samengewerkt door Schiphol Groep, BAM Bouw en Techniek, Lek Sloopwerken en GBN Groep.
De sloop is onderdeel van de voltooiing van het dubbele-rijbaanstelsel (VDR). In dit project worden diverse bouwwerken en voorzieningen gesloopt of verplaatst. Tevens is de verplaatsing van Doorlaatpost 90 onderdeel van het VDR-project. In het nieuwe ontwerp is veel ruimte gemaakt voor hergebruikte materialen uit de te slopen gebouwen.

Demontage

Omdat de gebouwen vol bruikbare grondstoffen en producten zaten, is de sloop voorbereid als demontageproject. Er worden nieuwe bestemmingen voor de materialen gezocht, zodat deze grondstoffen in de keten blijven. Het resultaat is dat grondstoffen worden hergebruikt, producten langer meegaan en de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Tom Blankendaal (BAM): “De gezamenlijke ambitie - 99% van de materialen hoogwaardig circulair inzetten - is zeer hoog en hebben we bereikt door actief samen te werken. In het ontwerp van de nieuwe doorlaatpost hebben we bijvoorbeeld staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, LED verlichting en gevelbeplating een nieuwe plek gegeven. Ook wordt ruim 25.000 ton betonpuin hoogwaardig verwerkt in de nieuwe taxibanen, die nodig zijn voor de bouw van het VDR-project. Op deze manier houden we de materialen lokaal en vermijden we veel transport.”

De overige materialen uit de gebouwen hebben elders hun weg gevonden. Zo worden de fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouwpanden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. Alle dakbedekking zal ook worden verwerkt en daarvan wordt asfalt gemaakt voor Rotterdam The Hague Airport. Harry Hofman (GBN Groep): “Bijna alle materialen van de gebouwen kunnen opnieuw circulair worden ingezet.”

Samenwerken

Sloop op luchthaven is voor 99% circulairDeze realisatie vergt natuurlijk een intensieve samenwerking tussen opdrachtgever en ervaren partners. Maarten Lek (Lek Sloopwerken): “Het is bikkelen en vooral veel van elkaar leren, om vervolgens in teamverband successen te gaan boeken. De sleutel ligt in het versterken van elkaars krachten. Dat hebben we in dit project gerealiseerd en bekronen we met de bouw van een prachtige circulaire doorlaatpost. In het ontwerp daarvan zijn de vrijkomende materialen leidend voor de materiaalkeuzes.”

Dubbele rijbanen

Rond de terminal van Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen verwerken. De cirkel die ze vormen is echter niet volmaakt. Tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het doen met één rijbaan. Dat leidt op piekuren tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, verminderen files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding. Eric Lusthuis (Royal Schiphol Groep) besluit: “We geven in dit project concrete invulling aan onze duurzame ambities en met name aan onze zero waste-ambitie.”

Bron: persbericht GBN Groep

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225
Krachtenbundeling voor circulaire bouwketen Oost-Nederland

Krachtenbundeling voor circulaire bouwketen ...

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”. Met die gedachte bundelde Mart Mensink van de onafhankelijke matchingstool DuSpot koplopers in circulaire ...

Lees verder

c21 c26 c185
Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen gebouwd 

Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen ...

ING heropende het verbouwde bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Er zijn zoveel mogelijk materialen gebruikt uit het oude kantoor en gerecylede materialen ...

Lees verder

c21 c26 c185
<span>“</span>Het voornaamste is dat de opdrachtgever circulair wil renoveren<span>“</span>

“Het voornaamste is dat de opdrachtgever ...

Renoveren is zeker niet nieuw, maar ook in renovatieprojecten komt er steeds meer aandacht om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Een goede ontwikkeling, ...

Lees verder

c21 c40 c185 c190 c225 c244
De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

De impact van losmaakbaar detailleren op hergebruik

Losmaakbaar detailleren is een voorwaarde voor een circulaire economie. Platform CB’23 illustreerde het belang met een leidraad, om de circulariteitstransitie ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Position Paper: Samen Circulair voor een Duurzame Toekomst

Position Paper: Samen Circulair voor een Duurzame ...

De Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) lanceert de position paper ‘Samen Circulair’. Het is een handreiking met als doel de overgang ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260
Op weg naar een circulaire economie met Endless Materials

Op weg naar een circulaire economie met Endless ...

Materialen die voor altijd in de keten blijven en je eindeloos hergebruikt in gebouwen: Endless Materials. Is dat een droom of is dit al werkelijkheid? Op weg naar ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260 c265
Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op Reduce

Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op ...

De ontwikkeling en realisatie van het nieuwe houten bedrijfsgebouw van BluePrint Automation (BPA) wordt uitgevoerd door Aan de Stegge Twello. Er worden natuurlijke ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Consortium voor circulaire modulaire woningen

Consortium voor circulaire modulaire woningen

Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen werkt samen met een Limburgs consortium van bedrijven en kennisinstellingen, aan de ontwikkeling van een innovatief ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulair bouwen met herwonnen gevelstenen

Circulair bouwen met herwonnen gevelstenen

Door op grote schaal herwonnen gevelstenen aan te bieden, wil Rebrick in grote verduurzamingsstappen zetten. Bouwen met tweedehands stenen zorgt voor een verlaging ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185 c190
Ontwerpstrategieën om milieulast te beperken

Ontwerpstrategieën om milieulast te beperken

Als je de milieulast van een gebouw onder de loep neemt, zie je dat de draagconstructie een groot aandeel heeft in de milieulast: ongeveer 60 procent van de materialen ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260
Webinar belicht veranderingen MIA/Vamil 2024

Webinar belicht veranderingen MIA/Vamil 2024

Met wel 243 bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen en € 217 miljoen beschikbaar voor 2024, biedt de MIA/Vamil-regeling interessante investeringskansen. Een ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up