Kunststof en beton tijdens de sloop

Betonvloeren met ingesloten kunststof bollen hebben bijzondere eigenschappen. Zo zijn er groter overspanningen mee te realiseren en is de vloerdikte beperkt. Maar hoe zit het in de eindfase van het product? Zijn de verschillende materialen nog van elkaar te scheiden?

Ir. Harry Hermsen, commercieel manager bij Sagro Aannemingsmaatschappij Zeeland, maakt zich zorgen over de mogelijke vervuiling van beton met kunststof bij de sloop van gebouwen waarin de bollenplaat vloer gebruikt is. Bij dit type vloer zitten kunststof bollen in het wapeningsnet en deze worden in het beton ingestort.

Hermsen: “Hoewel de steeds vaker toegepaste bollenplaatvloer grote voordelen heeft, zien wij een nadeel aan de huidige toepassing van deze vloeren met kunststof bollen. Wij knippen met de betonvloeren betonscharen aan stukken. Het plastic van de bollen komt tussen het puin te zitten en die krijg je er niet meer goed uit waardoor toepassingen van puin voor hergebruik worden beperkt.”

Hermsen denkt dat het duurzamer zou zijn om de bollen van bijvoorbeeld dun blikstaal te maken. “Dat is met de hulp van magneten eenvoudig van het betonpuin te scheiden.”

Nu zijn er al kleine vervuilingen van beton in de vorm van kunststof leidingen. Die fractie is nog verwaarloosbaar klein. De bollenplaatvloer gebruikt vele kunststof bollen per vierkante meter, waarmee de vervuiling aanzienlijk zou worden.

Rollen
Hermsen heeft nog geen bollenplaat vloer te slopen gekregen. Dit type vloer is in Nederland sinds zo’n tien jaar in omloop onder de naam BubbleDeck. Maar over een aantal jaar zouden dus ook de eerste BubbleDeck projecten kunnen worden gesloopt.

Levert dit nu problemen op voor de duurzame verwerking?

BubbleDeck reageerde desgevraagd: “Natuurlijk hebben we nagedacht over het hergebruik van de toegepaste materialen. Maar onze ervaring is dat de uit recycled materiaal gemaakte kunststof ballen niet hechten aan de eromheen gestorte beton. Bij sloop rollen ze er zo uit.” De fabrikant gaf wel aan dat er dan op een andere wijze dan door knippen moet worden gesloopt.

Bollen
De bollenplaat vloer van BubbleDeck uit Leiden biedt diverse voordelen voor architecten en constructeurs. Een bollenplaatvloerelement bestaat uit een fabrieksmatig samengestelde wapeningskorf voorzien van de nodige constructieve onder- en bovenwapening waartussen kunststof bollen zijn aangebracht.

De bollenplaatvloer heeft 30 à 35 procent minder eigen gewicht dan een traditionele betonvloer c.q. breedplaatvloer van gelijke dikte. De elementen hebben een standaardbreedte van drie meter en een lengte tot circa tien meter. Maar met dit vloersysteem kunnen ook grotere overspanningen worden gerealiseerd tot zo’n 15,0 m, omdat de vloerelementen in het werk worden gekoppeld tot een constructief geheel vlakke plaatvloer.

Toepassing van de BubbleDeck vloer levert grotere overspanningen en een minimale dikte van verdiepingsvloeren waarmee in de hoogbouw soms zelfs extra verdiepingen kunnen worden gerealiseerd.

Slopen
Sloopbedrijf Sagro is uitgerust met moderne sloopapparatuur. Beton wordt doorgaans in machines gebroken en in drie fracties verdeeld. Betongranulaat, staal en brekerzand. Het staal is er met een magneet uit te halen, een deel van de overige verontreiniging wordt handmatig verwijderd. Er zijn nog geen goede technieken die het scheiden van kunststof en beton in de slooppraktijk rendabel maken.

Hermsen gaat met het bedrijf ver in het recyclen van materialen en het scheiden van fracties. Hij spreekt wel zijn twijfel uit over het nut van het hergebruik van veel bouwmaterialen. “Wie wil er nu nog een oude radiator of een geiser? Laatst moesten we de keukenblokken voor hergebruik uit een project slopen. Maar wie wil er nu nog vergeelde, uitgeleefde kastjes hebben? Je bent een kapitaal kwijt aan opslag. Puur product hergebruik is lang niet altijd haalbaar.”

Sagro heeft wel een eigen bouwmarkt met balken, straatstenen en opdekdeuren. Producten die gemakkelijk nog een levenscyclus mee kunnen. En op het milieuverantwoorde gebied schafte het bedrijf in 2006 elf nieuwe vrachtwagens aan in de schoonste Euro 5 categorie.

Ronald van Bochove

Voor meer informatie: Bubbledeck
Voor meer informatie: Sagro

Deel dit artikel

permalink