Onderzoek naar kwaliteit schoolgebouwen

Onderzoek naar kwaliteit schoolgebouwen

De Algemene Rekenkamer is een onderzoek gestart naar de kwaliteit van de onderwijshuisvesting van primair en voortgezet onderwijs.

Dit onderzoekt voert de Rekenkamer uit om de staat van schoolgebouwen in Nederland in beeld te brengen. “Goede gebouwen zijn nodig om goed onderwijs te kunnen geven. We onderzoeken hoe het rijksbeleid in de praktijk uitpakt en tegen welke problemen schoolbesturen en gemeenten aanlopen”, staat op Checkjeschoolgebouw.nl.

Samenwerking gemeenten en schoolbesturen

Het onderzoek bestaat uit 3 delen. De casusstudie in gemeenten gaat over de samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen, het toezicht op de onderwijshuisvesting en eventuele belemmeringen voor de renovatie van schoolgebouwen. In de analyse van de (open) database worden onder meer de leeftijd en capaciteit van de gebouwen en de middelen voor onderwijshuisvesting in kaart gebracht. Als derde kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten via Checkjeschoolgebouw.nl hun mening geven. Dit kan tot 26 oktober 2014.

De kwaliteit van een schoolgebouw bestaat uit verschillende aspecten, zoals de technische, functionele en esthetische kwaliteit. De Algemene Rekenkamer kijkt vooral naar de geschiktheid van het gebouw voor het onderwijs vanuit de beleving van de gebruikers.

Bevindingen naar minister van Onderwijs

Ze voert dit onderzoek op eigen initiatief uit en gebruikt de oordelen voor nadere analyses op bijvoorbeeld gemeenteniveau. De bevindingen gaan in het eerste kwartaal van 2015 naar de Tweede Kamer en naar Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Nederland telt ruim 10.000 schoolgebouwen voor basis, voortgezet en speciaal onderwijs. In 2012 gaven de schoolbesturen en gemeenten zo’n € 2,6 miljard uit om scholen te bouwen, te onderhouden, schoon te maken, te verwarmen en te verlichten.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c225 c243 c244
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed komt op stoom

Verduurzaming maatschappelijk vastgoed komt ...

27 mrt om 11:00 uur
timer 4 min

“Durf te verduurzamen!”, klonk het tijdens het webinar Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed, georganiseerd ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c238 c244
Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd door de natuur

Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd ...

03-12-2019 om 13:00 uur
timer 3 min

Op basis van biofilische principes ontwierp Daan Bruggink De Verwondering, een basisschool van 1.900 vierkante ...

Lees verder »

c21 c143 c172 c225 c243
“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal hebben er aandacht aan besteed”

“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal ...

29-11-2019 om 10:00 uur
timer 3 min

Heb jij een bijzonder duurzaam project in handen, rijp voor een Duurzaam Bouwen Award? Lees nu wat dat de eerdere ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225
'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

22-11-2019 om 12:00 uur

Het einde van de levensduur nadert voor een fors deel van de schoolgebouwen in Nederland, met vooral vastgoed ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c160
Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, gezonder en comfortabeler binnenklimaat

Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, ...

21-10-2019 om 11:00 uur
timer 5 min

In drie fases werd het oude schoolgebouw van het Marianum College in Groenlo aangepakt. Bij de renovatie met uitbreiding ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

18-10-2019 om 08:00 uur
timer 1 min

De ambities en verduurzaming van schoolbesturen staan centraal tijdens het seminar Duurzame Scholen. In dit artikel ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

04-10-2019 om 07:00 uur

Niet alleen de woningbouw krijgt de komende tijd een impuls. In de utiliteitsbouw zien we in 10.000 onderwijsgebouwen ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225 c243
Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

04-09-2019 om 11:00 uur
timer 1 min

Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven, een scholengemeenschap voor HAVO en VWO in Bilthoven, is duurzaam gerenoveerd ...

Lees verder »

c21 c143 c185 c225 c244
Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

30-08-2019 om 11:00 uur
timer 2 min

De Amsterdam International Community School, de expatschool in Amsterdam, opende gisteren de deuren van een nieuw ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Zonnepanelen slimme investering voor scholen

Zonnepanelen slimme investering voor scholen

09-08-2019 om 09:00 uur
timer 1 min

Met een lage rente kunnen scholen investeren in zonnepanelen die direct lagere energiekosten opleveren.

Lees verder »

c21 c143 c184 c225 c243
Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, opschalen en bij elkaar blijven'

Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, ...

01-07-2019 om 15:30 uur
timer 9 min

Een groot deel van de schoolgebouwen van Nederland kun je nog niet bestempelen als toekomstbestendig. Sterker ...

Lees verder »

c21 c143 c184 c225
Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos maken?

Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos ...

21-02-2019 om 14:00 uur
timer 26 min

Begin februari deelden verschillende sprekers hun kennis en ervaring over dit onderwerp tijdens de bijeenkomst ...

Lees verder »

Reacties

Een beetje vreemd dat de Algemene Rekenkamer nu een onderzoek doet naar de kwaliteit van schoolgebouwen. De GGD heeft afgelopen 5 jaar bijna 5.000 basisscholen bezocht in het kader van het bewustwordingsproject 'Binnenmilieu Basisscholen'. De resultaten zijn bekend: 47% heeft onvoldoende ventilatiemogelijkheden en bij circa 55% van de lokalen is het mogelijk om de CO2 concentratie onder de 1.000 ppm te houden, mits er voldoende wordt geventileerd met beschikbare ventilatievoorzieningen (ramen, deuren, ventilatieroosters). Het is de hoogste tijd voor de volgende stap en dat is één CO2 indicator in ieder klaslokaal, zodat de leerkrachten bewust(er) kunnen ventileren!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up