Ontwikkelingen station Breda en Rotterdam

De NS en Prorail onderzoeken of het station Breda duurzamer kan worden en meer energie kan besparen. Om een groener station te creëren doen zij in het kader van het project Via Breda een studie naar warmte/koude opslag.

"De studie is nog heel pril in Breda", zegt de woordvoerster van de NS. “We hebben nog geen concrete plannen voor het groener maken van het station. De resultaten van de studie en de wensen van de afnemers gaan bepalen of er uiteindelijk iets concreets mee gaat gebeuren. In de plannen voor het nieuwe station in Breda is in ieder geval nog geen energiebesparende regeling opgenomen.”

De warmte/koude opslag houdt in dat energie wordt opgeslagen in de vorm van warmte of koude in de bodem. Omdat er waterhoudende lagen in de bodem zitten, kan daarin de warmte en koude opgeslagen worden. In de zomer kan het koele grondwater gebouwen koud houden, en het opgewarmde water wordt in de winter gebruikt om gebouwen te verwarmen.

Station Rotterdam
ProRail heeft het initiatief genomen voor de toepassing van zonne-energie in de sporenkap van de OV-terminal Rotterdam Centraal. Het ontwerp van de OV-terminal is inmiddels aangepast op de integrale toepassing van zonnecellen in de glazen ramen van de kap. Ook is het reeds meegenomen in het voorbereidingsproces van de aannemer.

10.000 m2 van het dakoppervlak van totaal 28.000 m2 zal van ramen met ruim 70.000 zonnecellen worden voorzien. Hiermee ontstaat de grootste toepassing in Nederland van zonne-energie in een stationsdak. Ook Europees gezien behoort het dak tot de grootste zonne-energieprojecten; het is bijvoorbeeld groter dan het zonnedak van het omvangrijke centraal station in Berlijn.

Bron: Breda Vandaag

Deel dit artikel

permalink