‘Zie leerlingen als klanten’

timer3 min
‘Zie leerlingen als klanten’

"Technisch kunnen we scholen energieneutraal bouwen", vertelde Irma Thijssen. "Stel de gebruikers hierbij wel centraal", aldus Niels de Vries.

Beiden spraken tijdens de Stichting Duurzame Scholen-bijeenkomst 'Van goede klasse', die in de voormalige Prodent-fabriek plaatsvond. Hierin startte adviseur (onderwijs)huisvesting en vastgoedstrategie De Vries van het adviesbureau Draaijer+partners met een filmpje van Melissa Frank. Zij betoogt hierin dat het kind centraal moet staan, maar dat scholen nog op een ouderwetse manier zijn ingericht. De Vries sluit zich bij die visie aan: "De focus moet naar het kind: leer het om gelukkig te zijn in de maatschappij."

Alles draait om geld en details

Hij ziet een aantal aspecten om tot een duurzame school te komen. "Zorg ervoor dat je Moeder Aarde zo weinig mogelijk verontreinigt, uitput en/of aantast. Denk daarnaast niet alleen aan de kosten, maar ook aan de opbrengsten."

Desondanks denkt hij dat uiteindelijk alles om geld en details draait. "Wees hier dan ook helder en duidelijk over, van begin af aan." In zijn ogen moet het onderwijs ondernemender worden. "Kijk naar leerlingen als klanten. Door te zorgen voor goede licht, lucht, akoestiek en ruimte, creëer je betere mogelijkheden om te instrueren, individueel en samen te werken en te ontmoeten en te ontspannen."

Top-15 energiezuinigste scholen

De technische mogelijkheden hiervoor zijn aanwezig, liet  Thijssen (zie foto), senior adviseur duurzaam vastgoed bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, weten. “Dit blijkt uit de top-15 energiezuinigste scholen van 2014. Ook zonder zonnepanelen voldoen ze aan de eisen van het aangescherpte Bouwbesluit.”

Volgens haar is dit te danken aan een toegepaste combinatie van factoren. “Compact bouwen, zeer goed isoleren, efficiënte verwarming, vraaggestuurde isolatie en goed geregelde verlichting. De toevoeging van extra zonnepanelen leidt hierbij tot energienul.”

Daarbij stipte ze wel aan dat de gebruikers uiteindelijk centraal staan. “De tevredenheid correspondeert niet altijd met de cijfers, maar eerder het aantal storingen. Hoe meer storingen, hoe lager de tevredenheid. Een systeem hoeft dus niet optimaal te werken om toch voor tevreden gebruikers te zorgen.”

Slimmer ontwerp en gebruik

Volgens Adrianne Jonquière-Breure van Stichting Circulaire Economie gaat duurzaamheid verder dan enkel energie. “Door nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, stimuleren we slimmer ontwerp van producten en gebruik van materialen. Als bijvoorbeeld het meubilair in beheer blijft van de producent, zorgt hij voor het onderhoud en de schoonmaak hiervan.” De bottleneck hierbij is de financiering, volgens haar. “De leverancier wil dat dit risicodekkend is.”

Hierbij helpt het ScholenDossier, vertelt Bert de Jonge van de coöperatie Digitaal GebouwDossier. “Met het digitale ScholenDossier kunnen scholen eenvoudig online de status van hun producten en materialen bijhouden. Dit dossier geeft iedereen direct inzicht in onderhoud of vervanging van de aanwezige producten.”

BREEAM als marketingbewijs

Tot slot weidt VU-projectleider Ellen van Midlum uit over de BREEAM-certificering van het nieuwe gebouw van de Vrije Universiteit van Amsterdam, dat in 2017 verschijnt. “We hebben dit gebouw in de zomer van 2011 aangemeld bij de Dutch Green Building Council. Eerst hebben we de pre-assessment uitgevoerd, waarin we de haalbaarheid hebben gecontroleerd. Afgelopen november hebben we het ontwerpcertificering gerealiseerd en medio 2017 willen we de gebouwcertificering volbrengen.”

Zij ziet zowel voor- als nadelen aan de BREEAM-certificeringsprocedure. "Zo is het een enorme administratie, zijn er tegenstrijdige credits en geeft BREEAM technische oplossingen in plaats van duurzame resultaten.” Toch is ze blij met het BREEAM-certificaat. “Het zorgt voor een complete documentatie en toont de duurzaamheid van het gebouw aan. Marketingtechnisch is dat erg prettig: het zorgt voor aantoonbaar bewijs.”

Stichting Duurzame Scholen organiseert jaarlijks 5 à 6 bijeenkomsten per jaar. Naast informatie vergaren kunnen aanwezige bedrijven tijdens deze evenementen de samenwerkingsmogelijkheden met elkaar bespreken. Het doel van de stichting is om samen bewust en zuinig om te gaan met onze leefomgeving. Bedrijven en scholen kunnen zich aansluiten bij dit kennisplatform, dat geldt als de schakel tussen bedrijven en scholen in het primair en voortgezet onderwijs.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up