20 jaar gegarandeerd uitstekend gebouw

20 jaar gegarandeerd uitstekend gebouw

In augustus 2016 opent MFC Atria zijn deuren. Het gebouw huisvest onderwijs, buitenschoolse opvang, mag door de buurt gebruikt worden en is integraal aanbesteed met een prestatiecontract. Daardoor heeft schoolbestuur Voila de komende 20 jaar gegarandeerd een uitstekend gebouw, volledig geëxploiteerd uit rijksvergoedingen.

Multifunctioneel centrum (MFC) Atria is aanbesteed in een markt, waarin bijna geen enkele school uitkomt met de exploitatie- en investeringsbudgetten. Bij Atria is het niet alleen gelukt om binnen die budgetten te blijven, maar ook om een gebouw te krijgen dat de verwachtingen ruimschoots overtreft. Het heeft een prachtige uitstraling, een fraaie vormgeving en een hoge mate van duurzaamheid (energie, materiaalgebruik, luchtdicht, isolatie, zonnepanelen, wko) met een GPR-score van 10. Daarnaast is er een uitstekende afstemming tussen het ontwerp en het onderwijskundig concept.

Onderwijskundig ei

Bij een integrale aanbesteding is het altijd een uitdaging om het onderwijskundig concept te waarborgen in de uitvraag. In Leusden is ervoor gekozen om een eigen architect te selecteren voor het schetsontwerp. Hierin zijn de uitgangspunten van het onderwijs geborgd. Dat schetsontwerp is in de markt gezet en fungeerde als leidraad tijdens het ontwikkelingsproces. Wichert Eikelenboom, bestuurder van Voila: “De onderwijsteams hebben in het schetsontwerp hun onderwijskundige ei kunnen leggen. Ik ben blij dat die afstemming zo goed gelukt is. Want dat betekent dat mijn hele achterban (MR, ouders) daar met lof over uitspreekt. Daar ben ik wel trots op.”

Deel van de plattegrond van MFC Atria, met in het midden: het leerplein.

Het gebouw gaat onderdak bieden aan een openbare, een christelijke en een katholieke basisschool. De christelijke en katholieke school gaan op in 1 interconfessionele school. “De aanwas van 20 kinderen is vanwege krimp net voldoende voor 1 school. Daarom laten we de christelijke en de katholieke school fuseren. Daar hebben we ervaring mee.” In totaal komen er 6 groepen voor openbaar onderwijs, 10 groepen voor interconfessioneel onderwijs en er is ruimte voor buitenschoolse opvang.

Onderwijs is leidend

De financiële onderbouwing voor de hele levensduur van het gebouw is bepalend voor het succes van een bouwproject. Voila heeft specialisten ingeschakeld om deze TCO-berekeningen te maken voor MFC Atria. Het schetsontwerp en de eisen die aan het nieuwe gebouw worden gesteld, zijn gebaseerd op die berekeningen. Zo kan de exploitatie van het gebouw volledig worden betaald uit de vergoeding voor huisvesting die het onderwijs krijgt.

Zo'n aanpak vraagt een andere houding van de opdrachtgever, de schoolbestuurder. De focus moet niet liggen op het realiseren van een nieuw gebouw, maar op de rol van dat gebouw in het onderwijs. “Ik ben echt apetrots op het ontwerp van Atria, maar toch ligt daar niet mijn belang. Ik wil dat er een goed klimaat is, dat er voldoende ruimte is, dat het er over 20 jaar nog acceptabel bij staat en dat we geen grote gaten hebben in de jaarlijkse begroting. Want die dingen gaan ten koste van het onderwijs.”

Stimulans om zuinig te zijn

Het energieverbruik maakt deel uit van het prestatiecontract. Om zowel het consortium als de school te prikkelen zo weinig mogelijk energie te verspillen is er een bonus-malusregeling van kracht. Als er meer energie wordt verbruikt dan ingeschat, betaalt het consortium daarvan 60% en Voila 40%. Als het gebouw zuiniger is, krijgt het consortium 60% van de bonus en de school 40%. “Daarmee stimuleren we onszelf en het consortium om zuinig te zijn en om ons te leren hoe we het gebouw moeten gebruiken. En uiteraard spreken zij ons erop spreken als er rare dingen gebeuren.”

De ontwikkeling van MFC Atria wordt in Nederland met veel belangstelling gevolgd. Vanwege de innovatieve aanbesteding, de kwaliteit van het gebouw en het feit dat de exploitatie bij voorbaat past binnen de rijksvergoedingen. Dat komt door de opstelling van Voila: ‘Elkaar de ruimte geven’. “Dat heeft ons geen windeieren heeft gelegd. We zijn echt transparant geweest over onze middelen en hebben alle consortia de ruimte gegeven om mee te denken. Zij kwamen met oplossingen waar wij nooit aan hadden gedacht. Alleen maar vanuit de wetenschap dat ze het 20 jaar beheren en die oplossingen terug kunnen verdienen.”

Dit artikel is de opvolger van 'Schoolbestuur werkt aan koepel voor maatschappelijk vastgoed' dat afgelopen juli op DuurzaamGebouwd.nl is verschenen. Het uitgebreide artikel staat in de editie van Duurzaam Gebouwd Magazine, dat begin december verschijnt.

Foto bovenaan: Illustratie zuidzijde MFC Atria in Leusden.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up