'Opdracht binnenhalen doe je door duurzaam te zijn'

Duurzaamheid vormt in de bouw een noodzakelijke voorwaarde om nieuwe opdrachten binnen te halen. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 100 bouwondernemingen in dertig landen blijkt dat een meerderheid van de bouwbedrijven vindt dat te weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid vaker tot uitsluiting leidt bij te vergeven opdrachten.

"Opdrachtgevers in de bouw zien 'groen bouwen' duidelijk nog steeds als een eis bij het vergeven van opdrachten", constateert Pieter van der Zwet, segmentleider Building & Construction bij KPMG.

Hoewel ruim de helft van de ondernemingen aangeeft dat duurzaamheid hen in staat stelt het bedrijf neer te zetten als innovatief en maatschappelijk bewust, ziet een groot aantal bedrijven het als een minimum eis om te worden opgenomen in de shortlist van opdrachtgevers.

Volgens de bedrijven hebben hun klanten vooral oog voor de commerciële kant van duurzaamheid. Die willen volgens de bedrijven vooral een winstgevend en kostenefficiënt constructieproces en een energie-efficiënte bouwwerk. De invloed op de omgeving komt pas op de derde plaats.

Meer aandacht voor duurzaamheid kan volgens Van der Zwet nog altijd tot aanzienlijke concurrentievoordelen leiden. Van der Zwet: "Bijvoorbeeld op het gebied van zero-net-energy gebouwen, waarbij de gebouwen net zoveel energie produceren als ze gebruiken, valt nog veel eer te behalen. Dit soort gebouwen biedt aanzienlijke kostenbesparende voordelen voor klanten. Door opdrachtgevers is de trend gezet om duurzaamheid niet alleen mee te nemen in het selectie proces, maar ook in het gunning proces. Een duidelijk bewijs dat concurrentie op duurzaamheid is ontstaan."

Bron: KPMG

Deel dit artikel

permalink