Desso lanceert tweede ‘Cradle to Cradle’ tapijttegel

Met de introductie van de Torso tapijttegel heeft tapijtfabrikant Desso haar tweede tapijttegel met een ‘Cradle to Cradle’ certificaat gelanceerd. 

Hiermee zet Desso een nieuwe stap in het streven om in 2020 over een volledige Cradle to Cradle productlijn te beschikken. Eerder dit jaar bracht Desso al de Pallas tapijttegel op de markt.

“Met de nieuwe tegel verbreden we de mogelijkheid voor onze klanten om voor een verantwoord product te kiezen en hebben we een belangrijke nieuwe stap gezet richting onze doelstelling voor 2020,” aldus Stef Kranendijk, CEO van Desso.

Duurzaam ondernemen
In de huidige economische tijden is het belangrijk steeds te vernieuwen. Duurzaam ondernemen komt hierbij vaak aan bod en is aan de orde van de dag. “Met de introductie van onze tweede tegel, die aan de Cradle to Cradle-voorwaarden voldoet, hebben we onze kernwaarde met betrekking tot duurzaamheid verder verstevigd,” zegt Kranendijk.

Cradle to Cradle kost tijd en moeite
Voor Desso is de C2C-filosofie een essentieel onderdeel van de productie. Deze gedachtegang, ontwikkeld door de Duitse chemicus Michael Braungart, richt zich op het hergebruik van productgrondstoffen. De essentie is dat producten worden ontwikkeld met de achterliggende gedachten dat ze weer uit elkaar kunnen worden gehaald. De losse onderdelen moeten vervolgens als grondstof kunnen dienen voor nieuwe producten zonder in waarde te dalen.

“De Cradle to Cradle-gedachte is inmiddels in een vergevorderd stadium binnen onze organisatie. Zo zijn afvalscheiding, recycling, CO2-reductie en waterzuivering al jaren vaste elementen in het productieproces,” zegt Kranendijk.

Om een C2C-product te realiseren moet het gehele productieproces, inclusief die van leveranciers, aan de voorwaarden voldoen. Een enorme klus volgens Kranendijk. “Juist vanwege de tijd en moeite die we er in hebben gestoken zijn we enorm trots dat we een tweede tegel hebben geproduceerd.”

Kleur voor een fris effect
De ‘Torso’ tegel wordt in zestig verschillende kleuren geproduceerd en speelt daarmee flexibel in op de wensen van de markt. “Met het wijde kleurenspectrum en het gemak van de tegelstructuur, kunnen we een frisse uitstraling genereren die we makkelijk kunnen aanpassen,” aldus Alexander Collot d’Escury, Chief Commercial Officer van Desso.

Deel dit artikel

permalink