Duurzame keuzes bewijzen zich bij De Sokkerwei

timer5 min
Duurzame keuzes bewijzen zich bij De Sokkerwei

Na een lange periode van voorbereiding opende De Sokkerwei in Castricum in 2002 als ‘eerste duurzame school’ de deuren voor de leerlingen. Hoe bevalt het gebouw nu het er bijna twintig jaar staat? Zijn de keuzes van destijds toekomstvast gebleken?

Basisschool De Sokkerwei werd ontwikkeld door Lithos Bouw & Ontwikkeling en maakt deel uit van een complex met kantoorruimte, twintig wooneenheden, een parkeergarage en een kelder. Directeur van De Sokkerwei Klaas Degen nam enkele jaren terug het estafettestokje over van zijn voorganger. Hij meldt dat zojuist de zonnepanelen op het dak van de school zijn vernieuwd. “Je ziet op het scherm in een van de gangen de opbrengst van de zonnepanelen. Dat is leuk en leerzaam voor kinderen en het laat ze zien dat je op een andere manier aan energie kunt komen dan dat je het betrekt van anderen en dat je energie dus als gebouw zelf opwekt.”

Duurzaamheid in de vorm

De ronde vorm van het gebouw met de school – een ontwerp van BBHD Archiktekteburo Schagen, Maarten Overtoom en Wim Dettmers – is destijds zeer bewust gekozen vanuit energetische motieven. Door de oriëntatie kan maximaal van zonnewarmte en daglichtinval geprofiteerd worden en is warmteverlies minimaal. De school aan de zuidkant is één bouwlaag hoog, het gebouw aan de noordzijde heeft 3,5 bouwlaag. De toepassing van het sedum dak bij de school en de appartementen werkt isolerend en absorbeert water. Voor het energieconcept – verwarming, ventilatie en tapwater - werd ECN in Petten ingeschakeld die diverse energiescenario’s onderzocht. De keuze viel op optimale daglichtafhankelijke verlichting, vloerverwarming voor het centrale deel in de school en ventilatoren met HR-warmteterugwinning voor de lokalen. Daarbij werd ca. 90% rendement voorzien en tezamen met de gebouwschil zou dit een grote besparing op gasverbruik en CO2-uitstoot geven vergeleken met een geformuleerde referentiesituatie. Die CO2-uitstoot is vervolgens gecompenseerd door een investering per leerling in windenergie, iets wat nog steeds wordt gedaan. Degen: “In de loop van de tijd zijn er eigenlijk nauwelijks zaken veranderd is mijn beeld. Het is gewoon een goed doordacht gebouw. Wat je ziet is dat in het wooncomplex nog veel mensen wonen die er twintig jaar geleden als eerste bewoners kwamen die er toen bewust voor gekozen. Dat merk je ook in overleg binnen de VVE. De lijnen zijn kort en men is echt betrokken bij het duurzame gedachtengoed waarop dit project ooit is gebaseerd.”

Hout in de hoofdrol

Architecten Overtoom en Dettmers pasten waar mogelijk hout toe in het interieur. Zo bestaan de muren langs de ronde middengang onder de daglichtstraat uit houten elementen of paneeldeuren. In de lokalen van de bovenbouw hebben een schuin dak met de houten spanten zichtbaar en de trappen naar de entresols zijn ook van hout. Bij het exterieur is verduurzaamd hout gebruikt voor deuren en kozijnen. De vorm van het gebouw en het zeer zichtbaar toepassen van hout als constructiemateriaal ondersteunen ook de ‘sociale duurzaamheid’ volgens de ontwerpers. Het ronde centrale deel van het schoolgebouw voelt als een ‘tent’ en wordt gebruikt door leerlingen voor gezamenlijke activiteiten zoals feesten en toneelopvoeringen. Rond dit centrale deel is een ‘lichtstraat’ met glazen dak voor daglichttoetreding. Aan die ronde lichtstraat liggen de lokalen die logischerwijs taps toelopen. Daarbij loopt het dak op naar het midden zodat in elk lokaal ook een open verdieping is aangebracht waar leerlingen kunnen werken.

Duurzame keuzes bewijzen zich bij De Sokkerwei

Onderwijsvisie gericht op duurzaam

Degen geeft graag uitleg over de onderwijsvisie die volgens hem ook zeer verbonden is met het schoolgebouw. “Het schoolgebouw en de idealen waaruit het is ontstaan, gebruiken we om onze leerlingen bij te brengen wat duurzaamheid betekent. Onze visie op onderwijs in ondergebracht in het International Primary Curriculum (IPC) waarbij er zaakvakken en cultuurvakken zijn. Geen losse vakken als aardrijkskunde, biologie of science maar alles is geïntegreerd in projecten waarin ook gezonde levenshouding (tuinen en gezond voedsel, gezonde tussendoorhapjes) en duurzaamheid zijn opgenomen. Dat komt terug in al onze projecten. Zo start bijvoorbeeld een project over een weeshuis in Afrika. Een van de mensen die dat heeft opgezet, zat hier op school. En er is veelvuldig contact zodat de kinderen hier leren wat duurzaamheid in Afrika inhoudt. Wij vinden het belangrijk om als school de kinderen van jongs af aan dat aan te leren zodat het een gewoonte wordt. Dan blijven ze het ook doen als volwassenen verwachten we.”

Kacheltje bijzetten?

Als Degen wordt gevraagd naar punten van verbetering moet hij daar even over nadenken. “Ik vind het heel mooi dat in het centrale deel van ons gebouw vloerverwarming is aangelegd. Daar zitten kinderen graag op de grond. In de lokalen en overige ruimten is luchtverwarming. Wel bleek toen het heel koud was dat de verwarming in mijn kantoor – dat aan de noordzijde onder de appartementen ligt - niet voldeed. Dat is bijgesteld en nu is het goed ingeregeld. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik hier een elektrisch kacheltje erbij ga zetten ….” Degen is tevreden over het gebouw en richt zich vooral op de toekomst: “In het gebouw zijn naast de basisschool ook ruimtes voor dagopvang en huiswerkbegeleiding gereserveerd. Deze huren de ruimte van ons en maken geen deel uit van de school zelf al wordt de samenwerking steeds inniger. Wij ontwikkelen ons als kindcentrum door het integreren van activiteiten. Met de opvangorganisatie Forte gaan we nu zo samenwerken dat we wellicht binnenkort één organisatie worden.”

Tekst en fotografie: Tom de Hoog

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

c21 c143 c225
Doe mee aan serious game De Expeditie

Doe mee aan serious game De Expeditie

Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op 10 november kun je tot twee keer toe deelnemen aan een serious game. Leer hoe je samenwerkingen tussen verschillende ...

Lees verder

c21 c143 c148 c160 c225
Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres compleet!

Programma Duurzame & Gezonde Scholen Congres ...

Op 10 november komen we samen in Eindhoven voor het Duurzame & Gezonde Scholen Congres. Leer alles over energiezuinige, aardgasvrije, circulaire en gezonde ...

Lees verder

c21 c143 c225 c245
Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Zo ontwerp je een school voor betere leerprestaties

Wat leveren zaken als licht, geluid, thermisch comfort en luchtkwaliteit voor bijdrage aan de leerprestaties en hoe is daar vanuit het ontwerp al op in te spelen? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up