Bestuurders luiden noodklok over IJmeer

Bestuurders uit de noordelijke Randstad luiden de noodklok over de toekomst van de ambitieuze plannen om Almere uit te breiden en een IJmeerlijn aan te leggen.

De discussie met het kabinet over de plannen dreigt versmald te worden tot een centenkwestie. 'Tot een discussie: Is het niet te duur', stelde donderdag wethouder Adrie Duivesteijn van Almere.

Woningen
In Almere moeten op termijn 60.000 woningen bijgebouwd worden omdat er in de Randstad amper plaats is. De IJmeerlijn moet de stad die straks 350.000 inwoners telt, verbinden met de regio Amsterdam.

Hom of kuit
Het kabinet zou deze maand knopen daarover doorhakken. Het besluit is echter doorgeschoven. "Het Rijk moet eindelijk hom of kuit geven", zei wethouder Maarten van Poelgeest van Amsterdam. Hij is voorzitter van de zogenoemde metropoolregio Amsterdam. Volgens hem is sinds 2000 "heel veel uitgezocht" en is er geen reden om een keuze te ontvluchten.

Blauwe hart
Het gaat om in totaal vijf grote projecten, waaronder ook het aanpakken van het Markermeer en IJmeer die moeten uitgroeien tot het Blauwe Hart van de Randstad. Alleen al de aanleg van de IJlijn kost 4 tot 5,5 miljard euro.

De duurste (voorkeurs-)variant is een ondergrondse verbinding, via een eiland in het IJmeer en een brug naar het vasteland van Almere. Duivesteijn maakte opnieuw duidelijk dat zo'n hele nieuwe openbaar vervoer verbinding cruciaal is. "Het is volstrekt uitgesloten dat je een grote stad maakt en die alleen ontsluit via de Hollandse Brug."

Unaniem
Almere en Amsterdam trekken op met Utrecht en de betrokken provincies. Beide wethouders werden donderdag tijdens een persconferentie in Den Haag geflankeerd door de Utrechtse wethouder Harry Bosch.

In en om Utrecht moeten tot 2030 65.000 woningen erbij komen. Almere neemt 15.000 daarvan voor zijn rekening. Drie gedeputeerden uit Noord-Holland en Flevoland waren ook van de partij. Duivesteijn sprak van een 'zeldzame unanimiteit' over de inrichting van het gebied.

Crisis
"Laten we niet doen of geld in tijden van crisis geen rol speelt'', reageerde de woordvoerder van minister Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu). De ervaringen met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam tonen volgens hem bovendien aan dat niet genoeg gedaan kan worden om de financiële risico's in de hand te krijgen. 'Zorgvuldigheid gaat voor haast.'

Deel dit artikel

permalink