De spagaat tussen budget en duurzaamheid van een school

De spagaat tussen budget en duurzaamheid van een school

Bij het bouwen van een school met een onbeperkt budget kan een school optimaal duurzaam gebouwd worden. In de praktijk hebben partijen echter te maken met een beperkt budget. Daarnaast zijn de wensen van het schoolbestuur, het advies van de architect voor het ontwerp van de school en het advies van de installateur voor het ontwerp van de benodigde installaties van belang.

Bij Van Dorp staan wij regelmatig voor dit soort dilemma’s. Wij begrijpen dat het lastig is om uit een spagaat van diverse belangen te komen. De vraag is dan ook: Hoe kunnen deze partijen omgaan met de spagaat tussen het te besteden budget en de duurzaamheidwensen van een schoolgebouw?

Bouwteam versus traditionele bouw

Het samenstellen van een bouwteam is een goede start om tot een duurzaam schoolproject te komen binnen het gestelde budget. Een bouwteam bestaat uit een afgevaardigde van het schoolbestuur, een architect, een bouwkundig aannemer en een adviseur vanuit een installatiebedrijf op het gebied van duurzaamheid.

Een bouwteam wordt voor aanvang van het project samengesteld en blijft samen tot het moment van aflevering en nazorg. Het bouwteam is verantwoordelijk voor het totale ontwerp, hetgeen een beter product oplevert. Er is namelijk sprake van eigen inbreng en advies, waar het hele bouwteam achterstaat. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier van werken, waarbij de opdracht al uitgeschreven is in een bestek.

De oplossingen voor een duurzame school, die door een bouwteam gekozen worden, zijn onderhoudsvriendelijk. In beginsel kan de aanschaf soms duurder zijn, maar er wordt ook gekeken naar de lange termijn, waarbij bijvoorbeeld de levensduur langer kan zijn, waardoor de kosten lager zijn en het energieverbruik minder is (Total Cost of Ownership).

Lange termijn advies

In een ideaalsituatie zou een schoolbestuur een budget voor exploitatie voor de komende 15-20 jaar op moeten stellen, waarbinnen het bouwteam de duurzaamheid van de installaties kan bepalen. Door middel van slimme energie-inkoop, het inzetten van duurzame en energiezuinige installaties en het in de exploitatieperiode voeren van onderhoud kan er een grote besparing op het energieverbruik gerealiseerd worden, waarbij de verantwoordelijkheid van de exploitatie bij de uitvoerende partijen ligt.

Op deze wijze heeft de klant inzichtelijk wat de komende jaren de exploitatie- en energiekosten zullen zijn en komt men niet voor onverwachte kosten te staan.

Vertouwen = must

Het belangrijkste instrument binnen het bouwteam is vertrouwen. Alle partijen dienen onderling hun vertrouwen naar elkaar uit te spreken. Bij Van Dorp hebben wij ervaren dat door elkaars expertises te vertrouwen het beste ontwerp, een goede samenwerking en een prachtig eindresultaat ontstaat.

Op basis van het beschikbare budget en de wensen van de klant kan de meest optimale oplossing gekozen worden. Als een school bijvoorbeeld de elektriciteitsprijs wil verlagen, maar hiervoor weinig budget heeft kan bijvoorbeeld het aanbrengen van sensoren al een aardige energiebesparing opleveren tegen relatief lage kosten. Bij een hoger budget zal men kiezen voor het plaatsen van ledverlichting, hetgeen hogere investeringskosten betekent, maar ook een hogere besparing oplevert.

Hoe kom je uit de spagaat?

Door het bouwkundig ontwerp, het installatieontwerp en het gebruik van de school goed op elkaar af te stemmen kom je tot goede keuzes voor duurzame oplossingen. Daarnaast is het heel belangrijk dat partijen elkaar vertrouwen ter bevordering van een goede samenwerking en openstaan voor elkanders situatie.

Wilt u meer weten over duurzame oplossingen voor uw schoolgebouw? Neem dan vrijblijvend contact op met Van Dorp energie op 06 51 11 22 71 of per e-mail. Stephan Leveling geeft u graag advies over de mogelijkheden voor uw schoolgebouw.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up