Groen vliegen

Het lucht- en ruimtevaartmuseum van Frankrijk onderzocht in haar jaarlijkse 'Salon' het groene vliegen. De luchtvaart zelf en luchthavens zijn dringend toe aan milieuvriendelijker alternatieven, want als we straks massaal naar onze vakantiebestemmingen vliegen, dragen we bij aan een forse CO2 uitstoot. De oude economie vertraagt helaas de initiatieven.

Vandaag, 110 jaar geleden, was de geboortedag van Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry. De Franse beroepspiloot en schrijver werd wereldberoemd met het boekje Le Petit Prince (De Kleine Prins). Het heroische vliegen van toen is nu een van onze grootste bronnen van vervuiling. Het Musee de l'Air et de l'Espace net buiten Parijs, verkende vorige week de mogelijkheden van groen vliegen in hun jaarlijkse Salon de l'Aviation Verte. Nieuwe materialen, alternatieve brandstoffen en extra lichte materialen zijn nodig om de 250 miljoen ton CO2 dat de wereldwijde vloot van 26.000 vliegtuigen dagelijks toevoegt aan onze atmosfeer te reduceren.

Niet alleen de vliegtuigen, ook het vliegveld zelf kan een groene benadering gebruiken. Portugal krijgt een nieuwe internationale luchthaven. De locatie is Alcochete, circa 30 kilometer van Lissabon. Met de komst van de nieuwe luchthaven worden 34.500 nieuwe banen gecreëerd. Uit een milieueffectrapportage die de overheid in 2009 heeft laten uitvoeren, is voortgekomen dat de luchthaven moet voldoen aan vereisten voor duurzame bouw.

Er zou een internationale openbare tender worden uitgeschreven voor gekwalificeerde internationale (onder)aannemers om de nieuwe luchthaven te bouwen volgens specifieke kwaliteitseisen. De aanleg van het nieuwe vliegveld bij Lissabon en de bouw van de derde brug over de Taag worden echter door de internationale financiele krisis uitgesteld. Premier Sócrates van Portugal heeft vooruitstrevende bezuinigingsplannen aangekondigd, waarmee het begrotingstekort teruggedrongen moet worden.

(bron EVD)

Deel dit artikel

permalink