Duurzaamheid past niet in portemonnee bouwer

"Bij de grote bedrijven zie je helemaal geen interesse in 'sustainability'. Niemand is tegen milieu, maar de contante waarde van de berekening wint het". Een opmerkelijke uitspraak op een bijeenkomst over het groene kantoor van 2015.

Coen van Oostrom zei het op de bijeenkomst van de Regieraad Bouw, waar Aart van Gelder het rapport 'Green Office 2015' presenteerde. Van Gelder is algemeen directeur van Imtech Nederland en initiatiefnemer van het duurzame voorbeeldproject. Van Oostrom is algemeen directeur van OVG Projectontwikkeling in Rotterdam.

Van Oostrom: "De grote bedrijven kijken nu naar de return op aandelen, minder naar de kosten. Beleggers houden nog wel rekening met duurzaamheid, zij hebben vaak een sociale achtergrond. Bij de meeste gebruikers van projecten merk je echter dat duurzaamheid wegzakt. Voor de overheidsgebruikers telt duurzaamheid nog wel. Maar bij de grote bedrijven wint een berekening van de contante waarde over tien jaar het van een mooie presentatie." Eerst rekenen, dan tekenen, luidt kennelijk het devies.

Contrast
De uitspraak van Van Oostrom vormde een stevig contrast met het rapport 'Green Office 2015'. Dat biedt juist een verleidelijke presentatie van een voorstel voor een duurzaam kantoorgebouw ten westen van station Amersfoort. Initiatiefnemer Van Gelder relativeerde de berekening van de investeringskosten.
 
"Dit kost 200 miljoen euro, geen 167 miljoen, zoals in het rapport staat." Hij noemde de mogelijkheid om de exploitatie aan de initiële investering te koppelen, om de bouw van het groene kantoor betaalbaar te maken. "Maar is dat groen bouwen? Duurzaam bouwen gaat over waar mensen willen wonen, werken en recreëren", aldus Van Gelder. Volgens hem is het probleem de verkokering en fragmentatie van de bouw. De oplossing is integraal en duurzaam bouwen, met een lagere 'total cost of ownership' over de gehele levensduur.

Berlijn
Van Oostrom herhaalde echter: "Het gaat nu over geld, niet meer over duurzaamheid." In een interview in De Volkskrant noemde hij duurzaamheid 'een leuke extra'. In gesprek met Cobouw zei hij wel vast te houden aan de missie alleen projecten te ontwikkelen die helemaal of bijna helemaal CO2-emissievrij zijn.

Hij relativeerde zijn uitspraak over het gebrek aan belangstelling voor duurzaamheid: "Bij de grote bedrijven in Berlijn en Scandinavië ligt het anders. Daar is duurzaamheid wel een issue. Maar het is geen probleem, want duurzaamheid levert geld op. Wij kunnen een competitie winnen op de prijs, dankzij onze kennis van duurzaamheid."

Bron: Cobouw

Deel dit artikel

permalink