Leren, zien én doen voor een beter milieu

Leren, zien én doen voor een beter milieu

Het duurzaamheidslabel Greenworks, geïntroduceerd in 2011, fungeert als verzamelnaam voor duurzame bouwmaterialen waarbij aan ieder product een score wordt toegekend. Hoofdredacteur Jan van den Broek interviewt Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop en Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, over de totstandkoming van het label en de Greenworks Academy, een unieke vertaling naar de praktijk.

Raab Karcher, een dochteronderneming van de Franse multinational Saint-Gobain, heeft als belangrijk onderdeel van de strategie ‘sustainable habitat’. Oftewel: de zorg voor de mens in zijn woon- en werkomgeving, met het oog op het milieu. Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop, noemt duurzaamheid een van de pijlers van de organisatie. Dat heeft geleid tot de introductie van Greenworks. Het label is zo succesvol, dat ongeveer dertig procent van de omzet inmiddels uit Greenworks-producten komt.

Wessel: “Wij zien dat onze klanten steeds meer behoefte hebben aan goede informatie over voornamelijk duurzame producteigenschappen en -kenmerken van bouwmaterialen. Greenworks geeft op een pragmatische wijze antwoord op deze vraag. Maar ook met nieuwe initiatieven als Raab’s Renovatiehuis, RaabCalc, RaabMobiel en de Greenworks Academy bieden we onze klant middelen om efficiënter en effectiever te werken en zich te onderscheiden van zijn concurrenten.

De link tussen de verschillende initiatieven is volgens Wessel gemakkelijk te leggen: “Raab’s Renovatiehuis is een totaaladvies, waarmee je kunt uitrekenen wat de woningeigenaar bespaart op zijn energiekosten bij een energiezuinige renovatie, welke producten hij daarvoor nodig heeft en welke labelsprong hiermee bereikt wordt. Een logisch vervolg daarop is RaabCalc, waarmee klanten eenvoudig een calculatie en offerte maken met geselecteerde producten uit Raab’s Renovatiehuis.

Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop

Vervolgens is het mogelijk om die offerte te overhandigen aan de klant. In de Greenworks Academy geven we zowel vakmantrainingen voor bijvoorbeeld de tegelzetter of metselaar als thematische trainingen. Zo is er onlangs een Active House-opleiding geïntroduceerd.

Partnerships essentieel                                                                                   
De opleidingen worden samen met leveranciers opgezet en partnerships zijn volgens Wessel dan ook onmisbaar: “Partnerships zijn essentieel in onze markt. Binnen dat partnership kijken we continu naar partijen met wie we onze ambitie kunnen invullen. Voor ons is het noodzakelijk om te weten welke partijen er ambities hebben op het vlak van duurzaamheid.”

Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, onderstreept de voordelen van partnerships en koppelt die visie aan de recente toetreding als partner tot het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd: “Wij zijn heel sterk op zoek naar de verbinding met partijen. De basis hebben we immers met Greenworks en de verschillende initiatieven die daaraan vasthangen al gevormd. We zijn er dan ook van overtuigd dat we met het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd de verbinding leggen met partijen die gezamenlijk de verduurzaming van de bouw op poten willen zetten.”

Zo heeft de organisatie de verbinding gelegd met een groot aantal leveranciers van duurzame bouwproducten, waarvan meer dan 35 partijen met hun duurzame oplossingen participeren in de Greenworks Academy. Volgens Wessel worden de producten geleverd aan verschillende klantengroepen. Dit gaat van de landelijk opererende aannemers tot de zzp’er. Maar bijvoorbeeld architecten en woningcorporaties behoren ook tot de doelgroep van Raab Karcher. In de Greenworks Academy is voor al deze partijen een passend aanbod dat aansluit bij hun specifieke behoeften.

Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks

Ondersteuning
Hospers grijpt de gelegenheid aan om in te zoomen op RaabCalc en RaabMobiel, initiatieven die voor de nodige leerstof zorgen en waarmee men in de praktijk aan de slag kan: “RaabCalc is een calculatiepakket dat we in hoofdzaak hebben ontwikkeld voor de kleinere aannemer. Wij merkten dat onze klant erg druk in de weer is op de bouwplaats en niet altijd in de gelegenheid is om een offerte te maken. En ook niet altijd op een professionele manier.”

Klanten hebben de mogelijkheid om de calculatie om te zetten naar een offerte richting de klant. Hospers legt het verband tussen Raab’s Renovatiehuis en het pakket: “Kijk in Raab’s Renovatiehuis hoe je een woning kunt upgraden en bereken vervolgens met de RaabCalc welke materialen je daarvoor kunt inzetten. Het programma is webbased, dus overal toegankelijk en bevat altijd actuele product- en voorraadinformatie.”

Naast deze initiatieven vinden klanten extra ondersteuning die zij nodig hebben in RaabMobiel, de app van Raab Karcher. Wessel gaat in op de voordelen van de app en de onderscheidende factoren: “Ons productinformatiesysteem is de basis voor de app. Dit systeem bevat meer dan een miljoen productkenmerken, zoals gewicht en afmeting maar ook relevante kenmerken als isolatiewaarden.

Via verschillende zoekfuncties komt men snel en eenvoudig tot het gewenste product. Van deze producten zijn ook direct de nettoprijs en de voorraden op onze vestigingen zichtbaar. Op die manier heeft onze klant voldoende informatie om zijn producten te bestellen via de app. Deze bestelling kan de klant ophalen op een Raab Karcher vestiging of laten bezorgen op de gewenste locatie en tijd.”

Duurzamer hoeft volgens Hospers niet automatisch duurder te betekenen: “Ook de kleine aannemers zijn op zoek naar onderscheidend vermogen. Dat vermogen krijgt een partij als men inzoomt – gevraagd of ongevraagd – op duurzaamheid. Een stuk bewustmaking over duurzaam materiaalgebruik, daar faciliteren we onze klant op allerlei manieren op. Wij zien dat partijen die inzetten op duurzaamheid, van elkaar kunnen leren.

Zelfs al ben je als leverancier elkaars concurrent, je versterkt elkaar in het streven naar duurzaamheid; in feite concurreer je met alle partijen die niet met duurzaamheid bezig zijn. We streven niet alleen naar informatieoverdracht naar onze partners, maar willen tegelijkertijd een rol spelen in ketenintegratie.”

Foto's: Erron Fotografie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

c21 c120 c185 c225
Samen het wiel hergebruiken

Samen het wiel hergebruiken

Het ‘denken’ en ‘doen’ hebben ons ontzettend veel gebracht en zijn tegelijk dominant geworden in onze (bouw)cultuur. Dit remt de transitie ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c243
Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met datathermie

Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met ...

Dit whitepaper geeft je informatie over onzekerheden bij stakeholders over de aanleg van een warmtenet met datathermie voor transformatiegebieden. De publicatie ...

Lees verder

c21 c41 c225
Meerderheid Europese bouw- en maakindustrie bereikt AI-doelen

Meerderheid Europese bouw- en maakindustrie ...

Autodesk maakte resultaten bekend van een onderzoek waarin bijna 5.400 wereldwijde bedrijven en experts uit onder andere bouw- en maakindustrie werden geïnterviewd. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up